Hurtigere, men langsommere

De to foreløbige test i år har vist én ting: Bilerne er ikke hurtigere end 2013-modellerne (endnu), for den ændrede downforce koster i svingene. Til gengæld er topfarten steget gevaldigt på langsiderne.

Fernando Alonso . Copyright Ferrari Media

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 25/2 2014 klokken 10:02

Vatteri Bottas med Mercedes er hurtige på langsiderne.
Copyright Williams F1


Det kommer til at gå stærkt, når Formel 1-bilerne i rasende fart kommer forbi publikum på banen. I hvert fald hvis de sidder på langsiden. Den netop overståede test i Bahrain viste, at Fernando Alonsos Ferrari kører stærkt på langsiden.

Sidste år kørte Fernando 314 km/t på toppen i løbet i Bahrain, men under sidste uges test blev topfarten 336 km/t. En væsentlig hastighedsforøgelse, som i hvert fald lover godt for de hurtigere baner.

Til gengæld taber bilerne terræn i svingene.

Nico Rosberg. Copyright Pirelli

Nico Rosberg, der kørte absolut hurtigste tid i sidste test, udtaler til ’Auto Motor und Sport’:

”Vi er utroligt hurtige på langsiderne.”

”Jeg vil gætte på, at på Monza vil vi køre omkring 360.”

Meget afhænger dog af motoren. Renaults motorer var langsommere på toppen end sidste års topfart for samme fabrikant, og 308 km/t var det hurtigste Renault-motoren blev målt til. Et stykke fra de 336 km/t Ferrari kørte.

Kamui Kobayashi. Copyright Caterham F1

Kamui Kobayashi frygter et år, hvor Caterham bør skifte deres nye bil ud med deres GP2-racer.

”I øjeblikket er vi ikke på Formel 1-niveau. Det er mere GP2.”

”Vi har så mange problemer med bilen, og tiderne er ekstremt langsomme.”

”Når man ser på, hvad Mercedes laver, så er det overvældende, men det viser os, hvad der er muligt, og i hvilken retning, vi har behov for at udvikle.”

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Russisk grand prix skal køres om natten Smedley rykker til Williams »