Tysklands GP – Før løbet

Efter at have fulgt træningerne op til kvalifikationen, blev man lidt overrasket over resultatet. Hvis søndagens løb kan blive lige så interessant, venter der os en motorsportsmæssig godbid.

Mark Webber . Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Af: Peter Scheller (psn@bmf1.dk) d. 23/7 2011 klokken 20:07

Efter at have set en række træninger hvor Ferrari var de stærke sammen med Red Bull, begyndte man at tro på at sejren i løbet ville gå til Fernando Alonso, hvis altså ikke Vettel skulle løbe med endnu en af slagsen. Det ser nu ud til at kunne blive en lidt mere broget sag.

McLaren står med 2 overraskede kørere. Lewis Hamilton er positivt overrasket over hvor god hans Mp4-26 viste sig at være under kvalifikationen, og hvis McLarens tendens til at være stærkere i løbet end i kvalifikationen ikke er sat over styr, er han et godt bud på en vinder i løbet.

Lewis Hamilton Copyright McLaren Media

I den anden side af den samme garage står Jenson Button og er lige så overrasket. Han er dog negativt overrasket. ”Under morgenens træninger føltes bilen god og i fin balance, men under kvalifikationen var den ikke god længere. Jeg havde intet greb i vejen, og jeg gad vide hvor farten blev af,” udtaler Jenson Button.

Sebastian Vettel virkede meget afklaret under pressekonferencen, men det er klart at verdensmesteren må være skuffet over at skulle starte på P3, og af alle steder, i hans hjemlands Grand prix. Det er første gang i denne sæson at Vettel må starte længere tilbage end første række, men mon ikke hans holdkammerat, Mark Webber hygger sig med tanken, specielt da han slev skal starte fra Pole position, og dermed direkte foran Vettel.

Ferrari har vist sig meget stærke under træningerne, ikke mindst når Alonso kørte den. Sidste års kendte frase, ”Fernando is quicker than you,” har været sandhed hele weekenden, når vi kigger på det indbyrdes forhold hos Ferrari, men indtil kvalifikationen var det næsten en universal sandhed. Da det kom til kvalifikationen måtte Alonso dog se sig tilfreds med P4. Ferrari har dog, i lighed med McLaren, vist at deres bil er bedre under løb end under kvalifikation. Det kan blive en lang dag for Red Bull, med så stærke konkurrenter startende ved siden af dem.

Kamp mellem Renault-kørerne Copyright Renault F1

Renault har testet udstødningslayout til den helt store guldmedalje, og lader til at have fundet en konfiguration der er bedre end det de har kørt med i de seneste mange løb. De er i hvert fald blevet hurtigere, og Mercedes GP skal ikke lave meget forkert før de kigge op på deres bagvinger.
Williams er mødt op med en kæmpe stor opdateringspakke, som bland andet inderholder en blown air diffuser. Desværre ser det ikke ud til at have kastet meget af sig for det gamle mesterhold, og de ligger cirka der i feltet hvor de har været længe. Man kan spekulere på om den aldrende Barichello er så go en udviklingskører som Williams havde satset på.

Karun Chandhok er tilbage i Formel 1, og denne gang i en bedre vogn end sidste år, da han kørte i HRT’s misfoster af en Formel 1-racer, som højst kunne betegnes som et rullende fartbump for de andre. Med en kvalifikationstid som er relativt tæt på Kovalainen i samme vogn, lader det til at han har noget at byde på. Man skal huske på at Kovalainen og ikke mindst Trulli efterhånden har kørt mange kilometer i de grønne vogne, og Chandhok kom altså op på samme niveau i første hug.

Normalt har undertegnede stor respekt for Kobayashi, da han plejer at garantere god underholdning, og ofte også bedre resultater end hans vogn egetlig er til. I dag gik det dog ikke så godt, og japaneren måtte se sig slået ud allerede i Q1. om ikke andet kan det betyde at vi for ham at se kæmpe sig op igennem feltet, til stor underholdning for os der kigger på.

Kamui Kobayashi foran Heidfeld, Alguersuari og Maldonado Copyright Sauber Motorsport

Liuzzi kvalificerede sig marginalt bedre end hans nye holdkammerat i HRT, men det hjælper ham ikke stort, da han har måttet skifte sin gearkasse, med efterfølgende 5 placeringers straf til følge. Dermed er han rykket 5 pladser ned fra P23 til P24.

Dette er dog betinget af at Buemi får medhold i en eventuel appel. Ved en FIA undersøgelse efter kvalifikationen viste det sig nemlig at der var nogle grænseværdier der blev overskreddet i hans brændstof, hvorfor hans P18 er blevet taget fra ham, og hans kvalifikationstid er blevet nulstillet.

Løbets kørersteward er denne gang vores egen Tom Kristensen, som via sin Facebook profil har sendt en hilsen hjem til os alle sammen. Hilsenen er hermed viderebragt.
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Tysklands GP - Kvalifikation: Webber på pole Tysklands GP - Løbet: Sejr til Hamilton »