Malaysias Grand Prix: Før løbet

For godt 13 år siden blev det første Formel 1 GP afholdt på banen i Malaysia, og den gang var det irlænderen Eddie Irvine, der kunne pynte sig med titlen, som den første Formel 1-kører til at vinde et løb på Sepang. Hvem bliver mon den 14.?

Lewis Hamilton . Copyright McLaren Media

Af: Lea Petersen (2) (lap_old@bmf1.dk) d. 24/3 2012 klokken 16:03

Der stod Hamilton på de to første træninger i går, og der er ingen tvivl om, at verdensmesteren fra 2008 har sat alle sine mentale og fysiske kræfter ind på at blive den 14. Formel 1 kører, til at vinde på Sepang. Meget tyder da også på, at det godt kan gå hen og blive en realitet, da briten starter pole til morgendagens løb. Faktisk er de to første positioner på gridden besat af de samme, som sidste uges løb i Australien.

To titelkandidater mødes Copyright Ferrari Media

2007 og 2008-mestrene i kamp Copyright Pirelli

Lewis Hamilton og Jenson Button tog en McLaren 1-2 Copyright McLaren Media

Michael Schumacher og Nico Rosberg med deres Smart ebikes Copyright Daimler

Det ser igen ud til at blive et tæt løb. Både McLaren, Red Bull, Mercedes, Ferrari og Lotus ser ud til at kunne tage de tre podiepladser i morgen. Top 8 efter kvalifikationen var alle inde for 0,4 sekund.

Michael Schumacher Copyright Daimler-Benz

Michael Schumacher Copyright Pirelli

Shumi kvalificerede sig til P3, hvilket er hans bedste kvalifikation, siden hans comeback. Jeg tror på, at verdens mest vindende Formel 1 kører kan blive farlig i morgen

Felipe Massa Copyright Ferrari Media

Ferrari hylder Marco Simoncelli, der blev slået ihjel på Sepang i sving 11. Sic, Altid med os Copyright Ferrari Media

Felipe Massa Copyright Ferrari Media

Til løbet i Malaysia har Ferraris Felipe Massa fået tilsendt et helt nyt chassis, efter at der angiveligt var problemer med det andet i Australien. Ferrari har efter Australiens GP været ude og sige, at det ikke var Massa, der var noget galt med, da han ikke kunne finde balance i F2012’eren, men derimod selve bilen.

Alligevel er rygterne begyndt at svirrer om, at den brasilianske kører er på vej ud, hvis ikke han kan levere bedre resultater. Angiveligt skulle Jano Trulli stå klar i kulisserne (eller pitten), hvis ikke Massa opper sig til løbet i morgen.

Efter træningerne og kvalifikationen ser det dog ikke særlig positivt ud for brasilianeren. 13. hurtigste efter 1. frie træning, 16. hurtigste efter 2. frie, 18. efter 3. frie og til kvalifikationen tidligere i dag var han 12. hurtigst. Ikke ligefrem det man forventer sig fra en Ferrarikører.

Kimi Raikkonen Copyright Lotus GP

Kimi Raikkonen Copyright Lotus GP

Kimi Raikkonen, Lotus holdet og alle Kimifans derude havde nok håbet på en lidt bedre start på finnens nylige comeback til Formel 1. Desværre er det ikke helt gået sådan ind til videre. Til kvalifikationen sidste lørdag i Melbourne nåede han ikke rundt på en sidste omgang i Q1, og han endte derfor overraskende nok med at skulle starte fra 18. position til løbet. Derfra klarede han det dog ganske godt og han sluttede på en flot 7. plads.

Nu dukker der så nye problemer op for den tidligere verdensmester. Lotus har været nødt til at skifte hans gearkasse, da den anden blev beskadiget efter en afkørsel i Melbourne i sidste uge. Det betyder at Kimi kan se frem til 5 strafplaceringer til løbet i morgen, og derfor starter han fra P10 og ikke P4, men jeg spår ham nu alligevel et godt løb i morgen.

Pedro de la Rosa snakker med Narain Karthikeyan Copyright HRT F1

HRT lå igen helt i bunden af flokken efter træningerne og kvalifikationen, sammen med Marussia og Caterham.

Nico Rosberg Copyright Daimler-Benz

Som man har kunnet læse her på siden, så har vi spået regn til morgendagens løb, og det tror undertegnede stadig på.

Vitantonio Liuzzi Copyright Motion-Company

Om lidt under et døgn går det igen løs på Sepang, og om mon ikke vi har et rigtig begivenhedsrigt og dramatisk løb i vente?

Og husk så lige at stille urene frem, så i ikke misser et eneste sekund af spændingen!
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Malaysias GP: Kvalifikationen LIVE Malaysias GP: Løbet LIVE »