Endelig, endelig er ventetiden forbi. I formiddags rullede de nye racere ud til de første officielle test-omgange på en solbeskinnet Jerez-bane i det sydlige Spanien, da den første af 4 testdage blev skudt i gang. Vi bringer her et kort resumé af dagens hændelser, krydret med fotos fra banen.
McLaren MP 4-28 præsentation. Copyright McLaren Media
Alle 11 teams var repræsenteret ved dagens testkørsler. Williams mødte dog op med en modificeret 2012-racer, da man fortsat udvikler på 2013-modellen.
Pastor Maldonado i FW34 med nye stumper (bemærk det manglende knæk). Copyright Williams F1
Nico Rosberg fik æren af at debutere den nye Mercedes-racer, men det blev en kort fornøjelse. Arbejdsdagen sluttede tidligt, da tyskeren blev ramt af et elektrisk problem. Rosberg nåede blot at fuldføre 11 omgange, før han måtte parkere sin racer med flammer omkring det højre baghjul. Bilen blev bugseret tilbage til pitten, hvor den blev holdende resten af dagen.
Nico Rosberg. Copyright Mercedes AMG
Også Jenson Button måtte ufrivilligt en tur i pit, da han fik problemer med benzinpumpen i sin McLaren-racer. Den britiske verdensmester fra 2009 kom dog tilbage på banen og sluttede dagen i den klart bedste tid, godt 8/10 hurtigere end Mark Webber i Red Bull med Lotus’ Romain Grosjean som 3. hurtigste.
Mark Webber i RB9. Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Romain Grosjean. Copyright Lotus GP
Paul di Resta kom godt fra start i sin VJM06, som han kørte ind i dagens 4. bedste tid, foran Daniel Ricciardo i Toro Rosso og Felipe Massa i Ferrari.
Paul di Resta i VJM06. Copyright Sahara Force India
Daniel Ricciardo i STR8. Copyright Getty Images/Toro Rosso
Felipe Massa i F138. Copyright Ferrari Media
Ovenpå dagens arbejde udtalte Felipe Massa i øvrigt, at F138 i hans øjne allerede nu er ”på en helt anden planet end sidste års bil.”
Massa fortalte, at der endnu ligger en mængde arbejde foran alle i teamet, men at han er fuld af fortrøstning. ”Sidste år skulle vi slås med bilen for at køre den. Denne bil er meget mere i balance. Bagenden ligger meget roligt, og der er masser af vejgreb,” sagde brasilianeren til ’Autosport’.
Sauber C32 præsentation. Copyright Sauber Motorsport
Nico Hülkenberg debuterede for Sauber og sluttede som 7. hurtigst. For Caterham var Giedo van der Garde på banen, mens Max Chilton fik æren af de første kilometer for Marussia. De 2 sidstnævnte sluttede som henholdsvis 10. og 11. hurtigst.
Max Chilton i MR02. Copyright Marussia F1
Paul di Resta fik flest omgange bag rattet, da han fuldførte 89 runder på den sydspanske bane. I den modsatte ende af spektret finder vi Nico Rosberg, som altså blot nåede 11 omgange.
Uofficielle tider:
01 Jenson Button, McLaren, 1:18:861, 37 omgange
02 Mark Webber, Red Bull, 1:19:709, 73 omgange
03 Romain Grosjean, Lotus, 1:19:796, 54 omgange
04 Paul di Resta, Force India, 1:20:343, 89 omgange
05 Daniel Ricciardo, Toro Rosso, 1:20:401, 70 omgange
06 Felipe Massa, Ferrari, 1:20:536, 64 omgange
07 Nico Hülkenberg, Sauber, 1:20:699, 79 omgange
08 Nico Rosberg, Mercedes, 1:20:846, 11 omgange
09 Pastor Maldonado, Williams, 1:20:864, 84 omgange
10 Giedo van der Garde, Caterham, 1:21:915, 64 omgange
11 Max Chilton, Marussia, 1:24:176, 29 omgange