I slutningen af 80’erne og starten af 90’eren var konstellationen McLaren-Honda altdominerende i Formel 1. Fra 1988 til 1992 hentede denne konstellation 4 VM-titler, og mange af os kan ikke sige Ayrton Senna uden også at sige McLaren-Honda.
Ayrton Senna, McLaren MP4 5B, Italien 1990
Nu tyder det på, at Honda er på vej tilbage til sporten som motorleverandør. Ifølge det tyske ’Auto, Motor und Sport’ er der seriøse forhandlinger i gang med netop McLaren. Fra 2014 dikterer reglementet et skifte til V6-motorer med turbo – og det var netop under den sidste æra med turboladede motorer, at Honda og McLaren i fællesskab satte dagsordenen i Formel 1.
Honda logo
McLarens nuværende aftale med Mercedes udløber ved udgangen af denne sæson, men med en option for 2014 og 2015. Det tyske magasin fortæller, at Mercedes presser på for at få McLaren til at udnytte denne option, men at McLaren tøver med at skrive under. Nu hvor Mercedes har oprettet deres eget team, og McLaren derfor ikke længere har status af fabriksteam, udelukker teamet således ikke at gå andre veje.
Sergio Perez. Copyright McLaren Media
Ifølge ’Auto, Motor und Sport’ kunne løsningen meget vel være Honda.
Hondas bestyrelsesformand, Takanobu Ito, har tidligere meldt ud, at teamet ”undersøger mulighederne for at vende tilbage til Formel 1”. Spørgsmålet er blot, om Honda allerede er at finde på gridden i 2014, eller om vi må vente til 2015.
Det tyske magasin rapporterer endog, at Honda allerede har et antal ingeniører udstationeret i McLarens udviklingscenter i Woking. ”Det er en offentlig hemmelighed, at McLaren taler med Honda,” siger Michael Schmidt fra ’Auto, Motor und Sport.’