Singapores GP: Løbet LIVE

Regnen er faldet inden løbet, og banen har ingen gummi i sig. Derudover har vi jo for første gang ingen radiomeddelelser om kørestil længere, og dette kan helt sikkert også få en afgørende betydning, som vi følger løbet LIVE her.

Løbet LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Nadia Enevoldsen (ne@bmf1.dk) d. 21/9 2014 klokken 13:09

Feltet er tættere end nogen sinde før i sæsonen - Mercedes, Red Bull, Ferrari og Williams har alle suveræne muligheder for noget stort denne weekend.

Som nævnt har regnen faldet inden løbet, og banen er derfor uden gummi, hvilket kan få betydning i forhold til kørernes set-up af bilerne.


Mht. radiomeddelelser har næsten alle kørere og teamchefer meddelt, at det ikke har den store betydning for løbet, men omvendt har de samtidigt udtalt, at de i år har fået omkring 10 gange så mange meddelelser i løbet af ét løb, som de plejede førhen.

Finjusteringen af bilerne indefra undervejs er derfor op til kørerne, og det kan gøre en forskel, hvem der er kommet mest ind i rytmen for disse indstillinger.


Copyright Lotus GP


Der skal i lokal aftentid køres 61 omgange på den oplyste bybane, der har hele 23 sving.

DRS zoner: 2

Dæk til rådighed: 2 - Soft (gul) og Super Soft (rød).

Pole Position: Lewis Hamilton

Temperatur: Ca. 30 grader

Vi kommenterer selvfølgelig hele løbet LIVE her, og I skal være velkomne til undervejs at stille spørgsmål i kommentarfeltet forneden.


Omgang 1-10 af 61
Alle kørere starter på super soft dækket, som formationsomgangen sættes igang.
Rosberg havde problemer med at starte bilen da de skulle ud fra pitten, og han står også stille her under formationsomgangen. Han skubbes ind i pitten og starter derinde fra.

Også Kobayashi er i problemer - Han har ingen bremser, siger han over radioen. Han er stoppet ude på banen og kommer ikke til start.

Kørerne er så småt nået tilbage til startpladserne, og vi venter på de sidste kommer op, så lamperne kan slukkes.

(1/61): Starten går, og Hamilton tager starten, som Alonso kommer godt afsted men misser første sving.

Kevin oppe som 6'er, som Alonso falder ind bag Vettel.

Ricciardo er i stærk kamp med de to Ferrarier, som Massa og Button er kommet foran Bottas og Kevin.

(2/61): Kvyat og Vergne nærmer sig Kevin.

Stillingen lyder:
Hamilton
Vettel
Alonso
Ricciardo
Räikkönen

Massa
Button
Bottas
Magnussen
Kvyat

Hændelsen med Alonso i sving 1 bliver undersøgt af stewards.
Det bliver meddelt, at der ikke bliver dømt noget i dette.

Flere kørere har problemer med frontvingerne efter sammenstød i nogle sving, som Rosberg naturligvis er bagerst i feltet.

(3/61): Kevin bliver nu undersøgt for overskridning af banens grænser.

(4/61): Alle kørerne ligger stadig tæt, men placeringerne er fortsat de samme.

Rosberg ligger fortsat bag Chilton i bunden af feltet.

Vettel sætter hurtigste tid fra P2, som Hamilton spørger til sine dæk og fart over radioen.

(5/61): Feltet er forsat det samme - Men bybaner er også vanskelige at overhale på. Stadig intet nyt omkring Kevins forseelse.

Hamilton sætter hurtigste tid. Hans forspring ligger på 2,3 sekunder til Vettel.

(6/61): Tætteste på banen er Kvyat og Vergne på Magnussen. Kvyat får at vide over radioen, det er nu, han skal angribe Kevin.

Kevin kører dog tider der er enkelte hundrededele hurtigere end de to Toro Rosso.

Der er nu meddelt, at der ikke er staf til Kevin (for en gangs skyld).

(7/61): Kevin forsat en anelse hurtigere end Kvyat og Vergne. Længere nede forsøger Maldonado sig på Sutil for P16, men endnu uden held.

(8/61): Hamilton øger forsat forspringet - Nu er det 3.3 sekunder til Vettel.

Massa henter til gengæld ind på Räikkönen, der ligger P5. Han var inden for et sekund, men en lille kørefejl og mellemrummet er 1.2.

Vergne kører forbi Kvyat for at gøre et forsøg på Magnussen. Rosberg er fortsat kun kommet forbi Chilton.

(9/61): Sutil første mand i pit. Han er selvfølgelig på banen igen bagerst, igen på super soft dæk.

