Da Racing Point præsenterede sin nye 2020-model, RP20, føg det om ørene med beskyldninger om, at bilen var en total kopi af motorleverandøren Mercedes’ mesterskabsvindene bil, og flere af de konkurrerende teams truede med at nedlægge officiel protest mod bilen, som blev kaldt den ‘Pinkfarvede Mercedes’.
Racing Points tekniske direktør Andrew Green har stædigt afvist beskyldningerne, og i et interview med
Autosport understreger han sin undren over al balladen.
”Vi ved ikke helt hvad grunden til deres protester er,” sagde han.
”Da bilen blev lanceret, talte vi med FIA om det, og de besøgte fabrikken for at undersøge designet af bilen.”
Racing Point afviser at kopiere Mercedes. Her er det danske Emilie Rath, daværende mekaniker hos Racing Point Force India.
Copyright BMF1
"De tog endda designdataene fra Mercedes’ bil fra sidste år og kontrollerede dem op mod vores.”
”Og de er helt tilfredse med bilen,” understregede Green, som på den anden side ikke var helt uforstående over for klagerne.
"Der kan være visse ligheder med Mercedes, men bilerne er ikke ens. Så derfor kom der ingen protest over det,” oplyste Racing Point-direktøren, hverefter han sendte en bredside mod konkurrenterne.
”De kan råbe og skrige så meget de vil, men jeg tror, at de råber og skriger over, at vi har fundet et trick, som de selv er gået glip af.”
Abu Dhabis Grand Prix 2019. Racing Point under løbet
Copyright Racing Point Force India
"Og det er det, de er sure over,” lød det fra Andrew Green.
Selv om bilen på mange områder minder om Mercedes’ succesfulde design, er Racing Point RP20 den første bil, som teamet selv har designet, efter at Lawrence Stroll købte aktiemajoriteten i de pinkfarvede biler.
Fra næste sæson skifter Racing Point navn til Aston Martin, som Stroll også har købt sig ind i med en stor aktiepost.
Én ting er dog helt sikkert: det sidste ord er sikkert ikke sagt i den sag.