Det er set mange gange før, når et dansk sportsnavn slår igennem på den helt store scene: Bjarne Riis skabte massiv interesse for cykelsporten, da han vandt Tour de France i 1996, Caroline Wozniackis succes gav et boom i antallet af udøvere på de danske tennisbaner, og netop nu oplever de danske gokartbaner det, som med rette kunne kaldes ”Kevin-effekten”. Kevin Magnussens gennembrud og kontrakten med McLaren har skabt massiv interesse for at få sønnike bag rattet på en gokart – tænk nu, hvis min søn eller datter går rundt med en kommende Formel 1 verdensmester i maven!
Det er dog langtfra alle, der først er hoppet med på bølgen nu, hvor man vitterlig kan se, at det KAN lade sig gøre at komme helt til tops, selvom man kommer fra lille Danmark. Mange har kæmpet en brav kamp gennem en årrække, og mens nogle må indse, at talentet eller budgettet ikke rækker, er andre gennem hårdt arbejde, beslutsomhed og uomtvistelige evner noget tættere på at nå til det forjættede land.
Jan Jønck klar til kamp i Formel Ford. Copyright Jan Jønck Presse
Vi bringer har et portræt af den 15-årige Jan Jønck fra Skødstrup ved Århus; En teenager, som er alt andet end gennemsnitlig.
Min første tanke, da Jan Jønck træder ind af døren, er: ”Det kan ikke passe, at han kun er 15 år.” Bortset fra enkelte, lidt ranglede bevægelser, er der ikke meget teenager over den unge mand, som møder mig. Rank ryg, et fast blik og et selvsikkert og fast håndtryk fuldender billedet af, at det snarere er en ung mand end en teenager, som står overfor mig. Jan Jønck virker på én gang moden, målrettet og fokuseret, da vi tager plads ved familiens spisebord. Vi er i Skødstrup nord for Århus, hvor undertegnede er blevet inviteret indenfor hos Jan og hans familie for at få et lille indblik i, hvordan hans hverdag ser ud, og hvad det er, der driver ham frem mod nye resultater.
Det er svært at sige præcis, hvad jeg havde forestillet mig, inden jeg trådte ind af døren, men Jan er med sikkerhed ikke nogen gennemsnitlig 15-årig. I den alder leder de fleste unge mennesker stadig efter deres vej i livet, men ikke denne teenager. Jan ved godt, hvad han vil – han vil i Formel 1. Han ved godt, at det er ambitiøst, men han ved også præcis, hvad der skal til for at opnå det.
Jan i flyvende stil i gokart. Copyright Jan Jønck Presse
Jan Jønck har kørt gokart, siden han var 8 år. Det, der startede som hyggeligt samvær med familien, har siden udviklet sig til et seriøst håndværk, og efter imponerende resultater i karting har Jan i denne sæson taget skridtet op i Formel Ford – den mindste ”rigtige” racerbil og den mest naturlige vej mod en professionel karriere. De sidste år har Jan kørt gokart for RS Competition, som drives af den tidligere racerkører Robert Schlünssen, og Jan har valgt at fortsætte sit samarbejde med teamet, som i 2013 havde Marco Sørensens lillebror, Lasse L. Sørensen, bag rattet. Jan er sikker på, at det ambitiøse team er det helt rigtige valg for ham: ”I de kommende år vil jeg kæmpe med alt, hvad jeg har, for at komme i Formel 1. Det er en lang, hård og dyr vej, men det er dét, jeg vil. I år har jeg taget det første skridt og kører Formel Ford med RS Competition, og det er en god begyndelse på de kommende års hårde arbejde,” siger den hurtige østjyde således. Tilliden og troen på fremtiden er gensidig, for teamchefen er fuld af roser omkring sin 15-årige kører: ”Jan er et af de største talenter, jeg har set i de 8 år, jeg har haft mit team, og med sin optagelse i ”DASU Team Danmarks Talenttrup” er han godt på vej til tops i dansk motorsport,” siger Robert Schlünssen således.
DASU og Team Danmark samarbejder om talentudvikling af helt unge kørere, og Jan Jønck er i år blevet optaget som en del af dette projekt. Det vidner om stor tiltro til hans evner, og sportschef Bo Baltzer Nielsen er da heller ikke i tvivl om potentialet: ”Såfremt Jan fortsætter sin positive udvikling, kan han blive den næste i rækken af danske stortalenter. Alle de fundamentale forudsætninger er til stede, og DASU opfordrer derfor sponsorer og andre til at støtte op om hans karriere.”
