Bahrains GP: Kvalifikationen. Rosberg på pole

Efter 3 meget jævnbyrdige træningssessioner i Bahrain, er det blevet tid til at fordele de 22 startpositioner til søndagens Grand Prix. Ferrari har set rigtig stærke ud i de frie træninger, men rækker det til sæsonens første pole?

Nico Rosberg . Copyright Mercedes AMG

Af: Jens Hvas (jh@bmf1.dk) d. 20/4 2013 klokken 12:04

Lettere skyet men stadig kvælende varmt. Med en placering midt i Bahrains ørken har Bahrain International Circuit ofte vist sig at være en svær nød at knække. Hvis det lufter bare en smule, blæser der betydelige mængder sand ind over banen, hvilket betyder nedsat vejgreb. De traditionelt høje temperaturer er også en faktor, som kan spille ind på resultatet - måske ikke så meget her i kvalifikationen, hvor det drejer sig om at få en enkelt omgang til at hænge sammen, men over en løbsdistance kan den ekstreme varme sagtens få betydning.

Fernando Alonso. Copyright Ferrari Media

Der er lagt op til en spændende kvalifikation på Bahrain International Circuit. Lufttemperaturen er 33 grader, mens asfalten er 42 grader varm.

Umiddelbart før kvalifikationen går i gang, meddeles det, at Lewis Hamilton efter den 3. frie træningssession har været nødsaget til at udskifte gearkassen på sin Mercedes W-04. Dette takseres til en straf på 5 gridplaceringer, hvilket betyder, at den 28-årige englænder højest kan håbe på at starte løbet fra en 6.-plads.

Q1
Traditionen tro lader de første racere vente på sig her i Q1.

Netop som de første 3 minutter løber ud, kommer Esteban Gutierrez ud fra pitten. Vi er i gang.

Første tid til Gutierrez lyder på 1.35.027 - knap 2 sekunder langsommere end Alonsos hurtigste tid i den sidste frie træning. Han underbyddes da også straks af sin teamkollega Nico Hülkenberg.

Med 12 minutter igen sætter Jean-Eric Vergne i Toro Rosso hurtigste tid med 1.34.314.

Nico Rosberg underbyder Vegnes tid med næsten et sekund i sit første forsøg. Grosjean sætter næstbedste tid kort efter.

Med 9 minutter igen er der efterhånden godt med trafik på banen. Felipe Massa sætter sin Ferrari på P3, mens Alonso er i gang med sin første flyvende omgang - og den er hurtig. Han sætter Rosberg med næsten et halvt sekund.

Med 6 minutter igen hedder Top 5 Alonso, Rosberg, Grosjean, Di Resta og Massa.

Så er begge Red Bull racere på banen. De går direkte på medium-dækkene, altså den blødeste af de 2 compounds denne weekend. Lidt overraskende, da topteamene oftest gennemfører Q1 på de hårde dæk.
Første tid fra Vettel rækker til P2, mens Webber lander på P8.

Lewis Hamilton sætter sin første tid med kun 1 minut igen - den rækker til P5.

Udover de forventede 4 racere fra Caterham og Marussia ser det ud til, at Gutierrez i Sauber og Ricciardo i Toro Rosso bliver taberne her i Q1. I sidste øjeblik redder Ricciardo sig dog med i Q2, på bekostning af Maldonado i Williams.

Fernando Alonso. Copyright Ferrari Media

Tiden er gået og Top 5 endte således:
1: Fernando Alonso
2: Sebastian Vettel
3: Nico Rosberg
4: Romain Grosjean
5: Lewis Hamilton

Til Q2 må vi undvære Maldonado, Gutierrez, Pic, Bianchi, Van der Garde og Chilton.

Max Chilton. Copyright Marussia F1

Q2
Q2 er i gang, og ganske overraskende er Mark Webber første mand på banen. Han kører ud på brugte mediumdæk, og nu følger Vettel umiddelbart efter. På det samme dækvalg. Hvad er deres strategi?

Webber lægger ud med tid på 1.33.907 - noget langsommere end i Q1. Han underbydes da også straks af Vettel, som kører 1.33.471.

Paul di Resta kører hurtigste tid. Han slår Vettel med godt og vel en tiendedel sekund. Flot, flot omgang af di Resta.

Raikkönen sætter sig på P4, umiddelbart inden Massa skubber ham ned på P5. Massa er nu 3'er.

Fernando Alonso skubber di Resta væk fra P1. Undervejs sætter spanieren personlige bedste tider i alle banens 3 sektorer.

Begge Mercedes-racere er nu undervejs - hvad rækker det til?
Hamilton tager P3, men hvad med Rosberg? Hans mellemtider er rigtig hurtige.
Det rækker! Rosberg er næsten et halvt sekund hurtigere end Alonso.

I den tunge ende hænger Perez, Hülkenberg, Button, Ricciardo, Bottas og Vergne. Men der er tid endnu, der resterer lidt over 2 minutter.

