Englands GP: Dagen derpå

Det er dagen derpå tid og i dag kommer undertegnet ind omkring radioregler, straffe i øst og vest, en ung hollænder og en gammel mand med vidt hår.

Felipe Massa og Valtteri Bottas . Copyright Williams F1

Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 11/7 2016 klokken 19:07

Så er det blevet dagen derpå tid igen og der skete mange ting under løbet i går, der kan vendes i den dagen derpå klumme. Jeg har som altid valgt fire og denne gang vil jeg komme ind omkring radioreglerne, dagens kører, FIA og deres manglende kontinuitet samt Charlie Whiting og hans manglende evne til at sætte løbene i gang på en ordentlig måde når det regner.

Da dette er en klumme skal det som altid lige nævnes, at det er mine holdninger som kommer til syne og ikke nødvendigvis en holdning, som deles af hele holdet bag BMF1. I er som altid velkommende til at debattere klummen nede i kommentarfeltet, det skal naturligvis bare foregå i en ordentlig tone.

Radioreglerne

Mercedes pitvæg i regnvejr
Copyright Mercedes AMG


Ja man kommer ikke uden om det, fordi det er vel nok det helt store samtale emne oven på løbet i går. Her brød Mercedes nemlig radioreglerne, hvilket førte til at Nico Rosberg blev straffet med 10 sekunder. Det betød at tyskeren sluttede som nummer tre i løbet i går og ikke som nummer to, hvilket var hans rigtige placering. Den straf betød også at tyskerens forspring til Lewis Hamilton er helt nede på 1 point, så jo ser man sådan på det, så var det en hård straf for at bryde radioreglerne.

Nu er det bare sådan et løbet i går, ikke var normalt med Mercedes øjne. Under normale omstændigheder er de tyske sølvpile helt suveræne og de ligger tit 15-20 sekunder foran de andre. Havde Mercedes brudt reglerne i sådan et løb, så havde de 10 sekunder jo ikke betydet noget som helst. Derfor ville det kunne betale sig for Mercedes at snyde, hvis de ved at de kan tabe løbet ved ikke at snyde med radioreglerne.

Nico Rosberg
Copyright Mercedes AMG


Dermed ikke sagt at de gør det, men muligheden er tilstede og det er bestemt ikke et spor som Formel 1 skal ud af. Det er nemlig ikke unormalt at folk forsøger på at omgås reglerne, hvis ellers muligheden er der, så derfor burde FIA gøre noget ved reglerne. Selve ideen er nemlig god nok, fordi meningen med at kørerne selv skal køre bilerne uden hjælp fra teamet giver god mening og det skaber mere spænding. Man er dog nødt til at se på, hvordan reglerne er formuleret.

Det dur nemlig ikke at de kan misforstås, eller fortolkes på flere forskellige måder. Når man så har fået reglerne 100% på plads, så skal man så i gang med at finde ud af, hvilken straf det skal koste at bryde loven. Her ville undertegnet mene at man burde lave straffene så hårde, at det ikke kan betale sig at bryde reglerne. Koster det en diskvalifikation at bryde reglerne kan det ikke betale sig at gøre det, som det kan hvis det blot koster 10 sekunder. Om FIA gør noget ved problemet vides dog ikke, men set ud fra den kritik de har fået for Rosberg-dommen, så burde de måske gøre det.

Driver of the day

Max Verstappen
Copyright Red Bull Contentpool


Ja denne del kunne godt være en gentagelse af samme punkt fra sidste uge, men nej den er god nok Max Verstappen er valgt som dagens kører for anden uge i træk. Den unge hollænder sluttede som nummer tre i løbet i går, men han blev rykket op på andenpladsen grundet straffen til Nico Rosberg. Under løbet formåede den unge hollænder dog at presse tyskeren, så det er slet ikke ufortjent at den unge hollænder nu er kåret som dagens kører for andet løb i træk.

Det er i øvrigt fjerde gang at Max Verstappen vinder den titel, det gjorde han nemlig også i Spanien og Canada, samt de to seneste i Østrig og England. Det var i øvrigt tredje gang den unge hollænder sluttede på podiet i Formel 1, hvilket sender ham forbi hans egen far. Jos Verstappen hentede nemlig kun to podieplaceringer, hvilket skete tilbage i 1994 da han hentede to tredjepladser. De sejre kom i øvrigt tre år før Max Verstappen overhoved blev født.

