Bahrains GP – Dagen Derpå

Årets tredje løb blev ikke en succes for vores danske kører Kevin Magnussen, men for Mercedes var det ren succes. De gjorde rent bord hele weekenden og bød på tæt race mellem de to kolleger. Det kunne være endt galt, men endte med en 1-2.

Lewis Hamilton . Copyright Mercedes AMG

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 7/4 2014 klokken 18:04

Bahrain kunne ikke have fejret sit 10 års jubilæum bedre end med gårsdagens løb. For første, men bestemt ikke sidste gang, blev løbet afviklet under kunstig belysning som et natteløb, som det vi kender fra Singapore og til dels Abu Dhabi, der starter i sol og slutter i mørke. Og for TV3+ var det en kæmpe dag. 330.000 seere til et Formel 1-løb sidst på eftermiddagen.

Bahrain 2014 blev det tredje mest sete Grand Prix på dansk tv, og løbets tidspunkt betød, at man rykkede superligakampen mellem Brøndby og Esbjerg med en halv time. Kevin-effekten er i fuld flor, og det bliver nok endnu vildere, når vi kommer til Spanien og Monaco med et starttidspunkt klokken 14, ikke sen eftermiddag eller tidlig morgen/formiddag.

Nico Hülkenberg. Copyright Sahara Force India

Sebastian Vettel. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Jenson Button. Copyright McLaren Media

Sebastian Vettel udgik i lørdagens træning. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Træningerne i weekenden var ikke så spændende. Mercedes dominerede, og så var det tydeligt, at holdene havde en del data fra de to pre-sæsontest på samme bane. Derfor var Williams næsten ikke på banen fredag, men Felipe Nasr fik da lov at tage del i sin første frie træning.

Det samme mønster så vi hos Sauber og Caterham, der havde Giedo van der Garde og Robin Frijns i bilerne. For Kevin blev de tre træninger værre og værre, fra en syvendeplads i første træning til en 11. plads i lørdagens træning. Holdkammeraten Jenson Button sluttede hele weekenden bedre end Kevin, men endte med samme udgåede resultat fra løbet.

Felipe Nasr. Copyright Williams F1

Robin Frijns. Copyright Caterham F1

Giedo van der Garde. Copyright Sauber Motorsport

Jenson Buttons Grand Prix nummer 250. Copyright McLaren Media

For Jenson Button var det løb nummer 250. Jenson startede tilbage i 2000 hos Williams som noget af et hotshot, for året efter næsten at ødelægge sin karriere som playboy hos Benetton. Siden kom der et par grimme skår i glansbilledet med to kontraktbrud, inden karrieren var helt derude, hvor bungeejump uden elastik var sikrere.

Heldigvis reddede Ross Brawn Jensons karriere, da han købte Hondas aktiver og tog det nye reglement 2009 med storm. Det blev til et meget overraskende verdernsmesterskab, og siden skiftet til McLaren i 2010. Jenson er nu en mand, der snart får sat ring på sin japanske modelkæreste. 250 løb senere kæmper han nu med at få McLaren tilbage i toppen af Formel 1 med vores danske talent Kevin Magnussen ved sin side.

Kvalifikationen var spændende, og den bød på et par kørere, som overraskede ved deres tilstedeværelse i Q3. Sebastian Vettel havde lidt problemer med sin racer, og Nico Hülkenberg måtte også se sig ude efter Q2. I Q3 lykkedes det for Nico Rosberg at slå Lewis Hamilton, og så var Valtteri Bottas og Sergio Perez de store positive overraskelser i kvalifikationen.

Bahrain. Copyright Jesper Hansen/Rapido

Bahrain. Copyright Jesper Hansen/Rapido

Bahrain. Copyright Jesper Hansen/Rapido

Top 3 i kvalifikationen. Copyright Mercedes AMG

Nico Rosberg fik årets første reprimande for en forseelse i fredagens anden træning, hvor han spærrede for Sergio Perez. Lørdag pressede Adrian Sutil Romain Grosjean af banen i sving 13 og 14. Det gav fem strafplaceringer og to point på superlicensen. Søndag reddede Jules Bianchi to point på superlicensen, da han kørte ind i Adrian Sutil i sving 1.

Sidste mand, der fik Stewards vrede at mærke, var Pastor Maldonado, der fuldstændig hensynsløst kørte ind i siden på Esteban Gutierrez på vej ud af pitten. Det blev takseret til 10 sekunders stop&go-straf i pitten, fem strafplaceringer til Kinas grand prix og tre point på superlicensen. Er jeg den eneste, der ikke ser logikken i forhold til den straf, Daniel Ricciardo blev idømt i Malaysia?

