Hold øje med: Dækkenes betydning

Dækkene på en F1-racer opererer ved ekstremt høje temperaturer. Jo lavere banetemperatur, jo længere tid er dækkene om at opnå optimal temperatur. Det kan have stor betydning for de forskellige teams. Velkommen til "Hold øje med".

Pirelli dæk . Copyright Pirelli

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 6/6 2014 klokken 09:06

Vi hører tit både kørere og kommentatorer omtale banetemperaturernes betydning for dækkenes arbejdsevne. For at kunne forstå, hvor stor en effekt temperaturen har på dækkene, må vi først kigge på, hvordan et F1 dæk er opbygget.

De nuværende F1 dæks holdbarhed er i gennemsnit ca. 120 km og er, som alt andet på en F1 bil, konstrueret af let og stærkt materiale. De har en underliggende nylon- og polyesterstruktur i et kompliceret vævsmønster, bygget til at modstå langt større kræfter end dæk på almindelige biler. I F1 termer betyder det belastninger på op til 1 ton downforce, 4-G laterale belastninger og 5-G langsgående belastninger.

Et dæk er konstrueret af en blanding af meget blødt, naturligt og syntetisk gummi, som giver det bedst mulige greb på banens underlag, men til gengæld er levetiden for et sådant dæk meget kort, og nedbrydningsprocessen en hurtig én af slagsen.
Hvis man følger sporet rundt på banen, kan man se, at der udenfor ideallinjen ligger store mængder af gummirester, kaldet "marbles" 'på grund af deres glathed, som er et resultat af nedbrydningsprocessen.

Alle dæk fungerer bedst ved høje temperaturer på omtrent 90-120 grader, og det er her, at banetemperaturen spiller ind. Jo højere banetemperatur, jo hurtigere kommer dækket op i den optimale arbejdstemperatur og kan derved give optimalt grip. Omvendt, hvis temperaturerne er lave, er dækket længere tid om at nå optimal arbejdstemperatur og har derved nedsat funktion. Til tider kan det ske, at dækkene overhovedet ikke når op i den rigtige temperatur.

Vejrudsigten for Canada byder søndag på fuld sol og omkring 28 grader. Det er sikkert, at vejret her vil have stor indflydelse på dækkene, strategi og kørernes kontrol med bilen.

Skal kørerne igennem hele løbet kæmpe for at holde temperaturen på dækkene konstant og ikke for varm, så vil det blive interessant at se, hvad der kan udspille sig, hvis man tager bilernes behandling af dækkene i betragtning.

Så husk derfor at holde øje med temperaturen og dækkene, for det kan give et helt uforudsigeligt løb.

Som en lille bonus kan det nævnes, at et F1-dæk ved tophastighed snurrer 50 gange rundt pr. sekund.

/fl

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kimi bliver 200 gammel Canadas GP: 1. frie træning: Alonso hurtigst »