Belgiens Grand Prix Kvalifikation LIVE - Rosberg i front for 4. gang i træk.

Velkommen til vores livedækning, af et af de få tilbageværende Grand Prix i kalenderen, 7 km bane i det regnvåde Belgien.

Kvalifikation LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Tomas Hansen (th@bmf1.dk) d. 23/8 2014 klokken 13:08

Optakten til kvalifikationen har være den sædvanlige, Mercedes i front og denne gang med Alonso, som den jagtende kører. Hvad angår Kevin Magnussen er han i alle 3 træninger slået af Button, ikke specielt overraskende, når man husker på at Spa er en en bane, som kræver meget erfaring, for at få det fulde udbytte i en Formel 1 racer.

Med udsigt til byger og en meget lang bane, vil det blive en meget spændende kvalifikation, hvor teams, ingenører og kørere skal holde tungen meget lige i munden - fejltagelser straffes utroligt hårdt og vi kan måske ende med en stor overraskelse i kvalifikationen.

MEN med forbehold for regn, må det forventes at Mercedes igen er i front, denne gang forfulgt af Alonso, Riccardio og Button.

Et bud på en placering til Magnussen er omkring nummer 5.

Seneste melding er at Spa kort før kvalifikationen har fået en solid omgang regn & hagl, så der er lagt op til en klassisk kvalifikation på Spa.

Som altid hænger der dampskyer over banen, mens solen skinner - så alt er muligt i dag.

9 graders lufttemperatur og 21 graders banetemperatur - det er mildt sagt koldt i Belgien.

Q1

Så er vi tæt på start - Marussia & Caterham er i kø og første biler på banen, efterfulgt af begge Toro Rosso.

Det veksler mellem regnvejrsdæk og intermediate, men indtil videre er alle biler indenfor banen.

Der meldes om regn inden Q1 er færdig, så det er bare med at få sat en tid nu.

Kvyat er første mand til at forsøge en god tid, men bruger hele banen og et stykke mere, men redder den på Astroturfen.

Banen svinger mellem halv svimmingpool og næsten tør - det er nærmest umuligt at vælge et dæk, der passer til hele banen.

Hamilton er langt af banen, men redder den heldigvis.

Halvvejs i Q1. Mercedes i front, Magnussen som nummer 6 og alle på nær Lotterer har sat en tid.

Guiterrez er gået i stå & skubbes af banen.

6 minutter tilbage - det begynder at stramme til i den nederste del af feltet.

Med mere end 2 sekunder fra Mercedes til nummer 3 er forskellen pinligt skarpt skåret ud - især når Hamilton rent faktisk var af banen, da han satte hurtigste tid.

4 minutter igen - ganske spændende hvem der kommer videre.

2 minutter igen - det er nu eller aldrig, hvis man er i bunden. Magnussen er godt med som nummer 11 pt.

Som forudsagt regner det nu - sving 12 og 13 er meget våde.

Maldonado slutter sin kvalifikation med et spin i sving 14.

Ericsson, Lotterer, Guiterrez, Maldonado, Chilton og Hulkenberg er ude efter Q1 - ganske imponerende SLÅR Lotterer Ericsson, han er ikke kun med pga. pengene.

Magnussen sniger sig med som absolut heldigste mand som nummer 16 i et rent lotteri.

Q2

Så er vi tilbage igen - 15 minutters kval. Husk på at når en omgang tager 2+ minutter, skal der virkelig planlægges for at lave gode omgange - med ud/kval/ind omgang tager en enkelt omgang reelt tæt på 7 minutter.

Derfor er hele feltet også på banen, 15 minutter er ikke lang tid og det skal udnyttes at det pt. ikke regner i Ardennerne, men der forventes regn igen i denne del af kvalen.

Sutil, Grosejean, Button er de eneste som har sat en tid efter 6 minutter.

Der er meget vådt og så godt som alle skøjter til højre & venstre eller sætter langsomme tider.

Efter halvdelen af Q2 hedder stillingen: Rosberg, Alonso, Bottas, Vettel, Riccardio, Button, Magnussen, Kvyat, Perez & Sutil i top 10.

6 minutter igen.

Mercedes i front.

3 minutter igen. Magnussen er nummer 10, men med endnu mere vand på banen vil det være ret svært at skubbe ham længere ned.

2 minutter - er du ikke på banen nu, er det slut for dig.

Magnussen er på friske dæk og bør komme videre til Q3.

1 minut tilbage - det bliver ganske spændende i bunden - der er mange som gerne vil med i Q3.

Magnussen kører ind som 7'er og tager en omgang mere, det burde være nok til Q3.

Button er ude af Q3, men har en omgang mere - der skal hankes op i bollerne nu.

Riccardio kører sig ind som 8'er, Grosjean, Vergne & Bianchi har fået flag - alle 3 er ude.

Button kører sig ind som 9'er og skubber Vettel ud, der kører sig ind som 7'er igen. Button kan kun slås af Perez - ironisk nok.

Perez ude, sammen med Kvyat, Sutil, Vergne, Bianchi og Grosjean.

Q3

Så er vi i gang igen - med kun 12 minutter skal der igen planlægges rigtig godt, for at få det bedste ud af kvalifikationen.

Hamilton kører af banen på nye dæk - ups.

7 min igen - Vettel er eneste mand med en tid.

6 minutter. Rosberg, Vettel, Alonso, Bottas, Magnussen, Massa, Hamilton med tider i den rækkefølge.

4 minutter igen . Alle har sat en tid, Magnussen nummer 9, Rosberg i front.

Button, Rosberg & Magnussen er som kan sætte 2 omgange endnu - resten har kun et skud i bøssen nu.

1½ minut. Det snerper til.

Så er flaget faldet og nogen er færdige og nogen har et forsøg mere, men det ligger til Rosberg.

Magnussen oppe som 5'er indtil videre, Hamilton på vild jagt efter Rosberg.

Button helt nede som 9'er, Magnussen slår ham klart.

Vettel 3'er, Alonso mangler sidste tid.

Rosberg, Hamilton, Vettel (med motorskift), Alonso, Riccardio, Bottas, Magnussen, Raikonnen, Massa & Button.

Tak for en forrygende spændende kval og vi ses til løb i morgen.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
2:05.591 22
2. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
2:05.819 22
3. Sebastian Vettel Oracle Red Bull Racing
P
2:07.717 24
4. Fernando Alonso Scuderia Ferrari
P
2:07.786 21
5. Daniel Ricciardo Oracle Red Bull Racing
P
2:07.911 21
6. Valtteri Bottas Williams Racing
P
2:08.049 23
7. Kevin Magnussen McLaren Formula 1 Team
P
2:08.679 22
8. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
2:08.780 21
9. Felipe Massa Williams Racing
P
2:09.178 20
10. Jenson Button McLaren Formula 1 Team
P
2:09.776 22
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Belgiens GP: 3. frie træning: Bottas hurtigst Belgiens GP: Løbet LIVE - Ricciardos endnu en sejr »