Tidligere designer rejser tvivl om RB9's lovlighed

Gary Anderson, som tidligere har været designer hos både Stewart og Jaguar, sætter spørgsmålstegn ved lovligheden af Sebastian Vettels VM-vindende racer. Indtil videre har FIA imidlertid frikendt Red Bull.

Sebastian Vettel . Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Af: Jens Hvas (jh@bmf1.dk) d. 29/10 2013 klokken 22:10

Hvordan kan Red Bull, og i særdeleshed Sebastian Vettel, være så suveræne på stort set alle baner? Kan det mon være fordi, de bryder reglerne? Kan man overhovedet være så dominerende uden at snyde?

Sebastian Vettel. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Det er langtfra første gang, Christian Horner og Co. hos Red Bull skal lægge ører til den slags spekulationer, faktisk har både konkurrenter og medier med jævne mellemrum rejst tvivl om, hvorvidt teamet fra Milton Keynes har rent mel i posen.

Denne gang er det Gary Anderson, tidligere designer hos Stewart og Jaguar og i dag teknisk ekspert hos BBC, som finder anledning til at betvivle lovligheden af RB9.

Adrian Newey og Christian Horner. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

På baggrund af TV-billeder fra de nye ”varmekameraer”, som illustrerer dækkenes temperatur, har Anderson fremsat en teori om, at Red Bull har udviklet en mere eller mindre fleksibel bund på deres racer. TV-billederne skulle angiveligt vise, at den allerforreste del af racerens bund bliver meget varm, når raceren kører med lav hastighed. Teorien går på, at teamet på denne del af bunden benytter sig af et materiale, som trækker sig sammen, når det udsættes for varme. På den måde kan man køre med en lavere frihøjde i de langsomme sving og således køre gennem svinget med en markant højere hastighed end konkurrenterne.

FIA har bekræftet, at en sådan konstruktion vil være i modstrid med det gældende reglement, og man har da også taget Andersons teori så seriøst, at man under den tekniske gennemgang af Vettels racer ved Indiens GP faktisk valgte at undersøge netop denne del af racerens bund.

Sebastian Vettel. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

FIAs tekniske stab udsatte racerens bundplade for temperaturer op til 300 grader celcius uden at kunne påvise nogen form for ændring.

Således er Red Bull indtil videre blevet frifundet, men det har ikke overbevist Gary Anderson. Den tidligere designer er fortsat overbevist om, at Adrian Newey og hans stab hos Red Bull har lavet en eller anden form for fiksfakserier med racerens bund.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Vandoorne afviste Toro Rosso Vildt rygte – Webber kører sidste løb i Abu Dhabi »