Hard, soft, hard

Hard, soft, hard og indimellem kommer medium. Pirelli har frigivet de dækblandinger, de tager med til de næste tre løb, og hvor medium tages med til alle løb, så skifter den anden blanding. Dækkene er der ikke ændret ved.

Dragrace på langsiden . Copyright Pirelli

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 13/6 2013 klokken 20:06

Det bliver de samme dæk, som holdene allerede kender, der bruges de næste tre løb i England, Tyskland og Ungarn.

Pirelli havde ellers håbet, at deres reviderede dæk kunne være taget i brug på Silverstone, men manglende enighed og for lidt feedback efter Canadas regnvåde træninger har sat en stopper for dette.

De nye dæk
Copyright Pirelli Media


I England skal der køres på hard og medium. De to hårdeste dækblandinger som bruges i Formel 1, og som også skal bruges i Ungarn. Årsagen til dette skyldes for Silverstones vedkommende de hurtige højfartssving, der virkelig kræver dæk, og for Hungarorings vedkommende, så er det banens snoede layout med mange retningsskift, der kræver dæk af en vis kvalitet.

Nürburgring i Tyskland afvikles med medium og softdækkene, da banens layout er en kombination af alle typer sving, samt et par kraftige bremsezoner efter langsiderne. Med tanke på de sidste par år på Nürburgring, så kommer i det mindste intermediates-dækkene også i brug.

Pirelli regnvejrsdæk
Copyright Pirelli


Skal vi lige hurtigt gennemgå holdenes dækallokationer, så har hver kører til rådighed:

Seks sæt af hårdeste dækblanding, fem sæt af den blødeste. Endvidere har hver kører fire sæt intermediates (de grønne Cinturato Green) og tre sæt af de blå Cinturato Blue regnvejrsdæk til hver løbsweekend.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Det går fremad for Red Bull Renault håber på fire hold »