Japans Grand Prix Kvalifikation LIVE. Vettel foran Webber.

Velkommen til denne tidlige morgen, hvor vi dækker kvalifikationen til det Japanske Grand Prix.

Kvalifikation LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Tomas Hansen (th@bmf1.dk) d. 6/10 2012 klokken 06:10

Sidste træning blev sidste toppet af Sebastian Vettel og Mark Webber, overraskende nok foran Felipe Massa. Hverken Hamilton eller Alonso var med i toppen af skemaet, men som vi har set mange gange før i år, så er der stor forskel på træninger og kvalifikation.

Ganske overraskende, så er der tørvejr på Suzuka, en bane der ellers ganske ofte byder på styrtende regnvejr.

Dagens kval vil nok afgøres mellem McLaren og Red Bull.

Q1

Kvalifikationen er startet og aktiviteten er til at overse.

Suzuka er første løb efter Hamiltons annoncerede skifte fra McLaren til Mercedes.

5 minutter afviklet og di Resta og Perez er de 2 eneste med en tid på tavlen.

Vi er halvvejs i Q1 og listen toppes af Massa, foran Grosjean og Webber.

5 minutter igen, der er indtil videre ikke de store overraskelser, MS, Maldonado og Hulkenberg mangler stadig at sætte en gældende tid.

2 minutter tilbage - Raikkonen, Vettel og Hulkenberg er de 3 bedste pt.

Tiden er udløbet, men vi mangler stadig en del tider.

Senna, Kovalainen, de la Rosa, Glock, Pic, Petrov og Karthikeyan er de sædvanlige ofre for første udskilning.

Q2

Så er næste omgang startet. Endnu 7 mand skal skilles fra og det ser ud til at blive ganske åbent.

Så godt som alle kørere er på banen for at få sat en tid. De bløde dæk er klart bedre end den hårde udgave, så der vil ikke blive satset på at lige klemme sig med, men køres på fra start.

MS er eneste mand uden en tid, med 10 placeringers straf, så kan det blive en ganske hård omgang for ham.

5 minutter igen. Maldonado, Hulkenberg, Rosberg, di Resta, Riccardio, Vergne og MS er de 7 kørere, der sidder med Sorteper, men der er hektisk aktivitet før de sidste forsøg.

Vi nærmer os afslutningen på Q2. De fleste er på banen, i forsøget på at komme med i Q3.

Vergne er ude, Maldonado er ude. Massa er ude, di Resta er ude.

Rosberg, Schumacher og Riccardio er ude, ganske overraskende for Rosberg, der ender på en 15. plads.

Massa ender som nummer 11, efter ganske gode træninger. Som sagt, der er stor forskel på træninger og kvalifikation i denne sæson.


Q3

Så er sidste omgang begyndt - 10 minutter - 10 kørere - 10 placeringer at kæmpe om.

Raikkonen er første mand med en tid - 1.32.208

Halvvejs og der er dobbelt Red Bull i front.

3 minutter igen og der er kun 6 mand, der har sat en tid.

Vi er igen tilbage i de "gode, gamle dage", hvor kvalifikationen afgøres på sidste omgang og efter der er flaget af.

Raikkonen er ude i sandet og af kval'en.

Det giver gult flag og dermed, så er kvalifikationen reelt slut.

Vettel ender foran Webber og Button.

Kobayashi, Grosjean, Perez, Alonso, Raikkonen, Hamilton og til sidst Hulkenberg, der aldrig fik sat en gældende tid.

Bemærk at den kommende McLaren kører Perez, er noget bedre end Hamilton.

Yderligere, så har Button en straf pga. gearkasseskift, så han rykker 5 pladser ned.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Sebastian Vettel Oracle Red Bull Racing
P
1:30.839 11
2. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1:31.090 15
3. Jenson Button McLaren Formula 1 Team
P
1:31.290 14
7. Fernando Alonso Scuderia Ferrari
P
1:32.114 17
9. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1:32.327 17
Udelukket efter perioden
11. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1:32.293 12
13. Michael Schumacher Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:32.469 10
14. Pastor Maldonado Williams Racing
P
1:32.512 11
15. Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:32.625 16
18. Bruno Senna Williams Racing
P
1:33.405 8
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Japans GP: 3. frie træning – Vettel hurtigst Ændringer på gridden »