2015 bliver meget hurtigere end 2014

Hvis man syntes, at Formel 1 racerne var lidt bovlamme sidste år, så er der gode nyheder på vej. Ifølge Pirelli, som igen i år leverer dæk til hele feltet, så vil vi nemlig i år se nogle markant hurtigere racere.

Pirelli-chef Paul Hembery . Copyright Pirelli

Af: Jens Hvas (jh@bmf1.dk) d. 24/1 2015 klokken 12:01

Sidste års massive reglementsændringer medførte masser af kritik. Indførelsen af turbomotorer betød, at den karakteristiske syngende motorlyd blev erstattet af en lavfrekvent brummen, og omgangstiderne faldt med flere sekunder i forhold til dagene med V8 og V10 motorer.

Paul Hembery, som er motorsportsdirektør hos Pirelli, siger imidlertid, at vi godt kan forberede os på, at bilerne i år bliver væsentlig hurtigere end sidste år. Qua den rolle, som Pirelli spiller i forberedelserne op til den nye sæson, ligger den italienske dækfabrikant inde med masser af viden om de enkelte holds fremskridt, og Hembery er ikke i tvivl om, at hans dæk kommer på en hård prøve i år.

”Vores nuværende data antyder, at vi kommer til at opleve nogle massive spring,” siger Hembery således til ’Autosport’. ”Holdene har haft lejlighed til at ændre på nogle ting, især når det handler om deres power trains (motor, gearkasse og ERS enheder, red.) henover vinteren, og vi forventer, at vi i Melbourne eller senest i Kina vil se nogle ganske markante spring i forhold til sidste sæson.”

Kimi Räikkönen, Michael Schumacher og Robert Kubica på podiet på Monza

Omgangstiderne i både kvalifikationen og løbene var i 2014 som regel mellem et halvt og et helt sekund langsommere end i 2013 – og går vi helt tilbage til dagene med V10 motorer, er forskellen endnu mere markant; i 2004 satte Rubens Barrichello sin Ferrari på pole position på Monza i tiden 1.20:089, mens Lewis Hamilton sidste år blev noteret for tiden 1.24:109 for sin pole på samme bane. En markant forskel på mere end 4 sekunder.

Paul Hembery tør ikke love, at vi i år kommer ned på disse tider, men han forudser dog markante forbedringer. ”Vi ved, at vi til stadighed jagter et bevægeligt mål. Jeg tror, at vi taler om en forskel på mellem 2 og 3 sekunder i forhold til sidste år. Det er en stor forskel,” siger briten således.

Det er indlysende, at den øgede hastighed også vil stille større krav til dækkenes holdbarhed, men Paul Hembery lover, at Pirelli er på forkant med udviklingen, og at det ikke vil blive dækkene, som sætter begrænsningerne i 2015.

Pirelli dæk. Copyright Lotus F1

Hvis den profeti holder stik, så er der endnu mere at se frem til, når sæsonen skydes i gang i Melbourne om 50 dage.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ecclestone involveret i Honda-gate Rosberg tror ikke på Ferrari »