Fremtidens F1-lyd

Motorreglementet der træder i kraft fra 2014 har fået mange til at frygte at den elskede lyd fra racerne vil forsvinde. Det gør den ikke.

Af: Peter Scheller (psn@bmf1.dk) d. 14/2 2012 klokken 11:02

Når man roder rundt på internettet dagligt, og kigger efter det sidste nye fra Formel 1-verdenen, hænder det også at man falder over noget virkeligt interessant som man måske ikke selv lige havde regnet ud.

En unavngivet motoringeniør har lækket en beregning der kan berolige elskere af skrigende Formel 1-racere, som har haft nerverne uden på tøjet siden motorreglementet for 2014 blev lanceret.

Den nuværende Formel 1-motor er en V8. Det vil sige at den har 2 cylinderrækker af hver 4 cylindre. Hver cylinderrække har sin egen udstødning, altså 2 udstødninger i alt. Omdrejningsbegrænseren ligger i dag på 18000 o/m, hvilket med ovenstående konfiguration i en 4 taktsmotor betyder at vi høre 600 knald i sekundet pr. cylinderrække. Da cylinderrækkerne kører parralelt, dobles lydstyrken ikke.

I de kommende motorer, vil det være V6-maskiner, men da reglerne tillader en enkelt turbo, betyder det også at alle 6 cylindre vil knalde ud igennem det samme udstødningsrør, altså racerne vil kun have 1 udstødning. Omdrejningsbegrænsningen vil ligge på 15000 o/m, og det vil give os 750 knald i sekundet, altså en forøgelse på 25%.

Dertil kommer et maksimumsforbrug der gør at de ofte vil køre med ned til 10500 o/m for ikke at komme over de tilladte 100 liter pr. timer, som bliver det tilladte brændstoftilløb, og dette vil naturligvis dæmpe en anelse igen.

Nærkamp i GP2 hovedløbet Copyright Michael Ewert<

Hvis man sammenligner med en GP2-racer, så er konfigurationen ikke meget anderledes, bortset fra at en GP2 maksimum må rotere 9000 o/m, så en kommende Formel 1 vil altså skrige pænt mere end nutidens GP2-racer.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Vettels hemmelighed Webber som verdensmester i 2012 »