Tab og vind

Det helt store samtaleemne i Formel 1-land for øjeblikket handler om vægt. Vægten på bilerne, vægten på motorerne og ikke mindst vægten på kørerne.

Af: Lea Petersen (2) (lap_old@bmf1.dk) d. 24/10 2013 klokken 14:10

Hvis man følger med i, hvad der tales om på og i diverse motorsportsmedier, så er vægt den helt store og brandvarme kartoffel.

Som vi også skrev om her på siden i går, så bunder diskussionen om kørernes vægt i næste års Formel 1 regulativ. Som altid er der en mindstevægt på bilerne (bil plus kører), som holdene skal overholde. Til næste år stiger minimumsvægten fra 642 kg til 690 kg, men de ekstra 48 kg kommer næppe kørerne tilgode.

2014 bilerne kommer efter al sandsynlighed til at veje mere, end de gør i dag. Det skyldes især indførelsen af den nye V6 turbo motor og en mere kraftfuldt KERS-enhed.

Som altid er den ideelle løsning for holdene, at bil plus kører vejer mindre end minimumsvægten. Derved kan de fordele en ekstra ballast i bilen lige der, hvor den gør mest gavn for ydeevnen. Det betyder samtidig også, at jo tungere en kører er, jo mindre ballast kan holdene flytte rundt på i bilen. Derfor bliver mange kørere bedt om at gå ned i vægt.

Giedo van der Garde. Copyright Caterham F1

En af de kørere, som er kommet på slankekur, er Caterham kører Giedo van der Garde. Det fortæller Carlos Corell, som står for Caterham kørernes træning og diæt:

”I år havde vi et problem med vægt."

”Vi forsøger at udvikle på bilen, men nogle gange betyder det, at bilen bliver tungere, og når bilen er tungere, er den eneste løsning, at køreren skal gå ned i vægt."

Med sine 1,83 meter og en vægt på 73,5 kg er Giedo van der Garde en af de højeste og tungeste kørere i Formel 1. Sammen med Nico Hülkenberg, Mark Webber og Jenson Button udgør han Formel 1 feltets tungeste kørere.

Nico Hulkenberg. Copyright Sauber Motorsport

Cricket-spilleren Mark Webber. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Jenson Button på en lille løbetur, Malaysias GP 2013. Copyright McLaren Group

Der er ikke nogle officielle tal over, hvor mange kørere, der bliver bedt om at tabe sig, men holdene holder løbende øje med, hvad badevægten fortæller om deres kørere. I løbet af en Grand Prix weekend bliver kørerne bedt om at træde op på vægten ca. syv gange.

Det er ikke alle der er klar over, hvor meget fysisk arbejde der skal til for at kunne kalde sig Formel 1 kører (eller racerkører i det hele taget). En Formel 1 kører træner både udholdenhed og styrke flere gange om ugen, for at opnå en nøje afbalanceret slank krop.

En uges træningsprogram for en Formel 1 kører kan eksempelvis bestå af fire dage med konditionstræning, to dage med styrketræning og en dag i simulator. Derudover skal en Formel 1 kører også følge en specifik diæt, som er sammensat præcis til kørerens behov. Det er hårdt arbejde at være i Formel 1, og det påpeger Carlos Corell også:

”Hvis du ønsker at være i Formel 1, er du nødt til at presse på, du er nødt til at træne hårdere end resten, du er nødt til at tage dig af kosten mere end resten - du er nødt til at gøre det."

Lækker mad hos Williams. Copyright Williams F1

Al denne snak om vægt, træning og kost afføder uundgåeligt også en debat omkring spiseforstyrrelser. I den forbindelse har Mark Webber blandt andet udtalt, at han mere eller mindre har sultet sig selv i flere år.

David Coulthard. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Et af de mest ekstreme eksempler er tidligere Formel 1 kører David Coulthard. I sin selvbiografi "It Is What It Is" taler Coulthard blandt andet om de psykiske problemer han havde som ung, håbefuld racerkører:

”Jeg ville spise min mad, veje mig selv, og hvis jeg var for tung, ville jeg gå ud og svømme, træne eller kontrollere min vægt ved at kaste op."

Hvor ekstrem og uhyggelig David Coulthards historie end er, så vil det være naivt at tro, at vægt, træning og kost vil få en mindre betydning i fremtiden. En Formel 1 kører er en atlet, og atleter skal uundgåeligt tænke meget på deres fysiske ydeevne:

”Kørerne er nødt til at passe på deres vægt, selv når der ikke er nogen Grand Prix’er i løbet af sommeren og vinter pausen."

"De kan ikke bare tage to eller tre kilo på - det er bare umuligt - men de er i stand til at håndtere det. De er professionelle atleter, så det er normalt."

Så for at opsummere vil vægt altid have en stor betydning i Formel 1. Det centrale spørgsmål bør i stedet handle om, hvordan holdene bedst muligt kan forberede og vejlede deres kørere, så psyken plejes og vedligeholdes lige så meget som fysikken.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Paul di Resta går efter top ti Massa til Williams tager til »