FIA og deres manglende kontinuitet

Flag på Abu Dhabi 2014
Copyright Ewert Foto


Efter en god nyhed om Max Verstappen hopper vi så lige et smut tilbage til FIA, men denne gang er det ikke radioreglerne der er emnet, ikke direkte i hvert fald. Nej det er deres manglende evne til at behandle alle ens og uddele straffe efter en klar linje. Det sker igen og igen, at nogle kørere bliver straffet for eksempelvis at presse folk af banen, mens andre slipper selvom de laver den samme forseelse.

Under den netop overstået løbsweekend i England var det under kvalifikationen, at FIA uddelte straffe som vi andre kaster med terninger når vi spiller Ludo. Man så kørere som Lewis Hamilton, Jolyon Palmer, Max Verstappen og flere som fik slettet deres tider, fordi de havde haft alle fire hjul uden for banen. Man så dog desværre også kørere som Kevin Magnussen og ja endnu en gang Lewis Hamilton, som ikke fik slettet deres tider selvom de var langt uden for banen.

Lewis Hamilton
Copyright Mercedes AMG


Så vil nogen måske sige, at man ikke kan straffe alle, hvilket til dels også er rigtigt. Så skal man bare sørge for at straffe dem der drager stor fordel ved at bryde reglerne. Kevin Magnussen slog jo som bekendt Jenson Button ud ved at køre uden for banen, mens Lewis Hamilton snuppede pole position ved at gøre det. Så kunne man sige, at det kan godt lige gå en gang i mellem, hvilket måske også er rigtigt, fordi ingen er fejlfri.

Problemet er bare at FIA igen og igen laver de fejl og det dur bare ikke. Når jeg kigger rundt på vores egen facebookside, men også andre sider, så er der en klar tendens der viser at folk er træt af der bliver gjort forskel på folk. Derfor må man sige, at det er et problem som FIA og folkene bag Formel 1 skal tage alvorligt, fordi ellers kan det ende med at koste fans og det er tvivlsomt om sporten har råd til det.

Charlie Whiting

Bernie Ecclestone og Charlie Whiting
Copyright FIA Images


Det fjerde og sidste emne der skal vendes i dagens klumme, det er ingen ringere end Charlie Whiting. Den gamle hvidhåret mand som trykker på knapperne til Formel 1-løb, er nemlig gået hen og blevet lidt bange, når det kommer til at lade kørerne køre ræs i regnvejr. For anden gang i denne sæson, valgte han nemlig at starte et løb bag ved safety car, selvom flere kørere mente man sagtens kunne køre.

Det stopper dog ikke her fordi en ting er at starte løbet bag ved safety car, noget andet er at beholde den på banen for længe, hvilket Whiting også gjorde. Der gik nemlig hele seks omgange før løbet blev givet frit, hvilket betød at flere kørere brokkede sig over radioen. Lewis Hamilton var den som gav mest lyd fra sig og han talte endda direkte til Charlie Whiting. Verdensmesteren sagde nemlig følgende "Kom nu Charlie, lad os køre", men der gik to omgange yderligere før Hamiltons bøn blev hørt.

Max Verstappen
Copyright Red Bull Contentpool


Det er naturligvis ikke til at vide, hvorfor Charlie Whiting valgte at holde safety caren på banen i lang tid, hvilket han i øvrigt også gjorde i Monaco. Nogen af grunden kunne måske være det som skete med Jules Bianchi i Japan for snart to år siden, men er det grund nok? Nej det vil undertegnet ikke mene, fordi forholdene i England var ikke i nærheden af at være så slemme som under det japanske grand prix i 2014. Det kunne man bl.a. se ved at flere kørere gik på intermediate dækkene lige så snart løbet var blevet givet frit.

Det er klart forholdene var naturligvis farligere end, hvis løbet var startet i tørvejr, men fare er nu en gang en del af motorsporten. Nej man skal ikke sende dem ud i livsfarlige forhold, men man tager noget af det spændende væk fra sporten, hvis man altid skal gå på liste fødder og passe på med at sende kørerne ud i forhold der bare er lidt farlige. Formel 1 er motorsportens kongeklasse, hvilket også betyder feltet er fyldt med nogle af verdens bedste racerkørere og de ved altså godt, hvordan man køre ræs i en smule regn.

Og med disse ord er denne klumme slut.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Hvem er de unge løver? Ericsson: Jeg var heldig »