Money talks hos Sauber

Det er ingen hemmelighed, at mange kørere betaler for deres sæde i Formel 1, og meget tyder på, at der også primært ligger økonomiske overvejelser bag Saubers kører line-up til 2015.

Af: Jens Hvas (jh@bmf1.dk) d. 5/1 2015 klokken 21:01

Sauber gennemlevede i 2014 den dårligste sæson i teamets historie. Ikke ét eneste point blev det til, og det stod klart for enhver, at der skulle ske noget, hvis bøtten skulle vendes. Det schweiziske team valgte at sige farvel til både Adrian Sutil og Esteban Gutierrez, og i stedet annoncerede man, at svenske Marcus Ericsson og brasilianske Felipe Nasr skulle bemande teamets racere i 2015.

Marcus Ericsson og Felipe Nasr. Copyright Sauber Motorsport

Marcus Ericsson blev hentet hos Caterham, hvor han bestemt ikke imponerede i 2014, mens Felipe Nasr debuterer i 2015. Brasilianeren blev sidste år nr. 3 i GP2 serien, sideløbende med en tjans som testkører hos Williams, og han fik i løbet af sæsonen lov at tage del i 5 fredagstræninger.

Det er således 2 ganske grønne kørere, det schweiziske team har valgt at satse på, men hvis den lokale avis ’Blick’ har sine oplysninger fra en pålidelig kilde, kunne det også tyde på, at der ligger andre og mere tungtvejende årsager end de rent sportslige bag Saubers valg.

Saubers teamchef Monisha Kaltenborn. Copyright Sauber Motorsport

Den schweiziske avis kan nemlig fortælle, at Ericsson og Nasr, sammen med den nytilkomne test- og reservekører Raffaele Marciello, tilsammen kommer med ca. $50 mio. i form af sponsorater.

Marcus Ericsson har emballagekoncernen Tetra Pak i ryggen, mens Felipe Nasr sponsoreres af Banco do Brasil. Marciellos bidrag er mere indirekte; som medlem af Ferraris talentudviklingsprogram, Ferrari Driver Academy, har han angiveligt sikret Sauber en rabat på ca. $10 mio. på leverancen af motorer.

De 3 køreres bidrag på $50 mio. menes at udgøre tæt på halvdelen af Saubers totale budget.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Force India var først Svært at lade Vergne gå »