Vi skal helt ned til P13 før nogen er pressede bagfra. Det er her Pérez der har nærmet sig Gutierrez, som Hülkenberg pitter.

(10/61): Også Hülkenberg er ude på super soft igen. Pit stopsne har fået Rosberg op på P18.

Singapore stemningsbillede Copyright Marussia F1

Omgang 11-20 af 61
(11/61): Massa, Grosjean og Kvyat i pit.

Massa er tilbage som 13'er, Kvyat 17'er.

(12/61): Räikkönen pitter. Bottas og Vergne følger.

Vi har øjeblikkeligt Magnussen 6'er bag Button. Hamilton fortsat forrest med Vettel, Alonso og Ricciardo bag sig.

Räikkönen kommer ud bag Massa med Bottas efter sig. De ligger P9-11.

(13/61): Vettel og Ricciardo begge i pit.
Kvyat er eneste på soft dækket indtil videre.

Rosberg får utroligt mange meldinger angående deres plan for løbet - Han lyder klart frustreret som han leder efter knapper og lys på rattet.

(14/61): Hamilton og Magnussen i pit.

Vergne bliver undersøgt for at overskride banens grænser.

Kevin er på banen igen med soft dæk, modsat næsten alle andre.

Button, Pérez, Gutierrez, Chilton og Bianchi mangler at pitte.

Rosberg er inde i pitten lige nu. Der rodes voldsomt med hans bil, som de forsøger at fikse problemerne. Håndtegn viser, han giver op, som de har prøvet at få ham i første gear.

(15/61): Button har taget sit stop i mellemtiden. Han er gået på soft ligesom Kevin og Kvyat.

Vergne får en 5 sekunders stop and go straf for at køre uden for banen og få fordel af det.

Som Rosberg er hoppet ud af bilen har vi stillingen:
Hamilton
Vettel
Alonso
Ricciardo
Massa

Räikkönen
Bottas
Button
Vergne
Magnussen

(16/61): Gutierrez og Pérez følger med på soft dækket. Kun Chilton mangler at pitte.

(17/61): Ricciardo sætter hurtigste tid.

Hamilton spørger pitten om hans fart og bremser igen, og alt ser fint ud, selvom Vettel og Alonso henter ind på ham.

(18/61): Den meddelelse hjalp, og Hamilton sætter hurtigste tid.

Gutierrez tager sit andet pitstop allerede. Han holder derinde længe.

(19/61): Ricciardo og Vettel er dem, der i toppen har brugt mest brændstof på nuværende tidspunkt.

Billeder viser nu, at Gutierrez er steget ud af bilen, hvilket forklare hvorfor min skærm siger 'in pit' stadig. Hvorfor vides ikke endnu.

(20/61): Chilton kører i pit, som Alonso sætter hurtigste tid.

Radiomeddelse fortæller Chilton har punktering på højre forhjul.

Han havde ikke nået mere end én omgang på de tidligere dæk, så fejlen har været fra start.

Vergne henter så småt ind på Button - 0.8 sekund fra.

Copyright Daimler-Benz


Omgang 21-30
(21/61): Stillingen er fortsat den samme. Alonso henter så småt ind på Vettel, som Chilton igen har problemer.

Der er kommet lidt mere fart i den anden Ferrari også - Räikkönen haler ind på Massa hver omgang.

(22/61): Vettel får team meddelelse om, at han skal se at få lidt fart på, så ikke Alonso henter mere på ham.

Samtidigt får Hülkenberg at vide, at de snupper Magnussen under pitstoppet næste gang.

(23/61): Massa pitter. Han er tilbage som P11 efter Hülkenberg.

Grosjean pitter også, som Massa får soft dæk på.

Alonso nu 1.2 sekunder fra Vettel.

(24/61): Replays viser Kevin misse første sving, selvom han ikke er presset bagfra.

Bottas pitter. Räikkönen får at vide, han skal trykke på så hårdt han kan, for at være foran Bottas og Massa.

Kvyat og Maldonado pitter.

Bottas er på banen igen som P11, bag Massa.

Alonso og Vergne i pit. Husk Vergne har en 5 sek stop and go.

(25/61): Alonso er tilbage som P5 bag Räikkönen.

Massa har overhalet Hülkenberg - Næste i hans sigte er Kevin.

(26/61): Vettel pitter.

Räikkönen følger efter. De er tilbage som 4'er og 8'er.

Vi har derfor stillingen:
Hamilton
Ricciardo
Alonso
Vettel
Button

Magnussen
Massa
Räikkönen
Bottas
Vergne

Hamilton pitter nu.

Han er tilbage som 2'er, men Ricciardo mangler endnu at pitte.

