Genistreg af Sauber?

Her midt i den helt store runde af præsentationer af de nye racere, er Sauber-teamet blevet det store samtaleemne – og det er ikke på grund af de nye farver.

Sauber C32 præsentation . Copyright Sauber Motorsport

Af: Jens Hvas (jh@bmf1.dk) d. 3/2 2013 klokken 21:02

Selvom vi endnu ikke har set alle de nye racere til den nye sæson, spekuleres der i flere medier allerede i, om nogle hold har sikret sig et forspring til resten af feltet. Her har Sauber tiltrukket sig en mængde opmærksomhed pga. en markant anderledes designdetalje.

Sauber C32 præsentation. Copyright Sauber Motorsport

Det drejer sig om de smalle sidepods på teamets 2013 model, C32. Disse er markant smallere end på sidste års racer, og indtil videre har vi ikke set denne feature på andre racere til årets mesterskab. Spørgsmålet er, om Sauber her har begået en teknisk genistreg? Ifølge det tyske ’Auto, Motor und Sport’ kan det sagtens vise sig at være tilfældet:

”Hvis det virker, har modstanderne et seriøst problem,” siger bladets korrespondent, Michael Schmidt. Han fortæller at C32´s sidepods er 10-15 cm. smallere, end dem vi så på sidste års racer fra Sauber.

Sauber C32 præsentation. Copyright Sauber Motorsport

Sauber C31. Copyright Sauber

Fordelene skulle angiveligt være klare: reducerede forstyrrelser af luftstrømmene til diffuser og hækvinge og samtidig bedre muligheder for at lede luftstrømmene til steder, hvor de gør mest muligt nytte.

Hvis det viser sig at være en markant aerodynamisk fordel, kan Sauber være langt foran de andre teams allerede fra starten af sæsonen. De smallere sidepods lader sig nemlig ikke sådan lige kopiere. Som vi har beskrevet i vores artikelserie om udviklingen af en Formel 1-racer, skal en så omfattende ændring af bilens design som denne nemlig indarbejdes i bilens øvrige opbygning meget tidligt – hvorfor de øvrige teams vil skulle bygge et helt nyt chassis, hvis de vil kopiere Sauber.

”Vi indarbejdede konceptet allerede i juli måned, fordi det har indflydelse på både chassis og kollissionszoner,” siger Saubers chefdesigner, Matt Morris. Han fortæller, at den største udfordring var at finde plads til kølere, elektronik og øvrige komponenter på den markant reducerede plads. ”Det var et mareridt,” fortæller Morris med et smil.

Monisha Kaltenborg og Peter Sauber. Copyright Sauber Motorsport

Skal vi se Sauber blande sig helt oppe i toppen af feltet i år? Hvis du synes det lyder usandsynligt, så tænk lige tilbage til 2009-sæsonen, hvor Brawn GP kørte fra alt og alle pga. deres dobbeltdiffuser. Hvem af os havde lige set den komme?

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Red Bull præsenterer RB9 – Kend den på knækket Første billeder af ny Mercedes »