Den grønne motor-bølge lader vente på sig

Der har længe været snak om, at skifte Formel 1 bilernes 2.4 liters V8 motorer ud med mindre og mere brændstof økonomiske 1.6 liters fire cylinder turbo motorer, men ind til videre ser det ud til, at kørerne stadig kan brænde benzin af med deres nuværende motorer.

Cosworth CA2010 V8. . Copyright Virgin Racing

Af: Lea Petersen (2) (lap_old@bmf1.dk) d. 22/6 2011 klokken 20:06

I hvert fald lidt endnu.

Den første dato for indførelsen af de nye og mindre motorer var ellers sat til 2013, men efter betænkeligheder fra nogle af holdene og endda trusler om at forlade Formel 1 helt har gjort, at de første planer nu er blevet udskudt et år, og ikke nok med det, så er planerne om selve motorerne også lavet (delvist) om.

Den oprindelige plan indbefattede som sagt 1.6 liters fire cylinder turbo motor, men den idé er nu afløst af en mere spiselig eller acceptabel sekscylinderet turbomotor.

Idéen med at indføre de nye motorer var at vise omverdenen og ikke mindst sponsorerne, at man indenfor Formel 1 verdenen også tager ansvar, blandt andet ved at være en mindre ressourcespildende og en mere ren motorsport.

Regelændringerne står til at blive vedtaget på mandag, hvis FIA altså vælger at godkende dem.

Det ser altså ud til at den grønne bølge lader vente på sig. Inden for de seneste par år har den ellers formået at få et solidt tag på os og vores hverdag generelt – ikke mindst når det gælder vores biler – men bølgen har endnu ikke formået at skylle helt ind over Formel 1.

Endnu…

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Tom K får DTM-comeback Ny Formel 1 film stadig på vej »