Ungarns GP - Kvalifikation: Vettel på pole

Velkommen til vores livedækning af kvalifikationen til det Ungarske Grand Prix. Endnu en gang sætter Vettel pole, denne gang foran Hamilton.

Kvalifikation LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Tomas Hansen (th@bmf1.dk) d. 30/7 2011 klokken 13:07

Optakten har set ud som den plejer. Drengene får lov til at lege i træning 1 og 2, hvorefter Sebastian Vettel sætter tingene på plads i 3. træning.

22 grader i luften er ganske usædvanligt i Centraleuropa på denne årstid, det Ungarske Grand Prix plejer gerne at være smeltende varmt, med solen bagende nedover gryden som banen er anbragt i.

Da Hungaroring er en af de vanskeligste baner at overhale på, så må man forvente at se en hård, hård, hård kamp om første startrække og en flok strateger, der arbejder benhårdt for at knække nødden.

Med Lewis Hamilton og Fernando Alonsos genvundne storform, så ser undertegned frem til en ganske spændende weekend, ikke mindst kvalifikationen og en meget spændende sidste halvdel af sæsonen, hvor vi kan ende i at sidste løb endnu en gang er afgørende for mesterskabet.

Hvem får så P1 i dag? Det sikre bud er Vettel, det frække bud er Hamilton og det satsede er Alonso, men tingene må skulle afgøres mellem de 3 kørere.

Vurderet efter de frie træningers tider, så vil 107 % tiden kommer til at ligge omkring 1.27-1.29 - alt efter hvor meget der satses i Q1.

Q1

Så er vi i gang. Ikke de store overraskelser fra starten. Dækkene er Soft & Supersoft, for en gangs skyld, så er der ikke den helt store forskel på dækkene, trekvart sekund er forskellen, hvor den normalt ligger op mod det dobbelte. Holdbarheden er anslået til 10 omgange for SuperSoft, hvorefter det går stærkt ned af bakke med tiderne, men det er før set at der er markant forskel på træning og løb angående dækkene.

Allerede nu er 107 % tiden nede på 1.27 - hamilton har bedste tid med 1.21.6. Der kan godt være en del, der kommer til at hænge i en tynd tråd.

Hvad angår dækkene, så skal vi huske på at Hungaroring er en meget kort bane, så vi kan komme til at se mange pitstops i morgen. Ikke mindst hvis det bliver varmt i morgen eftermiddag.

Halvdelen af Q1 gået - Hamilton, Vettel, Alonso, Massa, Button, MS i toppen.

Pt. ser det ud til at topholdene er ganske søde ved de ringeste hold, alle er indenfor 107 % og topkørerne er i pit for de flestes vedkommende.

Alonso sætter bedste tid, men dårligste mand er stadig indenfor de 107 % - Liuzzi med 3/100-dele op til cut-off grænsen.

4 minutter igen. De som føler sig sikre på top 17, er inde, mens resten varmer op til de sidste omgange. Fordelen ved den korte bane er at man kan nå flere omgange pr. kvalifikationsrunde. Alt drejer sig om at optimere kvalifikationen.

Ude er d'Ambrosio, Ricciardo, Liuzzi, Glock, Trulli, Kovalainen og Buemi. Ganske fin kval af Buemi, der straffes med 5 placeringers straf efter hans sidste løb.

Ungarns GP 2010

Q2

Der lurerpasses. Ikke EEN bil på banen efter de første par minutter. Dækmanagement er årets store emne.

Så er der gang i den. Red Bull lægger hårdt fra land, men det ser ud til at ikke mindst McLaren kan følge med, selv på de hårde dæk.

Button og Webber er under 1.21 - men igen, meget drejer sig om dækstrategi og dækforbrug.

Alonso er tilbage på toppen - et kvart sekund fra at bryde 1.20 - der er virkelig gang i kvalifikationen og det ser ud til at alle kører for fuld skrue, i det mindste i toppen.

3 minutter igen - det ser ud til at toppen lurepasser. Med 2½ sekund mellem nummer 1 og nummer 10, så ser det så også ud til at de er sikrede.

MS er nummer 10 pt. med 0,3 sekund ned til nummer 11.

Maldano, Alguersuari, Barrichello, Heidfeld, Kobayashi, Petrov og di Resta er ude. Virkelig, virkelig skidt kvalifikation af Renault.

Jenson Button vinder Ungarns Grand Prix 2006

Q3

Så er vi ved at være klar til sidste omgang.

Hvem får pole? Alonso har været hurtigste mand indtil nu, så han må være et godt bud, men Vettel plejer at have noget gemt i posen til Q3.

Så er vi gang igen - både Hamilton og Alonso lægger hårdt ud med Supersoft - de går benhårdt efter pole begge 2.

En spekulativ kommentar kunne være om, Red Bull og Vettel allerede nu er i gang med at sætte et mesterskab over styr? Med endnu en dårlig weekend til Vettel og topplaceringer til Hamilton og Alonso, så begynder hullet at blive mindre. Ikke mindst når man tænker på at Ferrari de senere år har været meget stærke i den sidste del af sæsonen.

Alonso og Massa er lynende hurtige, med Vettel og Hamilton lige efter. Hamilton er første mand under 1.20

5 minutter igen. De første 5 er gået med OK Corral mellem de 3 top-3 teams. Mercedes, Perez og Sutil kommer først på banen nu.

Det må formodes at de 6 i toppen har 1, måske 2 forsøg mere på SuperSoft.

Vettel, Hamilton eller Alonso på pole?

En anden dark horse er at Ferrari har klart vist de bedste starter de sidste løb, så det vil ikke være en katastrofe for Alonso at blive degraderet til P3, som er det rene spor.

1½ minut igen - det ser ud til det bliver en omgang til de 6 i front. Endnu en gang har vi en fantastisk Q3.

Alonso er første mand til at bonne sin tid.

Alonso slås af Vettel i sektor 1, der straks slås af Hamilton. For så at blive slået af Massa.

Endnu en gang sætter Vettel alle på plads, på sidste omgang.

Vettel, Hamilton, Button, Massa, Alonso, Webber, Rosberg, Sutil, MS, Perez.

UFATTELIGT af Vettel, der så ud til at være sat til vægs, for så at komme meget stærkt tilbage!

Vi ses i morgen, til et utroligt spændende løb.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Sebastian Vettel Oracle Red Bull Racing
P
1:19.815 14
2. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1:19.978 12
3. Jenson Button McLaren Formula 1 Team
P
1:20.024 15
4. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1:20.350 15
5. Fernando Alonso Scuderia Ferrari
P
1:20.365 15
6. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1:20.474 16
7. Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:21.098 12
9. Michael Schumacher Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:21.907 17
15. Rubens Barrichello Williams Racing
P
1:22.684 16
17. Pastor Maldonado Williams Racing
P
1:23.847 9
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ungarns GP - 3. frie træning - Live Vil du gerne en tur til Spa? »