Spaniens GP: 1. frie træning. Hamilton i top

Første løb i Europa byder traditionelt på rigtig mange opdateringer på de enkelte hold, hvilket så absolut også er tilfældet i år. McLaren er et af de hold, der har meget store forventninger til deres opdateringer.

Lewis Hamilton . Copyright Mercedes AMG

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 9/5 2014 klokken 11:05

McLaren stiller til start i den første træning med en del nye opdateringer. Mest synlig er deres racers nye snude, der dog ikke er i stil med den, Lotus anvender, som der ellers har været spekuleret i.

McLarens nye næse

Sebastian Vettel har fået et helt nyt chassis, som han håber vil hjælpe ham længere frem på gridden og ikke mindst forbi Daniel Ricciardo i den anden Red Bull.

Netop Sebastian Vettel fik ikke det ud af den første træning, han havde håbet på, da hans bil brød sammen efter kun 5 omgange på den spanske asfalt. Angiveligt skyldtes det elektroniske problemer.

Vettel blev længe ved sin racer, hvor han rendte rundt med en brandslukker for at sikre, at New Suzie ikke gik op i røg, inden han havde haft lejlighed til at udforske den nye racer rigtigt.

Hos McLaren så de mange opdateringer på bilen ud til at virke.

Jenson Button var hurtig til at sætte en tid blandt de allerbedste, mens Magnussen desværre ikke formåede at få helt det samme ud af den opdaterede McLaren racer.

Med få minutter tilbage af træningen så det ud til, at det ville være Jenson Button, der ville slutte som den hurtigste rundt på banen udenfor Barcelona, men som så ofte før skulle Lewis Hamilton lige vise, at Mercedes GP raceren fortsat er i en klasse for sig. Hamilton satte en tid, der var massive syv tiendedele sekund hurtigere end Buttons bedste tid.

Kevin Magnussen lå længe og rodede rundt nede i den kedelige ende af feltet, men mod slutningen fik også han lidt mere skub i McLaren raceren, som han fik kørt op på en 7. plads.

Daniel Ricciardo viste endnu engang, at han er god, og at Red Bull har en god bil, til trods for, hvad Vettel siger. Ricciardo nåede kort at have hurtigste tid men endte dagen som nummer 3.

Hos Ferrari er det fortsat Fernando Alonso. der har overtaget, men selvom han placerede sin Ferrari ind som nummer 4, var det absolut ikke i en tid, som Ferrari er stolte af. Næsten to sekunder langsommere end Hamilton i front er langt fra godkendt for det ambitiøse hold.

Mercedes er utvivlsomt det hurtigste hold, men de har også problemer ind imellem. Det var Rosberg, der havde dem denne gang. Mercedes meldte ud på Twitter, at det var problemer med køling af bilens ERS, der tvang Rosberg til at stoppe efter kun 9 omgange. Mercedes forventer at have løst problemet inden FP2.

Ingen af holdene kørte på andet end de hårde dæk, så det forventes, at der bliver skåret godt af tiderne i dagens anden træning, når soft-dækket forventes taget i brug.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ferrari den største trussel for Mercedes Vettel misser 2. træning »