Det er varmt på Hungaroring – meget varmt! Der er heller ikke meget vind, eftersom banen er placeret i en gryde mellem bløde bakker lidt uden for Budapest. Netop varmen er en faktor, som ofte har spillet en afgørende rolle i det ungarske Grand Prix, og i år ser ikke ud til at blive nogen undtagelse. Samtidig er asfalten på Hungaroring meget glat og støvet, så det er svært at finde det nødvendige grip.
Fredagens 2 sessioner var da også i høj grad præget af det manglende grip, og fra tribunen og paddocken var det tydeligt at se, hvorledes der blev kæmpet med racerne. Understyring blev afløst af overstyring, og der var adskillige små afkørsler. På de sociale medier har flere af kørerne også efterfølgende beklaget sig over, at det var stort set umuligt at finde den rigtige balance og det rette setup, men det er jo ens for alle, og det bidrager måske lidt til spændingen i både kvalifikation og løb.
Undertegnede havde mulighed for at stille et par spørgsmål til Kevin Magnussen efter den første træning i går, og han var også meget overrasket over, hvor glat banen var. Selvom teamet fra tidligere år var forberedt på, at der er meget støv på banen, var det alligevel kommet bag på dem, hvor slemt det var. Det tog rigtig lang tid at få kørt varme i dækkene, men Kevin var ved godt mod og så frem til resten af weekenden. Han følte sig heller ikke videre påvirket af varmen – han har efter eget udsagn prøvet det, der var meget værre.
Kevin og Jenson på vej til briefing. Copyright Jens Hvas
Tilbage til det, det drejer sig om: den 3. og sidste frie træning.
Kørerne har nu 60 minutter til at afprøve de sidste justeringer, som gårsdagens træning har affødt. Det er ligeledes nu, den endelige strategi for løbet skal lægges fast, og her skal der især fokuseres på dækslid. Hungaroring er kendt for at være relativt hård ved dækkene, men Pirelli mener alligevel, at den rigtige strategi må være 2 stop. Vi får se.
En kig på Kevins dækbeholdning til weekenden på Hungaroring. Copyright Jens Hvas
Set i forhold til de seneste 2-3 løb var Williams relativt langt fra fronten i går, men det ser ud til at have ændret sig til i dag. Vallteri Bottas har også ytret sig positivt om nogle nye opdateringer på sin racer, og halvvejs inde i denne 3. træning er finnen at finde på P2, mens Ricciardo har taget teten.
Lewis Hamiltons tider er langt fra det, han præsterede i går, men som altid er det svært at vide, hvad der fokuseres på i disse frie træninger. Netop Hamilton var en af dem, som beklagede sig højlydt over den manglende balance i sin racer i går, så måske afprøver man forskellige setups i denne session?
På trods af, at der efterhånden må være kørt en del gummi i banen, ser vi stadig en del mindre afkørsler. Nico Rosberg og Romain Grosjean er blandt de kørere, som ikke kan holde raceren på asfalten.
Nico Rosberg. Copyright Daimler-Benz
Med 23 minutter igen er Fernando Alonso hurtigste mand med en tid på 1:25.954, hvilket stadig er et godt stykke fra Hamiltons bedste fra i går. Kevin er i øjeblikket på P9, ca. 1,2 sekunder langsommere end spanieren.
Men her kommer Hamilton pludselig! Efter at have kørt 13-14 omgange på tider omkring 1:28 skyder han pludselig en omgang af på 1:25.682. Hamilton nu på P1 foran Alonso og Ricciardo.
Både Rosberg og Hamilton har tilbagelagt 17 omgange, hvilket er det højeste af alle. Mercedes er tilsyneladende ved at køre et race setup ind. Til sammenligning har Kevin kørt 14 og Button blot 7.
Ferrari har set stærke ud indtil nu i denne weekend, og især Kimi Räikkönen har imponeret. Finnen ser ud til at befinde sig godt på denne bane, og de gode takter fortsætter her i den 3. træning. I de sidste 10 minutter bliver der for alvor åbnet for posen, og både Alonso og Kimi er nu hurtigere end Hamilton.
Kimi Raikkonen. Copyright Ferrari Media
Bottas og Rosberg vil dog også lege med, og Rosberg er med 1:24.501 ny mand på P1. Men ikke længe, for han er nu blever underbudt af både Vettel og Hamilton. Tiderne rasler ned her i de døende minutter, og Kevin er godt med fremme - med 2 minutter igen er danskeren på P8, blot 0,8 sekunder efter Hamilton.
Tiden er gået, og det blev alligevel Hamilton og Rosberg på toppen. Kevin slutter på P8, 0,8 sekunder efter Hamilton.
Der er lagt i ovnen til en spændende kvalifikation.