Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 23/2 2014 klokken 18:02
Fabrikanten, der leverer motorer til blandt andet de forsvarende mestre hos Red Bull, har ikke fået den ønskede start på denne sæson.
På Jerez-banen i Spanien var Renault langt fra i nærheden af at matche blandt andet Mercedes, og derfor var der al mulig grund til at håbe på bedre resultater og større fremgang i disse dage i Bahrain.
Til trods for små forkølelser og manglende stabilitet, så er der overordnet set optimisme hos Renault, der synes at spore en fremgang.
"Vi har haft nogle tilbageslag, men vi har haft fremgang og har taget store skridt i den rigtige retning," udtaler Rob White, der er administrerende vicedirektør hos Renault.
"Vi har gjort nogle gode fremskridt i form af PU (power unit, motorenheden red.) ydeevne og drift af selve bilen, og vi er nu i en situation, vi kunne have accepteret halvvejs under Jerez-testen. Vi har løst nogle problemer og afsløret nogle andre," forklarede han yderligere.
"Vi er ikke tilbage på den planlagte tidsplan, men vi bevæger os i den rigtige retning. Udfordringen er at forbedre tempoet, fordi afstanden til, hvor vi ønskede at være på dette tidspunkt stadig er betydelig."
Til trods for fremgangen, så er der stadig lang vej for Renault, der efterhånden ikke har meget tid at arbejde med, før det er alvor og lysene slukkes i Australien.
"Vi er nogle uger bagud i forhold til, hvor vi ønskede at være, og vi anerkender, at det vil tage tid at få den fulde ydeevne. Vi arbejder hårdt for at komme dertil, og vi er fast besluttet på, at det lykkes. Vi har fortsat tillid til PU og dens undersystemer, vi er bare ikke på niveau med dens drift og præstation, som vi ønsker at være.
"Motorenhedens problemer kombineret med den tabte tid pga. uheld betyder, at arbejdet med at forberede chassiset til sæsonstart også er forsinket. Dette arbejder vi ud fra og må forsøge at videreføre og fremskynde en opadgående kurve," slutter Rob White.