(27/61): Kevin i pit. Han kommer ud som 10'er, og Hülkenberg har derfor ikke vundet en placering.

Vergne er imponerende foran Kevin selv med de 5 sekunders straf.

Alonso sætter hurtigste tid som Ricciardo tager sit andet pitstop.

Vi har den øjeblikkelige stilling med dæk:
Hamilton SS
Alonso SS
Vettel S
Ricciardo SS
Button S
Massa S
Räikkönen SS
Bottas S
Vergne SS
Magnussen SS

(29/61): Hamilton hurtigste tid.

Räikkönen kun et halvt sekund fra Massa. Resten har afstande på mindst 3 sekunder.

Grosjean henter kraftigt på Pérez. Der er kamp til stregen nu. Kvyat har sneget sig op bag dem, og de kæmper om P12.

Pérez får at vide, han skal i pit med det samme.

(30/61): Button får at vide, de stadig tror, deres strategi virker, og de slår Williams hvis de holder sig til den.

Singapore stemningsbillede Copyright Sahara Force India

Omgang 31-40 af 61
(31/61): Massa henter ind på Button, Räikkönen stadig helt oppe bag Massa. Magnussen henter samtidigt ind på Vergne.

Maldonado og Grosjean i pit.

(32/61): Der er nu safety car på banen. Alonso, Button og Räikkönen tager sit snit til at gå i pit.

Hændelsen er et sammenstød mellem Pérez og en anden, men grundet reklamer i TV ved jeg endnu ikke hvem.

Vergne tager et sving og kører foran Räikkönen under SC.

Det var Sutil og Pérez, der stødte sammen. Marshals kæmper på højtryk for at samle stumper fra Pérez' frontvinge op.

Begge kørere er stadig med i løbet.

(33/61): Ricciardo får tips til at forbedre et problem på sin bil.

(34/61):

Stillingen fortsat under SC lyder:
Hamilton
Vettel
Ricciardo
Alonso
Massa

Bottas
Button
Räikkönen
Vergne
Magnussen

Hamilton spørger ind til data på rattet men får beskeden "Jeg kan ikke gøre mere, bare bliv ved med det, du gør."

Ricciardo får at vide, de regner med 1-2 omgange mere under SC.

(35/61): Fortsat SC - De overhalede biler (Bianchi, Pérez, Ericsson og Chilton) må nu overhale.

Hülkenberg får at vide over radioen, at Kevin muligvis har problemer med krampe i fødderne.

Sutil får 5 sekunders stop and go for at have overskredet banens linjer (og fået en fordel heraf).

(36/61): Fortsat SC.

Magnussen team radio: Button og Kimi vil forsøge at køre til slut i løbet.

Det bliver nu undersøgt, om der skal gives straf i hændelsen der forårsagede safety car, mellem Pérez og Sutil.

(37/61): Som det ser ud nu kan vi nå to-timers grænsen for løbet.

Der er ingen straf til Sutil for at presse Pérez ud af banen før.

Det er sidste omgang med SC.

(38/61): Hamilton får at vide, han har 7 biler på soft dæk bag ham. Han spørger "Bliver det et problem for mig?" Svaret hertil er klart nej, fra hans ingeniør.

Løbet gives endeligt frit, Hamilton trækker fra.

Endnu ingen overhalingsforsøg.

Kevin markerer sig i spejlene på Vergnes ræser.

(39/61): Hamilton spørger hvor længe han skal blive på sine super soft dæk. Omkring 7 omgange til lyder svaret.

Kevin lægger pres på Vergne. Hele feltet er stadig tæt.

(40/61): DRS er nu åben.

Stillingen endnu den samme. Räikkönen 0.6 fra Button. Vergne 0.5 fra Räikkönen, Kevin 0.5 fra Vergne.

Singapore Copyright McLaren Media

Omgang 41-50 af 61
(41/61): Sutil i pit. Han holder stille i garagen, og det ligner at også hans Sauber er færdig for i dag.

Hamilton og hans ingeniør prøver at gennemskue de andres taktik, da han er den eneste i top 8 på super soft.

(42/61): Chilton snupper sit 3. pitstop.

(43/61): Hamiltons forspring er nu på 12 sekunder. Han skal bruge mindst 20 for at have en chance for at beholde føringen efter pit stop.

Button har hentet Bottas, som der stadig er tæt kamp bag dem mellem Räikkönen, Vergne og Magnussen.

Magnussen team radio, han har kørt 21 omgange på sine super soft.

(44/61): Kvyat team radio. Han er i panik. Han skal have noget at drikke, og skifter samtidigt til soft. "Det er et mareridt" siger han.

