Som vi tidligere har berettet om, har FIA planer om at indføre 18” fælge med lavprofildæk i Formel 1. Planerne er så fremskredne, at prototyper på fælge og dæk fornylig blev testet på en Lotus racer, og Pirelli meldte efterfølgende ud, at man kunne være klar til at levere denne type dæk allerede fra 2016 sæsonen, hvis FIA ønskede det. Endnu er der intet officielt kommet fra FIA, men nu råber Ferrari vagt i gevær. Ifølge italienernes tekniske direktør, James Allison, skal en sådan ændring tilrettelægges meget nøje, og teamene skal advares længe før, ændringen træder i kraft.
Charles Pic. Copyright Pirelli
”Noget af det vigtigste for alle teams er, at vi har nogle præcise dæk til at teste med i vindtunnelen, for dækkene er et af de vigtigste elementer rent aerodynamisk. Dækkene har en enorm umiddelbar betydning for, hvor meget downforce man har, og derfor er det af afgørende betydning, at vi kan gengive den præcise udformning af dem til vores arbejde i vindtunnelen og på CFD (computersimulation, red.),” siger Allison således til ’Autosport.
Den 46-årige englænder lægger op til, at teamene skal have et varsel på minimum et år, før en så omfattende ændring kan indføres: ”Hvem der så end får dækleverancen for 2017 (den nuværende aftale med Pirelli udløber efter 2016 sæsonen, red.), så er de nødt til at forsyne os med dæk til vindtunnelarbejde mindst et år før, vi skal i gang med at bruge dem på banen, hvis der bliver tale om 18” dæk. Det er ekstremt vigtigt, at der tages højde for dette, når dækaftalen bliver lavet.”
Allison er ikke negativt indstillet overfor ideen om 18" fælge, han henstiller blot til FIA om at overveje timingen nøje.
Pirellis 18" dæk ved siden af de nuværende. Copyright Ferrari Media
”Det bliver et enormt interessant projekt, eftersom dækkene vil få en markant anderledes karakteristik end de nuværende,” slutter Allison, inden han afslører, at man naturligvis også allerede har kig på de ingeniørmæssige muligheder, som et skifte til 18” fælge vil åbne for: ”Den plads, som bliver til rådighed indvendig i fælgen, vil blive genstand for en stor mængde research og ingeniørarbejde, og det er vigtigt for sporten som en helhed, at resultaterne af det bliver implementeret på en veltilrettelagt måde.”