Monacos kvalifikation Live. Rosberg for 4. gang i denne weekend og 3. pole i træk.

Velkommen til vores dækning af kvalifikationen live.

Starten til USAs GP 2012 . Copyright Red Bull Media

Af: Tomas Hansen (th@bmf1.dk) d. 25/5 2013 klokken 14:05

Med 3x Rosberg i kvalifikationen, masser af biler i barrierene og vand i det Sydfranske, så kan vi se frem til en meget spændende kval.

Q1:

Massa forventes først at være med til de sidste minutter, efter han beskadigede sin racer i 3. frie, ellers holdes der i kø, for at komme ud i de smalle og skånselsløse gader i Monaco.

1 minut gået og en rygende Marrusia er udgået og giver det første gule flag.

En Sauber på slicks giver næste gule, men kommer dog tilbage på banen. Bedste tid er Hamiltons, der klemmer sig under 1.40 - ca. 15 sekunder langsommere end bedste træningstider.

13 minutter gået og Alonso er bedste mand og første mand under 1.35 - det går stærkt med tiderne og de gule flag, regnen er stoppet pt. så hvornår er banen tør til slicks?

Vettel er nede på 1.31.4 - tiderne skifter hele tiden.

6 mand mangler at sætte en tid, herunder Rosberg, Grosjean & Massa.

10 minutter tilbage - Maldonado hurtigste mand, der dog straks overgås af en hel flok, di Resta er under 1.29, men slås af Webber, der er under 1.28. Kun 13 tider er sat pt.

Webber mener der skal fortsættes på Intermediate dæk.

Bianchi, Massa, Grosjean har endnu ikke sat en tid, Bottas og Guiterrez er over 107 %. Hvor de straks får deltagelse af Chilton og Pic.

5 minutter igen - Rosberg sætter bedste tid.

Her kan vi tænke på Ralf Schumachers udsagn om Monaco: "Det er som at flyve en helikopter i dit soveværelse........."

Hamiltons bagerste intermediatedæk er smadrede og han bruger det meste af banen på vej rundt - den fishtailer, så han er ekstremt tæt på væggen.

Grosjeans bil er lappet sammen og han er på banen, vi afventer stadig om Massa kommer ud. 3 minutter igen.

Grosjean sætter så bedste tid i første hug.......

Massa starter sidst eller fra pit, han får ikke sat en tid og har så selvfølgelig ikke det store problem med de 5 placeringers straf.

Maldonado, Vergne & Grosjean fører Q1 pt.

Bianchi, Sutil, Chilton, Guiterrez og Pic er pt. dem som er dømt ude.

Massa, Bianchi, Chilton, Guiterrez, Pic & di Resta trækker nitterne og er ude af kvalifikationen.

Vi er tilbage til Q2 om et øjeblik.

Q2:

Så er vi i gang igen. Det er stadig vådt og det er svært at vide hvordan det ender.

Knap 5 minutter gået og der er ikke sat seriøse tider.

Som altid er kvalifikationen vigtig, men med årets Pirellidæk, der kan fordelen være minimeret, ikke mindst for Mercedes, der indtil videre har smadret dækkene i løbene og er raslet ned gennem rækkerne.

Samtidigt, er der et begrænset antal dæk til rådighed, så spørgsmålet er hvor mange intermediate, man vil smadre for at få en god placering i kvalifikationen.

Skal man komme med en meget forsigtig bedømmelse efter 1½ Q, så er Rosberg, Alonso og Grosjean de 3 som vi skal holde øje med, for de dukker konstant op i toppen af listen.

5 minutter tilbage af Q2. De første slicks dukker op, logisk nok hos van der Garde.

Alonso går ind for nye slicks - 3 minutter igen, han kan nå 2 omgange med lidt held.

Super Soft og 2 omgange til det meste af feltet - der er knald på og spænding til det sidste.

Grosjean sætter 1.18 som bedste, der straks toppes af Webber med 1.17.322.

Heftigt hundeslagsmål om at komme i top 10, folk sejler op og ned af listen, Bottas ryger ind og ryger ud, van der Garde ditto, tiden er gået og vi mangler få tider.

Helt ubegribeligt, så skubbes Grosjean ud og ender nede i den tunge ende, efter han har domineret de første 2 runder.

Maldonado, van der Garde, Grosjean, Hulk, Riccardio og Bottas er ude.

3 bedste tider endte med at være Vettel, Raikkonen og Rosberg.

Q3:

10 minutter for 10 mand om 10 pladser.

Efter Grosjean røg ud, så er det nærmest umuligt at gætte hvem der topper listen om 10 minutter.

Super Soft på hjulene og vi er i gang.

Som altid er Monaco stedet for der reklameres og laves særlige ting - i år er det Kimi, der hylder den flamboyante kører James Hunt, der døde for 20 år siden i år, på sin Lotus hjelm.

Hamilton er pt. bedste mand, med 1.15.

5 minutter igen - det er umuligt at byde på pole herfra. Tiderne skifter hele tiden. Rosberg går fra 10 til 1.

4 minutter tilbage - det er tid til dækskift og de sidste 2-3 omgange.

Webbers bil trilles i garagen - det skal virkelig gå stærkt.

1½ minut, de fleste er på næstsidste eller sidste omgang.

Placeringer skifter hele tiden, der bliver kørt til hele vejen rundt, men små fejl straffes med det samme.

Webber bedst. 1.14

Rorberg foran Hamilton, de tager ikke deres sidste omgang - Vettel kører sig ind på en 3. plads.

Kvalen er slut.

Rosberg, Hamilton, Vettel, Webber, Raikkonen, Alonso, Perez, Sutil, Button, Vergne.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:13.876 31
2. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:13.967 31
3. Sebastian Vettel Oracle Red Bull Racing
P
1:13.980 29
4. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1:14.181 30
6. Fernando Alonso Scuderia Ferrari
P
1:14.824 32
7. Sergio Perez McLaren Formula 1 Team
P
1:15.138 31
9. Jenson Button McLaren Formula 1 Team
P
1:15.647 29
14. Valtteri Bottas Williams Racing
P
1:19.077 22
16. Pastor Maldonado Williams Racing
P
1:21.688 22
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Rosberg noch einmal. Rejs med BMF1 til Ungarn »