• Forside

Der er godt gang i silly season

Årets silly season er i fuld gang. Vil Michael Schumacher stoppe i Formel 1, hvem skal være Fernando Alonsos holdkammerat og hvem skal køre for Renault?

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 19/5 2006 klokken 14:05

Der er godt gang i rygterne i Formel 1. Det mest sikre sæde i Formel 1 er Fernando Alonsos McLaren sæde, men hvem skal have det andet sæde hos McLaren. Kimi Räikkönen, som må være godt træt af, at McLarens form. Juan Pablo Montoya som ikke rigtig er ønsket hos McLaren og nu heller ikke er så populær hos Mercedes. Måske Lewis Hamilton fra ART GP2 holdet, der har gjort det rigtig godt indtil videre. Måske en helt fjerde?

Hos Ferrari sidder Felipe Massa og venter på en udmelding fra Michael Schumacher. Hvis Michael Schumacher fortsætter i Formel 1 og bliver hos Ferrari, så er Felipe Massas sæde afhængig af andre kørere. Valentino Rossi snakkes der stadig om, men der er ikke meget, der tyder på ham. Mere sandsynligt er det, at Kimi Räikkönen skifter til Ferrari, men Kimi Räikkönen sættes også i forbindelse med Renault.


Det officielle startbillede på sæsonen. Forvent store ændringer til dette billede i 2007

Hos Renault er der to ledige sæder, der skal fyldes op. Alonso er jo ude, og Giancarlo Fisichella er alt for svingende i sine præstationer til at kontrakten forlænges iflg. kilder tæt på teamet. Heikki Kovalainen forventes at være sikker på at få Alonsos ledige plads, men Kimi Räikkönen og Juan Pablo Montoya sættes begge i forbindelse med det andet sæde. Muligvis også franske Sebastien Bourdais, men det virker mest som et skud i tågen. Der er også lige Mark Webber, som kunne skifte til Renault, men ham har Williams en option på de kan indløse.

Toyota er også et team, der nok får mindst en ny kører. Jarno Trulli har siden TF105B’s indsættelse haft det svært hos Toyota, og gode kvalifikationer har ikke udmundet i gode løbsresultater. Ralf Schumacher har gjort det godt for Toyota i løbene, men det hjælper ikke, hvis Kimi Räikkönen eller Juan Pablo Montoya skulle få et sæde hos Toyota.

BMW skulle også have sendt følere i retning mod Ralf Schumacher. BMW og Ralf Schumacher kender jo hinanden godt for årene hos Williams, og det forventes ikke, at Jacques Villenueve får forlænget sin kontrakt med BMW på trods af, at han er blomstret op igen i år. Robert Kubica nævnes også som en potentiel afløser for Jacques Villenueve.


Selv om Jacques Villenueve er blomstret op i år, så forventes han at blive udskiftet hos BMW efter denne sæson

Red Bull Racing forventes også at skifte mindst en kører ud. Umiddelbart sidder Christian Klien usikkert i sædet, men Juan Pablo Montoya skulle Dieter Mateschitz være lidt interesseret i. Vitantonio Liuzzi sættes også i forbindelse med Red Bull Racing, så han kan komme hjem til hovedteamet efter et års træning hos Scuderia Toro Rosso. David Coulthard ikke bare forventes at være, nej han er i sin karrieres efterår. Han forventes, at få en talentudviklingsrolle hos Red Bull Racing, når han stopper i Formel 1, og det kunne godt betyde, at Liuzzi skal læres op af David Coulthard i 2007.

Scuderia Toro Rosso er et hold, som ikke mangler kørere. Neel Jani har gjort det godt under fredagstræningerne, og Scott Speed er også ved at finde en acceptabel form. Der er dog ingen tvivl om, at Vitantonio Liuzzi er den bedste i det team, og det kan betyde, at Scott Speed vil blive udskiftet efter denne sæson. Måske under et rotationsprincip som det vi så hos Red Bull Racing sidste år. Måske med en forfremmelse af RBR fredagskører Doombos, måske ligefrem med AJ Allmendinger fra USA, som er tilknyttet Red Bulls talentprogram i ChampCar.

Midland F1 virker til at være tilfredse med deres kørere, men i et lille hold som Midland er det sandsynligt, at hvis en kører kommer med en større pose penge end de faste kørere, så er sædet deres. Der er for mange potentielle Midland kørere at nævne, men der er intet hold i Formel 1 som har så mange testkørere, som Midland.

Super Aguri F1 skal også have en ny kører. Takuma Sato er næsten 100% sikker i det ene sæde, mens det andet sæde efter al sandsynlighed går til en anden japaner. Intet ondt i dette for Japan har mange spændende kørere. Roger Yakusawa (IRL), Hircki Yoshimoto (GP2) og Sakon Yamamoto (Formel Nippon og Super GT) for at nævne tre japanske kørere.


Rubens Barrichello skal gøre det bedre i løbene end hidtil for at sikre sig sit sæde i 2007

Williams er måske det hold, der er størst chance for, at der ikke sker en udskiftning af en kører. Det er blevet hverdag for Nico Rosberg og han er nu ved at lære Formel 1 på den hårde måde. Mark Webber har også udviklet sig positivt efter, at han blev sat under pres af Nico Rosberg. Nico Rosberg skifter kun fra Williams, hvis han får et LANGT BEDRE tilbud fra et andet team, og det virker usandsynligt bortset fra det berømte Rosberg efternavn. Mark Webber bliver sat lidt i forbindelse med Renault, men det forventes, at Williams indløser deres option på den australske kører. Williams har heller ikke nogen topkandidater i baghånden de lige kan forfremme til et fast løbssæde.

Honda Racing F1 er et hold, som der sandsynligvis heller ikke bliver skiftet ud hos i 2007. Det er dog ikke fordi deres kørere gør noget større væsen af sig i løbene og nu er de også begyndt at falde igennem i kvalifikationerne. Jenson Buttons fremtid forventes at ligge fast hos Honda efter de to skandalekontrakter med henholdsvis Williams og (BAR) Honda. Rubens Barrichello har et godt forhold til den sportslige chef Gil de Ferran, men et godt forhold er ikke det samme som at levere resultater. Nelson Piquet jr kunne være et emne, hvis han kan fortsætte den gode form fra GP2.

Hvilket team eller hvilken kører, der sætter hele kørerrouletten i gang får vi at se, men det bliver ikke kedeligt, når først det sker.