Australiens GP. 1. frie træning: Alonso hurtigst

Efter en alt for lang vinter, er endelig klar til at få sat gang i Formel 1 sæsonen 2014. Nye biler og nye motorer er vigtige nyheder, men vigtigst er det at Kevin Magnussen nu er med i kongeklassen.

Starten til USAs GP 2012 . Copyright Red Bull Media

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 14/3 2014 klokken 04:03

En del biler kørte ud af pitten, da det grønne lys markerede starten på Formel 1 sæsonen 2014 i Australien.

Red Bull var dog ikke et af disse hold og billeder fra deres garage, viste at der blev arbejdet hårdt på bilen og dermed at vi næppe skulle forvente at se dem ude på banen blandt de første.

Men noget overraskende var det Mercedes, der var de første til at løbe ind i problemer, da Lewis Hamilton parkerede sin racer ude på banen, kun 5 minutter inde i træningen.

Lyden er noget af det der er talt meget om og vi kan konstatere, at den er markant anderledes end de hedengangne V8 skrigere.
De nye V6 turbomotorer siger ikke meget og skriger slet ikke.

Red Bull var, trods det intense arbejde på Vettels bil, de første til at sætte en tid, da Ricciardo satte en tid efter omkring 15 min.

Den næste til at sætte en tid, der var en anelse langsommere end Ricciardos, var Kevin Magnussen i McLaren raceren.

Omkring 20 minutter inde i træningen, kom der endelig gang i tiderne. Rosberg var en af dem der fik sat en tid, i den tilbageværende Mercedes.

Ud over at det er utroligt fedt at få den nye sæson i gang, er det også fedt at se den nye Williams bemaling, med de klassiske Martini farver. Virkelig en flot racer, der tilmed ser hurtig ud.

Efter den første halve time, er der 10 kørere der er noteret for en tid. Fernando Alonso i Ferrari, var den markant hurtigste i den første periode.
Kevin Magnussen, der på dette tidspunkt kun havde kørt en enkelt tidsgivende omgang, var 6´er. Button var sidst af de 10.

Billeder fra pitten, viste en Lewis Hamilton, der allerede var i civil, hvilket understregede, at hans racer ikke ville komme retur til denne træning.

40 minutter inde i træningen, lykkedes det for Sauber at få Gutierrez på banen. Endnu har vi ikke set Sebastian Vettel ude i sin Red Bull.

McLaren begyndte samtidig at skubbe til deres racer, med Jenson Button som den første af de to, der fik lov til at lukke mere op.

Halvvejs i træningen markerede Jenson Button ved at sætte McLaren i front. Gode takter, selvom tiderne er langt fra, hvor vi kan forvente at de kommer ned.

Kimi Räikkönen er en af dem der endnu ikke har været ude, hvilket skyldes at der er problemer med batteriet. Men kort efter den besked fra pitten, kom finnen ud og viste sin nye røde hjelm.

Billeder fra Caterham pitten viser, at Ericsson ikke kommer ud i denne første træning, mens vi ser Felipe Massa ude for første gang i Williams raceren.

Med 39 minutter tilbage, kommer verdensmesteren på banen for første gang i sin Red Bull. Samtidig ligger Ricciardo og arbejder hårdt for holdet i den anden Red Bull racer og er på dette tidspunkt er det australieren der er noteret for flest omgange. De har også noget de skal have indhentet.

Med lidt over en halv time tilbage af træningen, fik vi endeligt Magnussen på banen igen og han kvitterede straks med at forbedre sin egen tid, dog et godt stykke efter Button og Alonso, der på dette tidspunkt overtog hurtigste tid.

Med 20 minutter tilbage, var der 16 kørere der var noteret for en tid. Adrian Sutil var den seneste til at sætte en tid i Sauber raceren.

Med kun 10 minutter tilbage, lykkedes det for Lotus at få Maldonado ud på banen, men det ender med at bilen blev skubbet tilbage i pitten, efter Maldonado gik i stå i pitindkørslen. Skidt start for Lotus.

Efter denne første træning, kan vi konstatere at der er meget stor forskel på hvor klar de forskellige hold er til denne sæson.

Ferrari ser hurtige ud, men har deres problemer. McLaren ser stabile ud, men mangler angiveligt lidt fart i forhold til Ferrari, dog uden at man kan bruge det til noget.
Red Bull ser bedre ud end forventet og der er nogenlunde fart i deres racer. Williams ser stærke ud, uden dog at skille sig så meget ud.

Caterham og Marussia har ikke så overraskende problemer, men værst ser det ud for Lotus, der kun formåede at få Maldonado ud på en enkelt omgang, mens Grosjean slet ikke kom ud.

Magnussen sluttede nede som nummer 8, men bedst af alt, så fik han kørt en del omgange så der var vigtige data til holdet.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« McLaren med speciel bemaling i Melbourne Australiens GP. 2. frie træning: Hamilton hurtigst »