Teamejer Gene Haas har tidligere gjort det klart, at han er træt af at se sit team og store investering ligge og rode nede i den forkerte del af feltet. Slutningen på 2020-sæsonen vil være afgørende for om han gider fortsætte sit engagement i Formel 1.
“Jeg har det sådan, at nu må vi se, hvordan sæsonen starter. Endnu et dårligt år vil i hvert fald ikke være særligt favorabelt,” udtalte teamejeren i starten af marts måned på Fontana Super Speedway i USA i forbindelse med et NASCAR-løb.
Haas er især stærkt utilfreds med den fordelingsnøgle, som Fomula One bruger, når indtægterne fra løbene skal fordeles imellem teamene.
“Som alle ved, går 70% af indtægterne til top 3-teamene og 30% til de syv andre teams,” forklarede han, og oplyste, at det kun dækker en tredjedel af de faktiske omkostninger ved at drive et F1-team.
Læs hele artiklen
her.
Haas VF-20 præsenteret til vintertesten i Barcelona. Gruppefoto med Kevin Magnussen, Gene Haas, Günther Steiner og Romain Grosjean.
Copyright Haas F1
Den slags udtalelser fra en topledelse vil normalt give nervøs mave hos medarbejderne, men sådan har den ene af teamets kørere, Romain Grosjean, det ikke.
Tværtimod mener Grosjean, at Haas’ ligefremme udtalelser skaber klarhed for alle om mål og retning.
“Han klarer tingene fuldstændig op,” udtalte Haas-køreren til den franske Canal+.
“Der er ikke noget værre, end når nogen siger ‘nej, nej, vi bliver skam i Formel 1, alt er fint, osv’, for så kort efter at forlade det hele til stor overraskelse for alle.”
Grosjean mener, at Hass’ indstilling er helt rigtig, for amerikaneren er ikke blot kommet til Formel 1 for deltage.
“Gene er helt klar i spyttet: han deltager for at få Haas Automation på landkortet. Det har han nu fået. Han kom til F1, fordi han er vild med motorsport,” forklarede Grosjean, der samtidig udmærket kan forstå, hvis teamejerens begejstring er til at overskue.
Haas på besøg i fansektionen (Haas-Hill)
Copyright Haas F1
“Findes der mon en eneste person tæt på Haas, som har været glad for at se Formel 1-løb i 2019? Jeg har fuld forståelse for det, han siger, og finder det i virkeligheden meget positivt.”
F1-historien viser, at det ikke nødvendigvis betyder exit for et team, hvis ejeren af forskellige årsager trækker stikket, hvilket Grosjean også mener kan blive tilfældet, hvis Haas skulle finde på at bakke ud.
“I det tilfælde, hvad angår mekanikerne, og hvis Gene (Hass, red.) trækker stikket, så fortsætter teamet eller vil blive købt.”
“Det er et fantastisk team med en succesfuld model, og det har folk, som kan arbejde effektivt,” sluttede den 33-årige kører.
Eksempler på teams, der er fortsat under nyt ejerskab, ledelse, for nogles vedkommende med stor succes er, eksempelvis nærmest uovervindelige Mercedes på resterne af BAR-Honda, ligesom Red Bull Racing bygger på resterne af Jaguar og AlphaTauri på Minardi.