Belgiens GP – Før løbet

Efter en række våde træninger, og en kvalifikation der også var præget af skiftende fugtighed på banen, bliver det interessant at se hvad holdene kan byde på i morgendagens løb, som indtil videre er forudset til at blive i tørvejr.

Sebastian Vettel . Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Af: Peter Scheller (psn@bmf1.dk) d. 27/8 2011 klokken 19:08

Meteorologerne fastholder at det bliver tørvejr på løbsdagen, men alle ved at vejret på Spa Frachorchamps er ligeså forudsigeligt som en gammel Alfa Romeo. Det er derfor meget vanskeligt at gætte på en vinder af løbet, om end bookmakerne havde Jenson Button som en klar favorit før kvalifikationen var afviklet.

Button kvalificerede sig som 13. Det var ikke tempo der manglede i britens McLaren, men en misforståelse og manglende kommunikation mellem kører og pit gjorde at han kørte en nedkølingsomgang hvor han ikke havde tid til at køre endnu en runde. I mellemtiden var der altså 12 andre der gjorde det bedre på den optørrende bane. Jenson valgte efterfølgende at tage det på typisk britisk manér, ved at snuppe en kop the i sit motorhome.

Lewis Hamilton Copyright McLaren Media

Hamiltons McLaren var også udsat for noget uforudsigeligt, da pastor Maldonaldo af uransagelige årsager valgte at køre ind i ham på ind-omgangen efter Q2, hvorved Hamilton Sidepod, forhjulsaffjedring og frontvinge blev beskadiget. Skaderne var dog ikke større end at raceren kunne lappes sammen med Gaffatape, og sendes ud i den sidste kvalifikationsrunde, hvor Hamilton klarede en P2. Pastor Maldonaldo er sidenhen blevet tildelt en 5 placeringers gridstraf for forseelsen. Hamilton fik dog også en løftet pegefinger for ikke at have gjort nok for at undvige.

Michael Schumacher fik en meget kort kvalifikation, da hans baghjul faldt af raceren allered i sving 8 på hans udomgang i første runde. Tyskeren fik altså ikke sat en tid, og må starte bagest på gridden. Hans egen kommentar til uheldet er: ”Det er meget svært at køre bilen rundt på 3 hjul, selvom jeg har lidt erfaring i at gøre det på Spa.” Derved refererer han til en episode med David Coulthard i 1998, som også efterlod ham i en 3-hjulet racer.

Rosberg i den anden Mercedes GP har derimod rost både hold og bil til skyerne, og er overordentligt tilfreds med sin P5.

En anden der er meget tilfreds er jaime Alguersuari. At lave en P6 i en Toro Rosso er en flot præstation, som spanieren er meget stolt af. Han roser sin racers evne til at få det bedste ud af dækkene samt en ny DRS-vinge som har virket helt fantastisk på STR-raceren. Holdkammeraten, Sebastian Buemi gjorde det også helt godt da han endte som P11. Alt i alt en god dag for STR.

Jaime Alguersuari Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Alonso havde derimod svært ved at finde rytmen i sidste session. Af årsager han ikke selv har kunnet gøre rede for, endte han på P8 efter at have ret godt med i de 2 andre kvalifikationsrunder. Massa endte til gengæld på P4, og kan fryde sig i sit stille sind over at have udkvalificeret sin højtbesungne holdkammerat.

Red Bull kan man vælge at skrive side op og side ned om, eller man kan vælge at gøre det kort. Jeg vælger at gøre det kort, da billedet stort set ligner det vi har set ved hovedparten af dette års løb. Det betyder dog ikke nødvendigvis at Vettel bare stikker af fra front, da han er omgivet af stærke konkurrenter som er meget sultne. Og så er der lige det med vejret og dækkene som kan gøre tingene lidt uforudsigelige. Måske har Button alligevel en chance.

Der bør også kippes et lille flag for Bruno Senna. At lave en så flot kvalification tror jeg end ikke Renault havde turdet håbe på, og det er helt sikkert at hverken Petrov eller Heidfeld havde håbet på at han skulle gøre det helt så godt.

Senna Spænder hjelmen

Flere af de bageste klarede ikke 107% reglen, men i skrivende stund er det meddelt at de får dispensation til at stille op, da deres tider i træningerne har vist at de ikke er helt håbløse. Kovalainens P17, som med Maldonaldos straf bliver vekslet til P16, står dog stadig i skærende kontrast til Virgin og Hispanias manglende præstationer.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Straf til Maldonado - reprimande til Hamilton Belgiens GP - Løbet: Sejr til Vettel »