En hyldest til Michael Schumacher. Copyright Pirelli

Du siger bare til, hvis du skal have køretimer ligesom din far. Copyright McLaren Media

Giancarlo Fisichella og Marc Gene. Copyright Ferrari Media

Scorpions på besøg hos Red Bull. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Selve løbet var nok det mest underholdende i banens historie. Oppe foran var de to Mercedes fuldstændig dominerende, men de havde en af den slags dueller, som næsten kun kan gå galt. Den var ikke gået mellem Mark Webber og Sebastian Vettel, eller for den sags skyld Jenson Button og Lewis Hamilton. Men i går skete der ikke noget, da Nico Rosberg i den jagtende rolle gik i kødet på Lewis Hamilton.

Nede i feltet var der også gode kampe. Williams var ikke overraskende hurtige, men i forhold til Malaysia var benzinforbruget også blevet hævet, når man sammenlignede det øjeblikkelige forbrug imellem bilerne. Ferrari-racerne var rimelig hurtige, men der manglede en Mercedes-motor bagest i bilen. Red Bull kørte også rigtig stærkt, og selv om Vettel var hurtigere, så var det Daniel Ricciardo, der kunne fortsætte sin gode sæsonstart.

Starten. Copyright Daimler Benz

Starten. Copyright Daimler Benz

Første sving. Copyright Ferrari Media

Hård kamp bagest i feltet. Copyright Caterham F1

Efter et svært 2013-år var det en positiv overraskelse at se Sergio Perez slutte løbet på plads tre. Det endda i en Force India-racer, der formåede at holde Red Bulls Daniel Ricciardo bag sig. Bag Daniel lå Hulken, og han holdt den anden Red Bull-racer bag sig. Hvem havde forestillet sig dette, da sæsonen gik i gang for under en måned siden?

De to Ferrarier skyggede de to Williams-racere på de sidste fire pointgivende placeringer, mens Daniil Kvyat for første gang ikke sluttede i pointene i sin Toro Rosso. Max Chilton tog plads 13, og da det var den anden 13. plads til Marussia, så ligger de på den meget vigtige plads 10 i konstruktørmesterskabet.

Esteban Gutierrez med Pastor Maldonado efter sig. Copyright Sauber Motorsport

Holdkørsel efter genstarten. Copyright Sahara Force India

Finsk kamp. Copyright Ferrari Media

Hård men fair kamp mellem Lewis og Nico. Copyright Mercedes AMG

Hos McLaren blev det en weekend, som man vil glemme hurtigst muligt. De fik aldrig rigtig fart i bilen, Kevin og Kimi kyssede hinanden på første omgang, og så udgik begge McLaren-racere med en defekt kobling. For Jenson Buttons vedkommende så sent, at han trods alt blev klassificeret i løbet.

Jeg slutter denne Dagen Derpå med den obligatoriske Hot- og Not Top 3. Du behøver ikke være enig, og må gerne give din mening til kende i kommentarfeltet eller på vores facebookgruppe.

Det ternede flag til Lewis Hamilton. Copyright Daimler Benz

Sergio Perez. Copyright Sahara Force India

Sergio Perez. Copyright Sahara Force India

Podiet i Bahrain. Copyright Sahara Force India

Hot Top 3

1. Mercedes AMG for at have bygget den mest overlegne bil og for at have to kørere, som kan køre lige til grænsen, men ikke over.

Nico Rosberg og Lewis Hamilton med krøller. Copyright Mercedes AMG

2. Sergio Perez for en fantastisk weekend, som gav Force India det bedste resultat siden andenpladsen på Spa i 2009.

Sergio Perez. Copyright Sahara Force India

3. Daniil Kvyat for at hive mere ud af Toro Rosso end bilen burde kunne.

Daniil Kvyat. Copyright Getty Images/Toro Rosso

Not Top 3

1. Pastor Maldonado for sin håbløse påkørsel af Esteban Gutierrez.

Pastor Maldonado. Copyright Lotus F1

2. Adrian Sutil for en rådden weekend.

Kevin Magnussen. Copyright McLaren Media

3. McLaren fordi det er blevet hverdag igen.

Lewis Hamilton. Copyright Pirelli

Mercedes sejrsbillede. Copyright Mercedes AMG

Lewis Hamilton. Copyright Pirelli

Mercedes fans. Copyright Daimler Benz

P3 og P5 fejres. Copyright Sahara Force India

P3 og P5 fejres. Copyright Sahara Force India

Daniel Ricciardo. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Luca di Montezemolo. Copyright Ferrari Media

Valtteri Bottas og Sir Frank Williams. Copyright Williams F1

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Løbsresume: Bahrains GP Fortsat mørke over Bahrains gp »