• Forside

Indiens Grand Prix Kvalifikation: Vettel på pole.

Velkommen til vores livedækning af premiereløbet i Indien. For 13. gang i denne sæson, så er Vettel på pole, foran Hamilton, der dog har en 3 placeringsstraf, Webber og Alonso. Altså dobbelt Red Bull i front i morgen, foran Alonso og Button.

Kvalifikation LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Tomas Hansen (th@bmf1.dk) d. 29/10 2011 klokken 09:10

Efter de frie træninger, så er mønsteret som det nu har været hele året. Red Bull og især Sebastian Vettel ser ud til at være i front efter kvalifikationen. Herefter kommer Mclaren Mercedes, hvorefter Ferrrari kommer haltende, den italienske hingst virker lidt bovlam i år og har aldrig fundet fart nok til at hamle op med de 2 andre hold.

Lidt længere nede finder vi Mercedes, der igen har ganske god fart i bilerne, mens man selvfølgelig må forvente at Force India vil gøre ALT for at gøre et godt indtryk på hjemmebane.

Efter de frie træninger, så ser det ud til at selve banen kan blive en faktor, asfalten skulle være utrolig ujævn, hvilket må siges at være på kanten af en skandale, taget i betragtning at banen er spritny.

Men alt i alt, så må det forventes at efter Q3, så er det Vettel der står øverst på listen og dermed på Pole.

Vettel til velgørenhedsarrangement i New Delhi Copyright Red Bull Media

Følgende straffe er uddelt før dagens kvalifikation:


Vitaly Petrov, 5 placeringer for at kollidere med MS i Korea, Sergio Perez og Lewis Hamilton 3 placeringer for forseelser under træning og Daniel Ricciardio for at skifte en gearkasse.

Q1:

Så er vi i gang.

Masser af biler på banen, dog er topteamsene stadig i pit. Kovalainen er første mand til at sætte en tid - 1.32.8 er første målestok.

Senna sætter den bedste tid - 1.30.

Det ser ud til at de hårde dæk er valget pt. Det drejer sig om at bevare de bløde til selve løbet.

Alonso sætter ny bedste tid, 1.27.8. Der er dog stadig ca. 3 sekunder ned til weekendens bedste tid, sat af Vettel.

Vettel er første mand under 1.27

10 minutter igen og de fleste kørere har sat en tid - pt. er 107 % tiden på 1.33 - det sætter 4 kørere i farezonen.

Upåagtet banen er en ny, moderne bane, med masser af plads, så er der reelt kun en ideallinie rundt, resten af banen er nærmest begravet i et tykt lag støv og skidt, der klistrer på dækkene og som forhindrer dækkene i at opnå optimal temperatur.

Glock har parkeret med gearkasseproblemer og er dermed sandsynligvis første mand som er ude af Q2.

5 minutter igen og de bløde dæk pakkes ud, for at sikre sig en plads i Q2.

107 % tiden siger 1.32.253 og dermed så ser alle ud til at være med i morgen, dog undtaget Glock, men mon dog ikke han pr. automatil tildeles en dispensation.

Det ser ud til at alle andre end Webber, i toppen, er tilfreds med deres tider. Det er dog sandsynligt at Button kommer ud på de bløde, han er stærkt utilfreds med vejgrebet på hårde dæk.

Både Button og MS skal hive en god tid frem nu, de er begge i den tunge ende af feltet og har et forsøg tilbage.

Så er der flaget af, men der er masser af kørere som mangler deres sidste tid.

MS kommer med i Q2, 11. bedste tid i sidste forsøg. Button klarer sig selvfølgelig også, men har brugt 3 omgange på et sæt bløde dæk.

Glock, d'Ambrosio, Karthikeyan, Ricciardio, Trulli, Kobayashi og Kovalainen er ude efter Q3.

Petrov endte som bedste kører i Q1.

Vitaly Petrov Copyright Lotus Renault GP

Q2:

Så er vi klar til næste omgang. 17 kørere, 15 minutter og endnu 7 kørere der skal elimineres.

5 minutter afviklet og Vettel er i top foran MS og Hamilton. Mercedes er ganske godt med i dag, Rosberg sætter bedste sektor 1 tid.

Perez, di Resta og Sutil mangler at sætte en tid.

4 minutter igen. Top 8 afventer og resten forsøger at komme med i Q3. Perez og Forde India ser ud til at sætte alt på et eller 2 forsøg - de har endnu ikke sat en gældende tid.

Pt. er ingen store navne i farezonen, men de fleste har et eller 2 forsøg tilbage, med ½ minut igen til det ternede flag.

MS er ude af Q3, sammen med Perez, Barrichello, Senna, Maldanado, di Resta og Petrov.

Top 3 er Vettel, Hamilton og Alonso.

Michael Schumacher Copyright Mercedes GP

Q3:

Så er det sidste omgang, 10 kørere, 10 minutter og en pole position.


Bløde dæk er menuen i Q3 og Alonso er hurtigste mand på banen.

Alonso sætter weekendens bedste tid og er under 1.25. Hvor meget har Vettel at komme med?

5 minutter igen - Vettel og Hamilton er begge bedre end Alonso. Button kører ud til sine 2 forsøg på de bløde dæk. Begge Ferrari er i pit, for at få et sæt bløde dæk på, til deres sidste forsøg.

Hamilton er den som har mest behov for et godt resultat, grundet hans straf. Vi kan endda komme i den bizarre situation at han får pole, men ikke starter der i morgen.

1 minut igen og det kan blive en særdeles spændende kvalifikation igen, hvor alt afgøres på sidste omgang, efter det ternede flag. Årets kvalifikationer giver gode minder om de "gode, gamle dage" hvor MS & Mika kæmpede i de døende sekunder af kval'en.

Sutil, Buemi & Alguersuari sætter ikke en tid, men er bare glade for at være iblandt de 10 bedste.

Massa sætter bilen af, Hamilton har opgivet, Webber sætter sig på en 3. plads, Alonso er 4, Button klarer det ikke og bliver nummer 5, Massa holder en 6. plads foran Rosberg, Sutil, Buemi og Alguersuari.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Sebastian Vettel Oracle Red Bull Racing
P
1:24.178 16
2. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1:24.474 18
3. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1:24.508 17
4. Fernando Alonso Scuderia Ferrari
P
1:24.519 19
5. Jenson Button McLaren Formula 1 Team
P
1:24.950 20
6. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1:25.122 18
7. Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:25.451 19
12. Michael Schumacher Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:26.337 17
14. Pastor Maldonado Williams Racing
P
1:26.537 18
16. Rubens Barrichello Williams Racing
P
1:27.247 17
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)