Singapores GP: Dagen derpå

Et spændende og afvekslende Grand Prix i Singapores gader er overstået, og det er tid til at evaluere lidt på, hvad vi har lært og se på feltets ups and downs med lidt andre øjne. Velkommen til Dagen derpå!

Lewis Hamilton . Copyright Daimler Benz

Af: Jens Hvas (jh@bmf1.dk) d. 22/9 2014 klokken 20:09

Som det sig hør og bør var også dette års udgave af gadeløbet i Singapore en dramatisk og hæsblæsende affære. Overraskelserne stod næsten i kø, vi fik en ny mand i front for den samlede stilling, og vores egen Kevin Magnussen kunne endnu engang sætte point på kontoen. Intet Grand Prix i Singapore uden en periode bag Safety Car, og sådan blev det da også i år. Som altid profiterede nogen af dette, mens andre blev sat lidt tilbage.

Den altoverskyggende nyhed her dagen efter løbet er naturligvis det faktum, at Lewis Hamilton er tilbage i front for den samlede stilling. Briten har ellers været nærmest forfulgt af uheld henover sommeren, men med sejren på Monza og nu denne i Singapore er han helt tilbage på sporet. Det gik allerede skævt for Rosberg, mens han holdt på gridden. Tyskerens racer ville ikke gå i gear, og han måtte derfor starte løbet fra pitten, men det stod hurtigt klart, at han ikke ville komme til at spille nogen rolle i løbet. På onboard billederne kunne vi alle både se og høre, at Rosbergs racer slet ikke opførte sig optimalt, og ved det første pitstop valgte teamet at trække ham ud af løbet. Det har senere vist sig, at fejlen lå i et ledningssæt i ratstammen, og det var altså et problem, som på ingen måde kunne løses under løbet. Med resultatet i Singapore må kampen mellem de 2 Mercedes kørere siges at være intensiveret, og med 5 løb tilbage på kalenderen er der nu bare 3 point mellem dem. Hvis ikke Mercedes på et tidspunkt udsteder en helt klar ordre om, hvem af de 2 der skal køres for, så bliver det head to head resten af sæsonen. Vi glæder os!

Lewis Hamilton. Copyright Pirelli

Red Bull, og Sebastian Vettel i særdeleshed, har taget et gevaldigt skridt fremad siden Monza. En solid præstation under kvalifikationen blev fulgt op af en stærk indsats og en god strategi i løbet, og således endte begge Red Bull kørere på podiet. Mod slutningen af løbet så det en kort overgang ud til, at Vettel endda ville kunne true Hamiltons sejr, men det viste sig hurtigt, at der ikke var noget at stille op. Alt i alt må de forsvarende mestre imidlertid være rigtig godt tilfredse med indsatsen, som lover godt for resten af 2014.

2-3 på podiet. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Hos Ferrari ser det stadig ud til at være lige ved og næsten. Fernando Alonso var stærkt kørende og lignede længe en kører, som skulle ende på podiet, men angrebet på de forankørende Red Bull racere udeblev. Spanieren sluttede således på P4, mens Kimi Räikönnen i den anden Ferrari måtte tage til takke med P8. Det er fortsat svært at blive klog på, hvor vi har The Iceman henne, og det bliver sværere og sværere at tro på, at han skulle få lov at beholde sit sæde i 2015.

Williams har ved gentagne lejligheder været med helt fremme i denne sæson, men her i Singapore manglede de lige det sidste. Massa sluttede ganske vist på P5, men brasilianeren var næsten 30 sekunder efter Alonso, og Bottas i den anden Martini-bemalede racer lå og kæmpede om de sidste pointgivende placeringer. Bottas sluttede løbet på P11, og det kan bestemt ikke være en tilfredsstillende weekend for Williams.

Felipe Massa. Copyright Williams F1

Hos McLaren må weekenden i bedste fald kunne betegnes som en pose blandede bolsjer. Kevin Magnussen startede løbet på P9, mens Button var nede på P11, men da løbet kom i gang, blev der byttet om på rollerne. Button fik kørt sig op i feltet, mens Kevin kom til at hænge lidt fast bag Jean-Eric Vergne. Da Sergio Perez og Adrian Sutil kolliderede og fik den føromtalte Safety Car på banen, var Kevin også en af de kørere, som måtte se sig sat bagud. Danskeren havde netop gennemført sit andet pitstop, og de kørere, som endnu ikke var nået så vidt, fik dermed en fordel. Jenson Button lå længe på en solid 6. plads lige bag Felipe Massa, men med få omgange tilbage tvang en fejl i racerens elektronik den erfarne brite til at trække sig ud af løbet.

Jenson Button. Copyright Pirelli

Med danske øjne slipper vi ikke for at vende tilbage til Kevins kvaler med den ekstreme varme i raceren. Allerede under træning og kvalifikation hørte vi ham beklage sig over, at der blev meget varmt i hans siddebrønd, og under løbet var det øjensynligt endnu værre. Danskeren var på radioen, hvor han fortalte, at hans sæde var ulideligt varmt, og efter løbet berettede han også om, at hans beholder med drik var så varm, at væsken brændte i hans mund. Efter løbet var han en tur forbi banens Medical Centre, men de første forlydender om, at han skulle have deciderede forbrændinger, er tilsyneladende ikke helt i tråd med sandheden. På hans egen Twitterkonto fortæller Kevin i hvert fald, at han ”blot var varm og svedig.”
Kevin sluttede løbet på P10 og hentede således et enkelt point til sit samlede regnskab. Ikke et overvældende resultat, men omstændighederne taget i betragtning er det flot af Kevin at hente point igen.