Jan Jønck ved sæsonpremieren på Jyllandsringen. Copyright Jan Jønck Presse
RS Competition benytter sig af den dansk-byggede Aquila FD1 racer. Man kan måske ikke se det med det blotte øje, men kendere og entusiaster ved, at netop denne racer er noget særligt – og faktisk sidder Jan i år i netop det chassis, som i 2008 gjorde Kevin Magnussen til Danmarksmester i Formel Ford. Kevin vandt mesterskabet i sin debutsæson, og Jans mål er naturligvis at kopiere dén bedrift, men her hører lighederne også op. ”Jeg er ikke Kevin, og det vil jeg heller ikke være. Han er et kæmpe talent, som har været dygtig og heldig at nå hele vejen gennem nåleøjet. Vores mål er det samme, og jeg ser det som et godt tegn, at jeg kommer til at sidde i den samme bil, som han gjorde for seks år siden, men jeg er udmærket klar over, at resultaterne ikke kommer af sig selv af den grund,” siger Jan således.
I front for et tætpakket felt i gokart. Copyright Jan Jønck Presse
Gennem årene i karting har Jan nydt godt af massiv opbakning fra familie og venner, og i de første år stod hans far, Jørn, for at servicere og klargøre karten, så Jan udelukkende skulle koncentrere sig om at køre, men da Jan sikrede sig pladsen hos RS Competition, kunne familieteamet nedgraderes til et supportteam, som i stedet står bag ham med hjælp og støtte, når han skal præstere på banen. ”Det har været fedt at have min familie med som en stor del af min sport, men det har været nødvendigt at stable et professionelt team på benene, hvis jeg skal have en chance for at opfylde mine ambitioner om at køre Formel 1 om en årrække,” siger Jan, og således tager han hul på snakken om den evindelige kamp om sponsorkroner. Det er nemlig ikke kun folkene omkring bilen, som er blevet opgraderet – der er også sket store ændringer på den administrative front.
Jan har således indledt et samarbejde med Skov Motorsport Promotions, som rådgiver Jan og hans team omkring målsætning, strategi og forretningsudvikling. I samarbejde med Jans forældre ydes der en stor indsats for at skabe et netværk af samarbejdspartnere, som kan hjælpe Jan mod en plads i Formel 1. ”Motorsport er en af de mest effektive platforme til at brande sine produkter, og det arbejder vi hårdt på at synliggøre for danske virksomheder. Vi har skabt nogle unikke samarbejdspakker, som gør at man kan være med helt fremme, når jeg arbejder mig mod Formel 1,” siger Jan selv om det, der er blevet døbt ”Jan Jønck Business Club.” Et forretningsnetværk, som skal være med til at danne grundlaget for Jans karriere, når han efter 2 sæsoner i Formel Ford tager turen videre ud i Europa for at tage det næste skridt i sin jagt på toppen af motorsporten. ”Jeg er i øjeblikket rundt til virksomheder i Århus området for at præsentere og tilbyde samarbejde og medlemskab af mit forretningsnetværk. Et netværk, hvor der gennem relationsdannelse og gode oplevelser skabes muligheder for nye forretninger, som i sidste ende vil resultere i en øget omsætning – samtidig med at man som virksomhed er med til at hjælpe mig på vej,” fortæller Jan om det arbejde, som således allerede i en alder af 15 år er blevet en naturlig del af det at være racerkører.
Jan har netop afsluttet 9. klasse på ESAA – Elite Sports Akademi Aarhus. Det har givet ham mulighed for at kombinere uddannelse med den mængde træning, som skal til for at klare sig på topniveau i motorsporten. Også det mentale aspekt fylder meget, og i de seneste år har Jan arbejdet meget med mentaltræning, både på skolen og sammen med RS Competition. Efter sommerferien skal Jan starte i gymnasiet, men også her skulle der gerne blive plads til træning og til at holde fri, når der skal køres løb. Jan har nemlig valgt den 4-årige gymnasieuddannelse, som i samarbejde med Team Danmark tilbydes unge, lovende sportsfolk.