(45/61): Vergne og Pérez er gået i pit.

Magnussen mangler endnu at pitte. Vergne, der lå foran ham, er tilbage som 15'er efter sit pit stop.

(46/61): Hamiltons forspring er på 18 sekunder nu.

(47/61): Så går Kevin i pit. Han kommer ud bag Vergne og Ericsson, P14.

(48/61): Stillingen lyder:
Hamilton
Vettel
Ricciardo
Alonso
Massa
Bottas
Button
Räikkönen
Hülkenberg
Maldonado

Ricciardo har styreproblemer igen, fortæller radiomeddelelse.

(49/61): Hamilton får at vide, de leder efter et mellemrum på 27 sekunder. Lige nu er der 21 ned til Vettel.

(50/61): Pérez får opmuntring over radioen, næste i hans sigte er Magnussen på P13.

Button får optimistiske bemærkninger fra sin ingeniør - Bottas der ligger foran på P6 har meget ældre dæk end Button, så han skal nok nå ham.

Button har samtidigt Räikkönen tæt bag sig.

Omgang 51-60 af 61
(51/61): Hamilton klager over radioen, at hans dæk er ved at gå i stykker. "Jeg kan ikke nå 27 sekunder," siger han over radioen. Teamet vil ikke have ham ind endnu. "Du trækker stadig fra," siger de.

(52/61): Kevin er den hurtigste lige nu på banen, men der er lang vej til pointene.

Hamilton stadig bange for holdbarheden af sine dæk. Der er 25 sekunder ned til Vettel.

(53/61): Der gøres klar i pitten til Hamilton, der går ind nu. Han er tilbage lige foran Ricciardo.

Der er kamp til stregen mellem Hamilton og Ricciardo. Alonso henter dem bagfra.

Magnussen har overhalet Grosjean for P12. Han er stadig bag Vergne.

(54/61): Vergne laver kørerfejl, som Button mister pladser.

Hans bil er stoppet og lukket ned, han er ude af løbet. Gult flag.

Vergne undersøges igen for at overskride banens grænser.

(55/61): Magnussen P11. Hamilton har snuppet Vettel allerede.

Kevin snupper P10 fra Maldonado. Næste i sigte: Vergne.

(56/61): Ricciardo og Alonso lige bag Vettel. 8 minutter til 2 timers grænsen.

(57/61): Hülkenberg får at vide, han skal holde sig inden for et sekund til Räikkönen så han kan bruge DRS til at forsvare sig mod Vergne.

Magnussen henter kraftigt ind på Vergne. Vergne har nu fået endnu en 5 sekunders straf for at få fordel ved at køre uden for banen.

De 5 sekunder lægges selvfølgelig til efter løbet.

(58/61): Vettel kæmper for at holde Ricciardo og Alonso bag sig.

Bottas har fortsat Räikkönen, Hülkenberg, Vergne og Magnussen lige i hælene.

(59/61): Vergne har snuppet Hülkenberg. Også Räikkönen og Bottas har han nu taget.

Magnussen er blevet overhalet af Pérez.

Der er to minutter igen
Stillingen skifter vildt her på det seneste.

1 minut igen
Pérez forsøger sig på Räikkönen. Uden held.

Tiden er nu gået.

Stillingen slutter:
Hamilton
Vettel
Ricciardo
Alonso
Massa

Vergne
Pérez
Räikkönen
Hülkenberg
Magnussen

Bottas
Maldonado
Grosjean
Kvyat
Ericsson

Bianchi
Chilton
Button (Udgået)
Sutil (Udgået)
Gutierrez (Udgået)

Rosberg (Udgået)
Kobayashi (Udgået)

Det var alt for os, men vi er selvfølgelig tilbage igen d.3-5. oktober med Japans GP.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T00:04.795 3 25
2. 4. Sebastian Vettel Oracle Red Bull Racing
P
1T00:18.295 2 18
3. 3. Daniel Ricciardo Oracle Red Bull Racing
P
1T00:18.995 2 15
4. 5. Fernando Alonso Scuderia Ferrari
P
1T00:20.095 3 12
5. 6. Felipe Massa Williams Racing
P
1T00:46.895 2 10
8. 7. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1T01:05.395 3 4
10. 9. Kevin Magnussen McLaren Formula 1 Team
P
1T01:06.995 3 1
11. 8. Valtteri Bottas Williams Racing
P
1T01:09.795 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
18. 11. Jenson Button McLaren Formula 1 Team
P
52 omg. 2 0
21. 2. Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
13 omg. 1 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Singapores GP: Kvalifikationen LIVE Løbsresumé, Singapores GP: Hamilton vinder »