Ændringer hos Ferrari giver pote i 2012

Trods sejren på Silverstone har den netop afsluttede sæson været ’annus horibilis’ for Ferrari, hvilket har medført drastiske, interne omstruktureringer. Derfor erklærer teamchefen, Stefano Domenicali, at 2012 bliver et vendepunkt.

Felipe Massa . Copyright Pirelli

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 2/1 2012 klokken 11:01

Tekniske omstruktureringer og markante, personalemæssige ændringer har været konsekvensen af en mildt sagt miserabel 2011-sæson hos Ferrari. Eller sagt med Storbritanniens Dronning Elisabeths ord efter diverse skandaler i kongehuset, et ’annus horibilis’. Herefter hører enhver sammenligning i øvrigt op.

Der er to sten i skoen hos Ferrari, den ene større end den anden: Red Bull, som man alligevel havde opgivet at hente tidligt på sæsonen, men i særdeleshed McLaren, som Ferrari bestemt ikke brød sig om at blive distanceret af på den måde, som vi ofte så i 2011. Noget måtte derfor gøres.

En glad Fernando Alonso på podiet, Englands Grand Prix, 2011 Copyright Ferrari Media

Selv om det lykkedes La Scuderia at opnå en enkelt sejr i form af Fernando Alonsos på Silverstone i juli og tilkæmpe sig en uvant og ligegyldig fjerdeplads i konstruktørmesterskabet, så stod det hurtigt klart, at det var op ad bakke for den stejlende hingst.

Dels havde man valgt et alt for konservativt design med den nye Ferrari 150 Italia, dels kæmpede kørerne hele sæsonen med at skaffe varme i de nye Pirelli-dæk, og dels blev bilens videreudvikling smadret ved alvorlige softwarefejl i teamets vindtunnel, hvilket betød, at samtlige data var korrupte og dermed ubrugelige. Tilbage til start.

Som Alonso ved flere lejligheder udtrykte det, så blev 2011 en sæson, hvor overliggeren med fuldt overlæg blev sat et par takker lavere end ellers hos de ambitiøse og bedre vante italienere. Drømmen for resten af sæsonen var ”blot” podieplaceringer, så man var svært tilfreds, da Alonso endelig hev en sejr hjem på Silverstone foran to Red Bulls, der halsede efter spanieren efter et par katastrofale pitstop.

Men nu lover teamchef Stefano Domenicali forandring efter en intern omstrukturering, som omfattede ansættelse af tidligere chefingeniør for Race Development hos McLaren, Pat Fry, til erstatning for teknisk direktør Aldo Costa i juni sidste år. Det håber man vil give resultater i 2012.

Stefano Domenicali tror på 2012 Copyright Ferrari Media

"Når vi ser på stopuret i den første kvalifikationsrunde til det første løb, kender vi svaret," udtaler Domenicali, "men jeg kan allerede nu se nogle ting, som giver os grund til optimisme. Vi gør et fornuftigt stykke arbejde.”

"Vi forsøger at se fremad og ændre organisationen med henblik på at sikre ideer og teamwork i den tekniske afdeling, og i arbejdet i vindtunnel og simulator er vi mere forberedte. Derfor er jeg optimistisk.”

"Så, som altid, ved vi, at det er første kvalifikationsresultat før det første løb, hvor vi sammenligner vores arbejde med vores vigtigste konkurrenters, og vi arbejder i den rigtige retning."

I et interview med Autosport i december sidste år, udtalte Pat Fry, at sammenhængen af data fra vindtunnelen var blevet klart bedre.

"Du får aldrig den perfekte sammenhæng," sagde Fry. "Det er en konstant udvikling. Men vi har lært en masse og vi er blevet meget bedre.”

Fry lovede også, at designteamet, som var hovedansvarlig for sidste års bil var blevet ”tilskyndet” til at satse mere og være mere ”eventyrlystne” med 2012-modellen.

"Ingeniørerne vil være mere kreative. De arbejder meget bedre," sagde Fry. "Aero-afdelingen i særdeleshed har været meget mere kreativ, og det er godt at se.”

Alonso i Ferraris simulator Copyright Ferrari

Domenicali mener, at beslutningen om ro vedrørende regelændringer mellem 2011 og 2012 også bør give Ferrari mulighed for et comeback. En af de få regelændringer – forbuddet mod den såkaldte ’blown diffuser’ (en teknikalitet omkring udstødningen, red.) – kan komme til at være til teamet fordel. Netop på dette område kæmpede Ferrari med store problemer, idet ændringerne konfliktede med både aerodynamik og motordata i bilen – og interessant nok kom sejren i det britiske GP netop, da teknologien blev midlertidigt forbudt.

Ferraris præsident, Luca di Montezemolo, mener også, at teamet nu er tilbage på rette spor.

"Vi ønsker en konkurrencedygtig bil," sagde han. "Jeg tror, at Domenicali har lavet nogle gode forbedringer i organisationen, uden at der er tale om en revolution. Nu har vi folk i spidsen for teamet, der alle refererer til Domenicali. F.eks. Luca Marmorini, der nærmest blev født hos Ferrari, hvorefter han tog til Toyota i otte år og fik erfaring, og nu er tilbage. Så har vi Pat Fry, der fungerer rigtig godt. Han er en forbedring på alle de områder, hvor Ferrari har mindre erfaring.

"Jeg ønsker ikke en revolution, men jeg vil, skridt for skridt, se forbedringer – sæson efter sæson."

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Nyt år, nyt navn, nyt logo Williams mister titelsponsor »