En sæson, et design

Vi havde hørt rygtet, men nu skulle det være slået fast: Kørerne får forbud mod at ændre deres hjelmdesign under sæsonen. Vi skal tilbage til tidligere tider, hvor en hjelm var en hjelm, og ikke et modefænomen.

Sebastian Vettel . Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 18/2 2015 klokken 22:02

Man skulle mene, at der var større problemer at bekymre sig om end kørernes skiftende hjelmdesigns, om end visse kommentatorer nok vil være glade for dette tiltag, men det bliver alligevel en skam altid at skulle se på den samme hjelm.

Sebastian Vettel. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Her tænker jeg på, at mange kørere tit havde nogle specielbemalinger til visse løb, som oftest Monaco, kørerens hjemland og sæsonafslutningen. Ofte blev hjelmene solgt på auktion efterfølgende, og pengene doneret til velgørenhed.

Men i takt med at Formel 1 ikke vil forny sig, så kan man da altid fremhæve sig selv med mere eller mindre mærkværdige forslag. Sidste år fik vi faste kørernumre i Formel 1, i år får vi fast hjelmbemaling som i de gode gamle dage med f.eks. Ayrton Sennas gule hjelm.

Forslaget skulle være stillet af Bernie Ecclestone, og selv om grundideen er god nok, så er der nok vigtigere ting at bekymre sig om. Naturligvis er Sebastian Vettel jo så køreren, der med over 60 forskellige hjelmdesigns i Red Bull/Toro Rosso-tiden skifter til Ferrari og får en overraskende simpel bemaling.

Fernando Alonso med sin Monaco-hjelm. Alle tidligere sejre er brikker på hjelmen. Copyright Ferrari Media

Forslaget har skabt stor debat på de sociale medier, hvor det ikke ligefrem nyder stor opbakning, og fra denne skribents side så kommer jeg til at savne de specielle bemalinger, der trods alt gav lidt variation en gang imellem. Så længe der ikke skiftes hjelm til hvert eneste løb.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Tillykke med fødselsdagen Enzo Sauber førte an, mens McLaren faldt bagud »