Jan på vej mod sejren på Jyllandsringen. Copyright Jan Jønck Presse
Øverst på podiet på Jyllandsringen. Copyright Jan Jønck Presse
Danmarksmesterskabet i Formel Ford afvikles over 7 afdelinger, som hver består af 3 heats. Efter en lovende sæsonåbning på Jyllands-Ringen, hvor Jan sejrede i weekendens sidste heat, løb han ind i lidt af en mareridts weekend på Ring Djursland. Her måtte Jan tage hjem med en 4. plads og 2 DNF på kontoen, men han kom stærkt igen i 3. afdeling på Padborg Park, hvor det blev til en sejr og 2 andenpladser. Samlet set betyder det, at Jan efter 3 afdelinger ligger på 4. pladsen i et tæt mesterskab. En anden østjyde, Frederik Schandorff, har taget føringen i den samlede stilling, og hans erfaring gør ham til noget af en mundfuld på banen. ”Der er næppe nogen tvivl om, at Frederik bliver den sværeste nød at knække,” siger Jan således. ”Han har allerede én fuld sæson i Formel Ford i bagagen, og alene det faktum, at han kender alle banerne i forvejen, gør det svært at følge ham,” fortsætter Jan med henvisning til sit eget manglende kendskab til flere af banerne. Med et skifte direkte fra karting er de fleste af banerne i Formel Ford helt ukendt land for Jan og de øvrige debutanter i klassen, som således sjældent ved, hvad der venter dem, før de stiller op til weekendens første træning.
Under Jans løbsweekend på Ring Djursland fik undertegnede også lejlighed til at kigge teamet ”over skulderen” og få en idé om samarbejdet mellem mekanikere, teamchef og kørere. Jan viste sig i flere situationer at have et stort indblik i det tekniske arbejde med raceren og i sit feedback til teamet. Mellem heatene blev der justeret på raceren, og Jan havde gode input om både bremsebalance, hjulgeometri og styreudslag. Netop kørerens evner til at analysere på racerens opførsel for på den måde at kunne bidrage med konstruktive forslag til ændringer er en egenskab, som vægtes højt i professionel racing, og også på dette punkt er Jan altså godt rustet.
En glad vinder poserer på Padborg Park. Copyright Jan Jønck Presse
Alt taget i betragtning er Jan selv ganske godt tilfreds med sæsonen indtil nu. ”Der er jo altid noget, der kan forbedres, og her skal jeg nok især kigge indad. Jeg ved, at RS Competition er et 100 % professionelt team, og jeg kender de fleste af folkene på teamet i forvejen, fordi jeg har kørt for deres gokart afdeling de sidste par sæsoner. De ved virkelig, hvad de har med at gøre. Det har været en stor omvæltning at gå fra en gokart til en rigtig racerbil med gearskifte, kobling og avanceret mekanik, men jeg har set det som en udfordring, og jeg følte mig hurtigt hjemme i bilen. Jeg tror på mig selv, og jeg ved, hvad der kræves og forventes af mig,” siger Jan.
Som en naturlig afrunding på interviewet kommer Jan selv ind på en snak om de realistiske fremtidsmuligheder. Selvom han er ung, optimistisk og fuld af drive og commitment, ved han godt, at tingene ikke kommer af sig selv, og at intet kan tages for givet. ”Selvom man har talentet til at gøre sig gældende, så handler det først og fremmest om at få chancen – om at være på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt. Det er kun 22 kørere, der sidder nede på gridden, når de røde lamper slukker, så vi er mange om buddet, og i første omgang handler det derfor om at blive en del af den gruppe kørere, som bevæger sig i periferien af de 22 løbskørere; testkørere, reservekørere og dem, som deltager i serierne lige under Formel 1 (GP2 og FR 3,5, red.) Man skal tage de chancer, som byder sig, for det handler om at få vist sig frem og sørge for, at ens navn bliver nævnt i de rette sammenhænge. Der skal tages nogle chancer, og det handler også meget om held og de rigtige omstændigheder. Det er i hvert fald helt sikkert, at man ikke vinder de løb, som man ikke deltager i – og jeg er parat til at gribe enhver chance, som byder sig,” slutter den ambitiøse østjyde, inden han rejser sig og med endnu et fast håndtryk siger tak for i dag.
Sejr på Padborg Park. Copyright Jan Jønck Presse
Da indtrykkene fra samtalen har fået lov at bundfælde sig, er der én bestemt følelse, som især bliver siddende i kroppen hos undertegnede: beundring! Beundring over, at man som 15-årig kan være så målrettet og beslutsom – beundring over, at man som 15-årig er så afklaret omkring de ofre og afsavn, som sporten kræver – beundring over den modenhed og det engagement, som Jan udstråler. Han gennemfører selv en stor del af sine møder med potentielle sponsorer, og fornylig stod han ved et sponsorarrangement på scenen foran 35 gæster for at fortælle om sin sport. I en alder af 15 år.
Jan Jønck i køredragten fra RS Competition. Copyright Jan Jønck Presse
BMF1 opfordrer alle til at bide mærke i navnet Jan Jønck – efter vores bedste overbevisning kommer vi til at høre meget mere til ham i de kommende mange år.