Fra 2014 skal Formel 1 køre efter et nyt regulativ. Egentligt var det 2013 der var tidspunktet, men mange højlydte klager fra både hold og fans er blevet hørt, og et kompromis ser ud til at være på bordet.
Lad mig starte med motorerne. De bliver på 1,6 liter med turbotryk, men i modætning til tidligere frygtet bliver det V6-motorer, og omdrejningsbegrænseren kommer til at ligge ved 15000 omdrejninger i minutter, mod tidligere antaget 12000. Det vil give en langt bedre chance for at opnå den motorlyd som vi forbinder med F1. Derudover bliver der en begrænsining på forbruget, eller rettere på fuelflow, som vil have et maksimum på 100kg. Brændstof pr. time.
Den næste ændring bliver at KERS skal yde mere. Ydelsen i dag er på 60KW, og den vil fra 2014 blive på 120KW. Derudover skal al kørslen i pitten foregå på el, hvilket også betyder at KERS skal bruges her, kombineret med et særligt pit-agregat der lades op af udstødningsgassen.
Vi vil også komme til at se biler der starter igen efter at have stallet, idet alle skal kunne startes fra cockpittet, i modsætning til nu, hvor en mand med en ekstern starter skal om bag raceren.
Endnu en væsentlig ændring bliver at gearkasserne kommer til at indeholde et gear mere. Nu om dage kører alle med 7 trins gearkasser, men det vil fra 2014 altså blive til 8.
Robert Kubica i en BMW. Sneskovlen foran vil blive smallere fra 2014
Aerodynamikerne slipper heller ikke for at arbejde. Frontvingens maksimale bredde vil blive reduceret med 15cm, ligesom der vil komme ændringer i reglerne omkring designet af bagenden på racerne. Sidstnævnte regler er dog ikke nærmere beskrevet endnu.