• Forside

Optakt til Frankrigs Grand Prix

Efter en udflugt til det nordamerikanske kontinent vender tilbage til Europa hvor de næste 5 løb skal foregå i vi i den kommende weekend lægger vi ud med Frankrigs Grand Prix. Løbet foregår på Magny-Cours tæt på byen Nevers fra den 14. til den 17 juli. Læs her vores omfattende optakt der vil forberede dig grundigt til løbet

Af: JPU (jpu@bmf1.dk) d. 9/7 2006 klokken 17:07

Efter en udflugt til det nordamerikanske kontinent vender tilbage til Europa hvor de næste 5 løb skal foregå i vi i den kommende weekend lægger vi ud med Frankrigs Grand Prix. Løbet foregår på Magny-Cours tæt på byen Nevers fra den 14. til den 17 juli. Læs her vores omfattende optakt der vil forberede dig grundigt til løbet

Banen er beligende i Burgundy i centrum af Frankrig og Grand Prixer har foregået på Magny-Cours siden 1991. Regeringen i Frankrig ville understøtte et lavtudviklet område, og derfor ligger banen ude i det rene ingenting. Når man er på Magny-Cours er man derfor til løb.

Banen er kendt for at være glat og meget følsom overfor temperturændringer, og hvis vejret bliver som det plejer at være, blive det varmt. På banen er der kun en god overhalingsmulighed ved Adelaide hårnåslsvinget også selvom organisatorerne forsøgte at indbygge endnu en mulighed på banen i 2004 ved at udskifte den sidste chikane ved Lycee svinget, men det har endnu ikke vist sig at være en succes.

Derudover er banen en blanding ag høj og lavhastighedssving og er dermed også hård ved dækkene. Downforcen er fra middel til høj.

DEN AKTUELLE SITUATION

Overlegen Ferrari sejr, andre måder er der ikke at beskrive resultatet af USA's Grand Prix på. Et kaotisk løb, der blandt bød på en kollision mellem bilerne fra et af topteamsne, masseafkørsel, allerede i første sving og en total rød dominans hele løbet igennem, hvor Felipe Massa og Michael Schumacher endda fik byttet plads, uden at nogen kunne tage anstød af det.

Største enkelthistorie, det er sammenstødet mellem Juan Pablo Montoya, nu forhenværende Formel 1 kører og Kimi Räikkönen, der efter sammenstødet ikke lod nogen være i tvivl om hvem, der bar ansvaret. Som undertegnede flere gange har påpeget på denne plads, så har Montoya ikke virket som en mand, der kørte for en 2007 kontrakt i Formel 1, det kan man så godt forstå nu, efter hans skifte til Nascar. Held og lykke til Montoya, denne skribent er overbevist om at Nascar passer bedre til hans kørestil og temperament.


Juan Pablo Montoya ikke bare ude her efter uheldet på første omgang i USA 2006, men helt ude af Formel 1

Tilbage til Formel 1. Gennem hele weekenden dominerede de røde racere fra Italien banen, både i træninger, kvalifikationen og i løb, eller rettere kombinationen af Ferrari og Brigdestonedæk var dominerende. Kan man kalde USA's Grand Prix for en enlig svale? Nej, ikke ligefrem, 4 Schumacher/Ferrari-sejre, mod 6 til Renault viser klart at det er dagsformen og de seneste ændringer på bilerne, der afgør løbene. Det betyder også, at på trods af at mange har givet Fernando Alonso mesterskabet, så er vi på BMF1 varsomme med den slags profetier, med 8 løb, 80 point at køre om og kun 19 point mellem nummer 1 og 2, så skal man passe på. Tidligere sæsoner har med al tydelighed vist at det kan lynhurtigt gå den modsatte vej. En afkørsel til den Alonso og forspringet kan pludselig være ændret til kun 9 point.

Længere nede i feltet, havde det voldsomme mandefald i starten selvfølgelig sin effekt. Man kan overveje om Scuderia Torro Rosso er færdige med at fejre, deres første VM-point nogensinde. Et point, der er særdeles vigtigt, ikke mindst økonomisk, da man som bekendt skal have scoret point, for at få del i rejsepengene fra FIA.

Næste gang står den så på Magny Cours, efter manges mening et godt forsøg, men en kønsløs bane, der giver kedelige løb. Som følge af det der tidligere er skrevet, så vil det afgjort blive en kamp mellem Renault, fortrinsvis Alonso og Michael Schumacher, med det sædvanlige slagsmål længere nede i feltet. Ganske risikofrit, så kan man også forudsige at BAR Honda vil gøre det hæderligt i kvalifikationen, for så at falde ned gennem feltet.

