Ferrari sparer på kræfterne

Ferrari har set stærke ud i de sidste pre-season tests, men det bliver formentlig ikke i Australien, de skal udfordre Mercedes. Det forlyder nemlig, at italienerne vil spare på deres motorer i sæsonpremieren.

Kimi Raikkonen . Copyright Ferrari Media

Af: Jens Hvas (jh@bmf1.dk) d. 9/3 2015 klokken 20:03

Ferrari havde bestemt ikke en mindeværdig sæson i 2014, og efterhånden kan der ikke være nogen tvivl om, at det stolte italienske team hungrer efter succes. Det har set lovende ud i de gennemførte tests op til sæsonstarten, og Mercedes har da også være ude med meldinger om, at man forventer hård konkurrence fra de røde racere fra Maranello.

Der er imidlertid noget, der tyder på, at det ikke nødvendigvis bliver allerede i Melbourne, vi får det fulde potentiale af Ferraris SF15-T at se. Den italienske avis ’La Gazzetta dello Sport’ beretter nemlig, at Ferrari har besluttet at medbringe en ”konservativ” udgave af teamets nye power unit til Melbourne.

Billeder fra sidste testdag i Barcelona 1. marts 2015
Copyright Ferrari Media


Selvom den nye power unit tydeligvis er stærkere, end den man kørte med i 2014, er man angiveligt endnu ikke helt tryg ved pålideligheden.

”SF15-T vil derfor muligvis have en anelse lavere ydelse, end det vi så i de sidste timer af testene i Barcelona,” skriver den italienske avis således.

Ferraris bekymringer omkring holdbarheden på deres power units deles givetvis af andre teams på gridden. I denne sæson må hver kører nemlig maksimalt benytte sig af 4 power units over hele sæsonen, hvor man i 2014 havde adgang til 5 units. ’La Gazzetta dello Sport’ mener dog at vide, at der ligger reelle problemer bag Ferraris bekymringer.

”Telemetri fra testene gav anledning til lettere tvivl omkring den seneste (fabriks)udgave af Ferraris motor, mens der ikke var de samme bekymringer omkring kundeudgaven,” skriver avisen afslutningsvis.

Test Jerez 1. februar 2015
Copyright Sauber Motorsport


Ferraris kundemotor benyttes i år af Sauber og Manor Marussia.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« F1-optakt 17.30 Manor kørerlineup komplet »