Haas har længe udviklet på 2017-modellen

Efter første halvdel af sæsonen er det normalt, at fabrikkerne fokuserer på udvikling af næste sæsons F1-bil. Haas F1 var et af de første teams, der startede processen.

Esteban Gutierrez. . Copyright HRT F1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 23/11 2016 klokken 11:11

Med de kommende, dramatiske regelændringer for 2017 er det kun naturligt, at teamene tidligere end normalt skiftede fokus for at starte udvikling af næste års F1-udfordrer. Haas F1 var et af de første teams, der startede processen, og den blev endda påbegyndt allerede inden 2016-sæsonens første løb i Australien.

Efter Haas’ imponerende start på 2016-sæsonen, med points i de tre første løb, har det været tydeligt for enhver, at kadencen er faldet for det amerikanske team, hvilket den ene af teamets kørere, Romain Grosjean, også indrømmer.

”Vores præstationer er dalet dette år, og det er fordi vi ikke havde særligt mange kørsler i vindtunnel med 2016-modellen i denne sæson,” udtalte Grosjean. ”Det betyder, at vi nu kan køre den nye bil i vindtunnelen for at forberede fremtiden.”

Romain Grosjean.
Copyright Haas F1


”Da jeg kom til teamet, ønskede vi at blive bedre i anden sæson og endnu bedre i år tre. Det er stadig planen,” fortsatte franskmanden.

De næste to måneder rettes hovedfokus derfor naturligt mod udvikling af 2017-modellen.

”Vi har meget arbejde foran os, men folk har set, at vi er seriøse, fokuserede, vi betaler vores regninger og på banen gør vi det ikke helt dårligt. Vi får flere og flere folk, teamet vokser, og jeg tror at vi kan gøre det endnu bedre næste år.”

Grosjean indrømmer dog, at der er plads til forbedring, når det kommer til at spotte og løse problemer.

”Det har taget tid at få datakvalitet,” sagde han. ”Det første år opdager man de svage punkter, hvor delene bør forbedres, hvor datakvaliteten skal blive bedre, reaktionen på disse, osv…”

Haas var blandt de første team til at udvikle på 2017-modellen.
Copyright Allan Haslund


”Det er, hvad du må lære det første år. Der er 21 løb, og vi kører hver halvanden uge, så der er bare ikke tilstrækkeligt tid til at reagere.”

Det handler tydeligvis også om at få noget italiensk og amerikansk til at passe sammen.

”Vi har en masse Ferrari-dele på bilen, men de skal jo også passe til en Haas-pakke. Alt det tager tid, og dette skal vi blive bedre til,” lød det fra Grosjean.

Romain Grosjean skal fra næste år være teamkammerat med Kevin Magnussen.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Er det ledige Saubersæde besat? Canada bekræftet »