• Forside

BMF1 mener - Kvalifikationen til Frankrigs Grand Prix.

Som sædvanlig uddeler vi hug og roser, efter endnu en spændende kvalifikation, denne gang uden Juan Pablo Montoya, der har forladt Formel 1.

Bilmagasinet Logo . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Tomas Hansen (th@bmf1.dk) d. 15/7 2006 klokken 09:07

Kvalifikationens stjerne.
FIA, Ferrari og Michael Schumacher. Først FIA, de har fået banket en kvalifikation sammen, der rent faktisk er bedre end den gamle 12-laps kvalifikation. Spændende, interessant, sportsligt relevant og med spænding hele vejen igennem.

Ferrari og Michael Schumacher. Indianapolis var ikke en enlig svale, 2 gange med begge biler i første startrække er flot. Både Ferrari og deres kørere har virkelig oppet sig de seneste løb og vil afgjort kunne give Renault kamp til stregen i morgen.


Michael Schumacher, Frankrig 2006

Lige ved og næsten.

Trulli og Toyota, Rosberg og Coulthard.

Begge biler i den sidste kvalifikation og en flot 4. plads til Trulli, det er pænt klaret. Så må man bare håbe at de kan følge det op i morgen. Rosberg og Coulthard kommer begge i den sidste kvalifikationsrunde, en flot præstation, deres muligheder taget i betragtning og den bliver ikke mindre af at de klart udkvalificerer deres teamkollega.

Den bløde mellemvare.

Fisichella, Midland, Super Aguri og Red Bull.

En ny kontrakt har åbenbart ikke forbedret Fisichellas præstationer, upåagtet han sidder i feltets minimum næstbedste bil, så ender han som nummer 7. Det virker langt fra overbevisende.
Som sædvanlig, så ligger de 3 hold og triller rundt, Speed fik en hæderlig placering i blandt de sidste 16, ligeså meget fordi der var et par flop, som burde have gjort det bedre, men der gøres det som man kan forvente af dem.

Det kunne I have gjort bedre!

Räikkönen og Barrichello.

Placeringer som nummer 6 og 14 er langt fra hvad man må forvente og langt fra hvad begge de herrer kan præsterere. Man kan så tage McLaren Mercedes med, det er ikke godt nok, at ens biler bliver nummer 6 og 8. Barrichello må siges at præsterere milevid fra hvad han selv mener han skal og hvad man kan forvente af en så erfaren kører - der skal andre boller på suppen, ellers så var Honda ligeså godt stillet med et ungt talent, der heller ikke trykker så hårdt på lønkontoen.


Kimi Räikkönen og Pedro De La Rosa foran en MP4-21

Rundens skurk.

Honda og Button.

Vi har været det igennem før. Honda, nummer 14 og 19, det er ikke i nærheden af at være godkendt og når så ens værste konkurrent har 2 biler blandt de 10 sidste, som endda bliver 4 og 5, så er det at gnide salt i såret. Der skal for alvor hankes op i teamet i de sidste 7 løb, for at man skal komme godt ud af denne sæson. De sidste mange løb har nærmest været konstant ned af bakke.
Button, udråbt som noget af de største i formel 1, facit er at i dag, der ender han i den tunge ende af feltet, som nummer 19, det er langt fra godt nok for ham eller for Honda, som har et ikke ubetydeligt ansvar i den sammenhæng. Hvis nogen af de 2, virkelig mener det seriøst, så skal de tage sig alvorligt sammen i de sidste 7 løb og for den sags skyld også i morgendagens løb.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Michael Schumacher Scuderia Ferrari
P
1:15.493 19
2. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1:15.510 18
6. Kimi Räikkönen McLaren Formula 1 Team
P
1:16.281 20
8. Pedro De La Rosa McLaren Formula 1 Team
P
1:16.632 23
9. Nico Rosberg Williams Racing
P
1:18.272 24
10. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
1:18.663 24
Udelukket efter perioden
11. Mark Webber Williams Racing
P
1:16.129 12
13. Christian Klien Oracle Red Bull Racing
P
1:16.433 12
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)