TEKNIKS OVERBLIK

Magny-Cours Tech File
Downforce Medium til et højt niveau af downforce er nødvendigt på Magny-Cours for at forbedre bremsning og traktion såvel som grebbet i de sving der bliver taget ved mellem hastighed. Det kan være fristende at reducerer downforcen for at opnå højere hastigheder og kunne overhale i sving 5, men dette er ikke produktivt, idet dette ville koste fart i sving tre, reducerer udgangshastighederne og i øvrigt ikke betyde særligt meget for hastigheden i slutningen af de lige stræk.
Ophænget Banen har en meget glat overflade, hvilket betyder at kørerhøjden kan sættes meget lavt og med et stift ophæng. Et stift ophæng giver fordel i forhold til aerodynamikken og retningsændringerne i sving 6/7 og sving 11/12. Bilen kan blive en lille smule nervøs i disse sektioner. Men dette koster ikke tid da der bagefter opbremses og der kommer langsomme sving. Opsætningen af ophænget ender dog med at blive et kompromis imellem at finde den rigtige balance imellem stivhed for højhastighedssvingene og mekanisk greb for de langsomme sving
Pålidelighed Der er på Magny-Cours få problemer med pålideligheden af bilen, men dem der er stammer fra den sidste chikane med dens høje kanter eller kerbs som vi kalder dem. Den hurtigste linje betyder en del hoppen hen over begge kerber, og dermed er der en en risiko for at omdrejningstallet på motoren kommer for højt op når bilen mister grebbet med jorden, og dette kan overbelaste motoren og gearkassen. Piloterne vil normalt forsøge at køre den linje der giver de hurtigste omgangstider, de kan dog overveje at fravige denne linje for at skåne bilen mekanisk.
Temperaturer Banen er kendt for at være meget sensitiv overfor sol, hvilket betyder at temperatuerne varierer meget og hurtigt. Således kan en mere eller mindre uskyldig sky betyder at et dæk af en bestemt gummiblanding kommer ud af dets optimale operationsområde. Dette skal der tages hensyn til i forbindelse med dækvalget, og det bedste valg må foretages baseret på de forudsete vejrbetingelser. Generelt betyder højere temperatuer at bilen vil overstyre mere, og holdene vil intenst overvåge asfaltens temperatuer igennem hele weekenden.
Motormomentet Magny-Cours er en bane hvor motormomentet spiller en dominerende rolle. Der er behov for et stort moment når bilerne skal skydes ud af de mange langsomme sving, men også et godt moment ved højere omdrejningstal. I sving 3 men også i de to hurtige chikaner vender piloten tilbage til fuld gas medens bilen stadig er i gang med at dreje under høje aerodynamiske belastninger (download). Kraftoverførslen skal derfor være så glat som muligt for ikke at forstyrre bilens balance.
Gear Gearene er tæt fordelt på Magny-Cours for at optimerer bilens acceleration fra de langsomme sving. Dette betyder at der fokuseres på hastighederne i området 0-250 km/t uden at være særligt bekymret om tophastigheden. Dette skyldes at den primære mulighed for at overhale er det lige stræk på bagsiden af banen hvor svinget inden er domineret af aerodynamikken og hvor det er svært at følge lige i halen på en forankørende bil, hvilket gør det svært at udnytte en høj hastighed på det lige stræk. En undtagelse er dog på den første omgang hvor mellemrummet imellem bilerne endnu ikke har stabiliseret sig og det er muligt at vinde en position
Kontrolsystemer Kontrol er vigtig indenfor to områder. For det første for at kontrollerer sliddet på dækkene, og for det andet for at undgå at omdrejningstallene kommer for højt op ved den sidste chikane hvor bilen kommer i luften og hjulene kan dreje frit. Dette er dog normale procedurer og er ikke et specielt problem på Magny Cours.


BANEN

LØBETS HISTORIE

BILLEDER FRA TIDLIGERE LØB



Fernando Alonso, Renault R25, fører løbet, Frankrig 2005


Fernando Alonso og Giancarlo Fisichella, sammen med Zinedine Zidane og den franske svømmer Laure Manaudou, Frankrig 2005


Starten, Frankrig 2005


Mark Webber WilliamsF1 BMW FW27


Michael Schumacher, Frankrig 2005


David Coulthard under kvalen, Magny-Cours, 2005


En TF105 på Magny Cours


Juan Pablo Montoya WilliamsF1 BMW FW26


Michael Schumacher, Frankrig 2004


Ralf Schumacher, Frankrig 2005


Rubens Barrichello, Frankrig 2005


Mark Webber WilliamsF1 BMW FW27, Frankrig 2005


Juan Pablo Montoya WilliamsF1 BMW FW26


Jarno Trulli foran Takuma Sato


Jenson Button, B.A.R Honda 007, 2005 Frankrigs GP


David Coulthard foran Christian Klien, Magny-Cours, 2005


Nick Heidfeld WilliamsF1 BMW FW27


Nick Heidfeld WilliamsF1 BMW FW27, Frankrig 2005


Giancarlo Fisichella, Renault R25, Frankrig 2005


David Coulthard foretager pitstop, Magny-Cours, 2005


Giancarlo Fisichella, Renault R25, Frankrig 2005


Jenson Button, B.A.R Honda 007, 2005 Franske Grand Prix


Mark Webber WilliamsF1 BMW FW27


Takuma Sato og Jenson Button, B.A.R Honda 007 Frankrigs Grand Prix 2005


Juan Pablo Montoya WilliamsF1 BMW FW26


Ralf Schumacher, Frankrig 2005


Alonso, Renault R25, sprøjter champagne


Podiet, Frankrig 2001


Podiet, Frankrig 2002


Målet, Frankrig 2004


Podiet, Frankrig 2004


Fernando Alonso, Renault R25, Frankrig 2005


Podiet, Frankrig 2005