Sværere at opnå superlicens fremover

Max Verstappen satte rekord, da han tidligere på året skrev kontrakt med Toro Rosso. Hollænderen var blot 16 år på daværende tidspunkt, og FIA mener åbenbart også, at det er for ung en alder. I hvert fald har man nu strammet reglerne.

Max Verstappen . Copyright Getty Images/Toro Rosso

Af: Jens Hvas (jh@bmf1.dk) d. 3/12 2014 klokken 21:12

Det vakte en del opstandelse, da Toro Rosso tidligere på året meddelte, at man havde skrevet kontrakt med den blot 16-årige Max Verstappen. Den unge hollænder bliver sandsynligvis den sidste kører, som i så ung en alder bliver en dl af Formel 1 feltet, for FIA har i dag meddelt, at der fra og med 2016 vil stilles noget større krav for at opnå den eftertragtede superlicens.

Medmindre den pågældende kører i forvejen er testkører for et Formel 1 team eller er sluttet blandt de 3 bedste i en af de lavere rangerende klasser (eksempelvis GP2 eller Formel Renault 3,5) det foregående år, så kan superlicensen i dag i store træk erhverves blot ved at tilbagelægge minimum 300 km bag rattet på en Formel 1 racer. Der stilles ingen krav om minimumsalder.
Mange kørere, her iblandt Kevin Magnussen, har benyttet den årlige Young Drivers Test til at erhverve sin superlicens.

Fra og med 2016 skal der noget mere til, før FIA udsteder den eftertragtede licens. Efter et møde i går kunne FIA i dag offentliggøre, at man fra og med 2016 skal være fyldt 18 år, have minimum 2 års erfaring med formelracing og, som det hedder, ”have kendskab til Formel 1s sportslige regelsæt”.

Max Verstappen. Copyright Getty Images/Toro Rosso

Reglerne gælder naturligvis ikke med tilbagevirkende kraft, så Verstappens sæde er ikke i fare, men FIA har tilsyneladende ikke siddet kritikken overhørig. Der blev da også både fra offentligheden og fra de nuværende kørere stillet spørgsmålstegn til, hvorvidt man kan være klar til Formel 1 som 17-årig og med blot en halv sæson i Formel 3 som ballast, som det var tilfældet med den unge hollænder.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Virtuel Safety Car indføres fra 2015 Opdateret kalender for 2015 »