Under sidste uges fire testdage har såvel Sebastian Vettel som Kimi Räikkönen leveret lovende tider i den nye Ferrari SF70H. Det samme gælder kundeteamet Haas F1, som også kørt med den samme power-unit i samtlige dage. Alt sammen lovende i forhold til holdbarhed og stabilitet.
Men nu tyder noget på, at der er nyskabelser på vej til selve forbrændingsenheden på Ferraris power-unit.
Selv om FIAT-topchefen Sergio Marchionne har forbudt al kommunikation med medierne, er det alligevel sluppet ud, at Maranello tester, hvad man kalder et ”double anchor” indsprøjtningssystem, der efter sigende vil forøge ydelsen markant.
I Formel 1 er det ikke tilladt at bruge dobbelte indsprøjtningsdyser, men som vi forstår det her på redaktionen, har Ferrari udviklet et nyt anker, eller forankring, til stabilisering af nåleventilen inde i selve indsprøjtningshuset på dyserne.
I mangel af en Ferrari power-unit vises her en fra Mercedes.
Copyright Daimler Benz
Fordelen ved den nye type forankring skulle være, at nålen nu kan arbejde (åbne og lukke) med meget større præcision. Dette vil igen reducere muligheden for, at overskydende brændstof kommer ind i forbrændingskammeret i cylinderen, som derfor ikke forbrænder optimalt.
Slutresultatet af denne nyskabelse skulle være mere ydelse og mindre forbrug – hvilket er en af nøglerne til succes under det nuværende V6 turbo/hybrid-motorreglement.
Ovenstående vil i givet fald være gode nyheder al den stund, at 2017-reglementet tillader forbrug af yderligere 5 kg. brændstof i et løb (nu 105 kg i alt), hvilket vil tilgodese de mere ”brændstoføkonomiske” Formel 1-biler på gridden. Når man påtænker, at 10 kg. vægt på bilen er ensbetydende med tre tiendedele pr. omgang, vil der være store fordele ved at køre med mindre brændstof og dermed reduceret vægt.
Det menes ikke, at Ferrari endnu har benyttet det nye ”double anchor”-system under testkørslerne i Barcelona, men hvis det viser sig at fungere, menes det, at fabrikken introducerer det sammen med deres nye TJI-system (Turbulent Jet Ignistion), et system, hvor brændstoffet så at sige får en slags ”for-forbrænding” i selve kammeret.
Selv om der udvikles intenst på bilernes aerodynamik, er alle enige om, at motorudvikling vil få øget betydning fremover.