Webber tager P2 bare 2 tiendedele efter Rosberg, mens Button lægger an til et sidste forsøg. Briten er på dette tidspunkt ikke med i Q3.

Sutil tager P6, og dermed er Raikkönen ude - men han er undervejs med en hurtig omgang. Den kommer dér, og så er finnen på P4.

Button formår lige præcis at klemme sig ind på P10, så han redder lidt af æren. Der jubles over pitradioen - det siger ikke så lidt om den nuværende situation hos McLaren. Det er ikke hverdagskost for det hæderkronede team at skulle glæde sig over en 10.-plads i kvalifikationen.

Jenson Button. Copyright McLaren Media

Tiden er løbet ud, og vi endte med Vettel som hurtigste mand. Lige efter ham ligger Rosberg, Webber, Raikkönen og Alonso.

Vi tager afsked med Grosjean, Perez, Ricciardo, Hülkenberg, Bottas og Vergne.

Jean-Eric Vergne. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Q3
Tiden er startet og der er trafik fra første færd. Alonso er blandt de første på banen, mens både Vettel og Webber bliver i pitten indtil videre.

Af de 10 resterende kørere skal vi huske på, at de 2 af dem bliver skubbet baglæns på gridden, når kvalifikationen er afsluttet. Webber ryger 3 pladser baglæns for sit koks med benzinmængden i Kina, mens Hamilton som tidligere beskrevet skubbes 5 pladser baglæns.

Rosberg lægger ud med en tid på 1.32.543. Hverken Alonso eller Hamilton kan matche den tid i deres første forsøg, men der er tid til endnu et. Formentlig efter et hurtigt stop efter friske mediumdæk.

Alonso på P2 foran Hamilton, Webber og di Resta. Tiden er løbet ud, så nu gælder det de igangværende omgange. Mange har valgt at vente læneg med at kforlade pitten, så der bliver kun tid til dette ene forsøg.

Rosberg slår sin egen bedste tid, og den kan Vettel ikke hamle op med.
Massa formår kun at tage P6 og Raikkönen må nøjes med P9.

Vi får altså Nico Rosberg på pole position. Det er blot den 2. pole i tyskerens karriere. Sebastian Vettel og Fernando Alonso besætter P2 og P3.

Top 10 på søndagens grid kommer således til at se ud som følger:
1: Nico Rosberg, Mercedes
2: Sebastian Vettel, Red Bull
3: Fernando Alonso, Ferrari
4: Felipe Massa, Ferrari
5: Paul di Resta, Force India
6: Adrian Sutil, Force India
7: Kimi Raikönnen, Lotus
8: Mark Webber, Red Bull (5. bedste tid, straffes med 3 pladser)
9: Lewis Hamilton, Mercedes (4. bedste tid, straffes med 5 pladser)
10: Jenson Button, McLaren

Hvilke perspektiver giver det så til morgendagens løb? For det første tyder mere og mere på, at Mercedes skal betragtes som et topteam. De har undergået en fantastisk forvandling i forhold til sidste år, hvor de skuffede gang på gang. Hvis de kan omsætte deres tempo under kvalifikationen til løbet i morgen, skal men bestemt ikke afskrive de 2 Mercedes-kørere. At Lewis starter fra 9. position hjælper ham selvfølgelig ikke, men som vi så i Kina, kan der vendes op og ned på mangt og meget med en alternativ strategi og aggressiv kørsel. Og aggressiv, dét er Hamilton.

Lewis Hamilton. Copyright Daimler-Benz

Ferrari bygger videre på deres positive start på sæsonen. Personligt havde jeg sat mine penge på, at Alonso ville snuppe pole i dag, men det blev det ikke til. P3 er imidlertid ikke nogen dårlig startposition, måske endda bedre end P2, da den ligger på den rene side af banen. Vettel skal fra P2 starte på den støvede del af banen, hvor der alt andet lige må forventes at være lidt mindre vejgreb.

Sebastian Vettel. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Lotus må være skuffede. Raikkönen har været rigtig hurtig i de frie træninger, men af en eller anden grund fik han det ikke til at hænge sammen i kvalifikationen. Grosjean nåede slet ikke med i Q3, og startpositioner som 7 og 11 kan ikke være tilfredsstillende for Lotus.

Kimi Räikkönen. Copyright Lotus GP

McLaren halser stadig bagefter. Button fik klemt sig med i Q3 med det yderste af neglene, men her blev det kun til P10. Perez måtte nøjes med P12, og det KAN ikke være tilfredsstillende for Martin Whitmarsh og den øvrige teamledelse fra Woking. McLaren har ambitioner om mere end det.

Sergio Perez. Copyright McLaren Media

Undertegnede ser i høj grad frem til løbet i morgen. Der er absolut ingen grund til at tro, at Bahrains Grand Prix skulle blive mindre underholdende end de 3 tidligere. Der er lagt op til godt race i ørkenen.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Bahrains GP: 3. frie træning. Alonso hurtigst Bahrains GP: Løbet LIVE »