Kevin Magnussen. Copyright McLaren Media

Jean-Eric Vergne overraskede med en stærk indsats. Franskmanden er ellers netop blevet til overs hos Toro Rosso i 2015, hvor hans sæde overtages af hollandske Max Verstappen, men det var måske netop det, der skulle til. Vergne skal nu vise sig fra sin bedste side, hvis han skal finde et andet sæde til næste år, og han leverede i hvert fald varen i går. På trods af 2 stop-and-go straffe á 5 sekunder kunne han krydse stregen på P6, hvilket suverænt er Toro Rossos bedste resultat hele sæsonen. Daniil Kvyat i den anden Toro Rosso kunne ikke helt følge teamkammeratens tempo og sluttede udenfor pointene.

Jean-Eric Vergne. Copyright Getty Images/Toro Rosso

Hos Lotus så det længe ud til, at der for en gangs skyld skulle point på kontoen, men i sidste ende gik det alligevel galt for både Grosjean og Maldonado. Sidstnævnte har ikke scoret et eneste point i denne sæson, og Lotus er milevidt fra den form, som de ellers har vist over de sidste 2 sæsoner. Det bliver spændende at se, om de er i stand til at komme igen i 2015.

Sauber fortsætter deres totale nedtur i denne sæson. Det stolte schweiziske team har ikke scoret ét eneste point hele sæsonen, og det er aldrig før sket for teamet fra Hinwil. I Singapore måtte man lide den tort at se begge racere udgå, og der må efterhånden være noget nær krisestemning hos Sauber. Teamet har før fostret flere unge talenter, og plejer at være garant for en overraskelse eller 2. Sæsonen er ganske vist ikke slut endnu, men indtil videre har tingene bestemt ikke flasket sig som planlagt for Monisha Kaltenborns tropper.

Esteban Gutierrez.Copyright Sauber Motorsport

I den tunge ende af feltet var der ikke mange overraskelser, men qua de relativt mange udgåede kørere kunne svenske Marcus Ericcson notere sig sæsonens bedste resultat, da han krydsede stregen på P15. Svenskeren formåede at holde begge Marussia racere bag sig, og det må siges at være en godkendt indsats.

For hvert løb der afvikles, falder flere og flere ting på plads i den samlede stilling. I kampen om kørernes VM er det sikkert og vist, at mesteren skal findes hos Mercedes. Til gengæld er det forstsat helt umuligt at spå om, hvem af de 2 kørere, der vil ende som mester; bliver det den kalkulerede og beregnende Nico Rosberg eller den mere temperamentsfulde og emotionelle Lewis Hamilton? Bag de 2 Mercedes kombattanter skal det også gå meget galt, hvis ikke Daniel Ricciardo skal slutte på P3, men bag den altid smilende australier er det mere tæt; Fernando Alonso, Sebastian Vettel og Valtteri Bottas er dækket af bare 11 point, så her kan der sagtens ske ting og sager i den resterende del af sæsonen.

Fernando Alonso. Copyright Ferrari Media

I kampen om konstruktørernes mesterskab er der meget på spil. Med det gode resultat i Singapore har Red Bull sikret sig lidt luft på 2. pladsen, som efterhånden bliver svær at vriste fra det østrigske team. Williams indtager 3. pladsen skarpt forfulgt af Ferrari, mens Force India lige netop har overtaget 5. pladsen fra McLaren. I konstruktørmesterskabet er der rigtig mange penge på spil, og derfor er det naturligvis dårligt nyt for Ron Dennis og Co. fra Woking. Vi forventer at der bliver kæmpet om pointene hele vejen til det sidste løb i Abu Dhabi.

Nico Hülkenberg. Copyright Sahara Force India

Traditionen tro slutter vi af med vores Hot or Not:
Hot top 3:
Lewis Hamilton - for at køre et fejlfrit løb fra start til mål.
Red Bull - for at genfinde formen efter en svær weekend på Monza.
Jean-Eric Vergne - for at levere en flot, flot præstationpå trods af den nyligt udstedte fyreseddel fra Toro Rosso.

Not top 3:
Williams - for ikke at kunne holde farten fra de foregående løb.
Mercedes - for at levere en defekt racer på gridden til Nico Rosberg.
Sauber - for at nå et nyt lavpunkt i en allerede miserabel sæson.

Her på BMF1 glæder vi os over endnu et spændende, intenst og afvekslende race. Selvom Mercedes har været aldeles suveræne gennem hele sæsonen, har vi fået masser af close race og gode dueller i de fleste løb. Vi glæder os til de 5 resterende events.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Klumme: Button svigtet af pitten Eksklusivt interview med David Coulthard »