Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 24/4 2018 klokken 15:04
En del af det nye aerodynamiske reglement, indebærer at det er forbudt at lede udstødning fra bilerne ud, på en måde så det optimere downforce.
Men selvom man i det nye reglement, har beskrevet hvor udstødning skal placeres i forhold til hækvingen, er der noget der tyder på, at der er nogle hold, der har fundet et smuthul.
Renault er et af de hold, der er i FIA’s søgelys, men Ferrari skulle også have fanget FIA’s opmærksomhed.
Det der påstås er, at nogle af holdene har udviklet en teknik, der sørger for at der bliver udledt mere udstødningsgas i svingene, end nødvendigt, for at give en bedre downforce.
”Vi vil ikke acceptere, at der er specielle motorprogrammer, der er specielt designet til at øge udstødningen i sving,” kom det fra FIA’s tekniske direktør Nikolas Tombazis.
Advarslen er ikke udsendt via en pressemeddelelse, men direkte til hvert hold, så FIA på den måde kan sikre, at alle har fået besked.
”Det eneste der kan tillade sådan et øget flow, er hvis det er med til at øge motorens stabilitet eller performance,” fremgik det yderligere i meddelelsen.
FIA understreger, at de er opmærksomme på, at de med den nuværende beskrivelse af reglerne, ikke rammer alle, men at de samtidig er sikre på, at alle holdene forstår meningen med reglen.
”Vi ved at dette ikke er helt tilfredsstillende, med føler lige nu, at det er den bedste måde hvorpå vi kan indskærpe hensigten med reglen,” sluttede meddelelsen.