Jerez, dag 2: Hamilton i dækmuren, Grosjean hurtigst

Dag 2 af sæsonens første testsession, som løber af stablen på den sydspanske Jerez-bane, bød på en del dramatik. Romain Grosjean var dagens hurtigste mand i sin Lotus E21, men det blev Mercedes-teamet, som løb med opmærksomheden.

LRGP pitstop træning. . Copyright Lotus-Renault GP

Af: Jens Hvas (jh@bmf1.dk) d. 7/2 2013 klokken 10:02

Vi starter lige med at pointere, at de enkelte teams selv styrer, hvilke kørere, der tester hvornår. Hvert team må kun have en bil på banen af gangen, og der er stor forskel på, hvordan ressourcerne fordeles. Eksempelvis er Fernando Alonso slet ikke tilstede på Jerez i denne uge, mens Red Bull har givet tirsdag/onsdag til Mark Webber og torsdag/fredag til Sebastian Vettel.

Efter at Nico Rosberg blot fik kørt 11 omgange tirsdag, havde Mercedes og Lewis Hamilton utvivlsomt sat næsen op efter at få tilbagelagt en masse kilometer onsdag og således hente værdifulde data til de videre tests. Sådan kom det imidlertid ikke til at gå.

Lewis Hamilton. Copyright Daimler Benz

Lewis fik blot tilbagelagt 15 omgange, før han skred af banen i sving 6. Meldingen fra teamet lyder på en bremsefejl på baghjulene, så englænderen var chanceløs, da han tabte raceren. Fronten på den nye W04 blev beskadiget ved sammenstødet med dækmuren, og Hamilton kom ikke tilbage på banen.

Mercedes har således fået en mildt sagt ærgerlig start på den nye sæson.

Dagens hurtigste mand blev franske Romain Grosjean, som tilbagelagde hele 95 omgange i sin Lotus E21. Hans hurtigste omgang var i øvrigt 6/10 hurtigere end Buttons tilsvarende fra tirsdag.

Romain Grosjean. Copyright Lotus GP

Andenhurtigst blev Paul di Resta, som må siges at være kommet godt fra start med den nye Force India racer. Tirsdag var han 4. hurtigst.

Paul di Resta i VJM06. Copyright Sahara Force India

Daniel Ricciardo var dagens 3. hurtigste for Toro Rosso. Han udtaler om dagens tests:
”Lidt flere omgange end i går og dermed et klarere billede af, hvad STR8 er i stand til. Vi gennemførte vores planlagte program, med korte stints om formiddagen og lidt længere om eftermiddagen. Vi fik også afprøvet Pirellis Medium dæk, hvor vi kun kørte med Hard i går. Vi er således ved at danne os et billede af forskellen mellem de 2 compounds. Vi fik gennemført adskillige andre testområder, og jeg synes, at vi kan være godt tilfredse med dagens udbytte.”

Daniel Ricciardo i STR8. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Mark Webber tilbagelagde ikke mindre end 101 omgange i sin RB9. Hans hurtigste omgang rakte til en 4. plads foran Saubers Nico Hülkenberg.

Sidstnævnte var i øvrigt ligesom Hamilton skyld i en afbrydelse af dagens tests, da han løb tør for brændstof og parkerede sin C32 mellem sving 8 og sving 9.

Mark Webber i RB9. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Sauber C32 præsentation. Copyright Sauber Motorsport

Sergio Perez fik sin officielle debut i MP4-28. Mexicaneren kørte dagens 7. hurtigste tid hjem efter at have tilbagelagt 81 omgange.

McLaren MP 4-28 præsentation. Copyright McLaren Media

Felipe Massa endte dagen som 8. hurtigste mand i sin F138.

Felipe Massa i F138. Copyright Ferrari Media

Force India valgte at lade reserve- og testkører James Rossiter få lidt tid bag rattet. Han var dog over 2 sekunder langsommere end Paul di Resta i samme bil.

Marussia gav debut til Luiz Razia, som således kunne sætte sig i raceren ganske få timer efter at være bekræftet som teamets 2. kører. Han tilbagelagde 31 omgange og var dagens klart langsommeste.

Luiz Razia Copyright Marussia F1

Uofficielle tider:
01. Romain Grosjean, Lotus, 1m18.218, 95 omgange
02. Paul di Resta, Force India, 1m19.003, 95 omgange
03. Daniel Ricciardo, Toro Rosso, 1m19.134, 83 omgange
04. Mark Webber, Red Bull, 1m19.338, 101 omgange
05. Nico Hulkenberg, Sauber, 1m19.502, 99 omgange
06. Lewis Hamilton, Mercedes, 1m19.519, 15 omgange
07. Sergio Perez, McLaren, 1m19.572, 81 omgange
08. Felipe Massa, Ferrari, 1m19.914, 78 omgange
09. Pastor Maldonado, Williams, 1m20.693, 71 omgange
10. James Rossiter, Force India, 1m21.273, 19 omgange
11. Giedo van der Garde, Caterham, 1m21.311, 88 omgange
12. Luiz Razia, Marussia, 1m23.537, 31 omgange

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Luiz Razia bekræftet hos Marussia Billeder fra Dansk Motorsport Award »