Renault har i rigtig mange år været en slags magtfaktor i Formel 1, både som fabriksteam, men også som motorleverandør. Det franske team vandt mesterskabet tilbage i 2005 og 2006, hvor Fernando Alonso hentede to verdensmesterskaber hjem til det franske team. De har dog også haft succes som motorleverandør, hvor de blandt andet var med til at hente fire VM-titler til Red Bull i perioden fra 2010 til 2013. De sidste par år er det dog ikke gået alt for godt for teamet, hverken som motorleverandør, eller som genopstået fabriksteam, men der er håb forude.
Renault fejre deres seneste verdensmesterskab.
Copyright Getty Images
Renaults motorchef Remi Taffin, mener nemlig, at Renault fra og med 2018 vil være i stand til at kunne matche de bedste motorer i feltet.
"Jeg tror ikke vi kan lukke hele hullet den her vinder, men vores mål er at være tæt på at have lukket det, når næste sæson slutter. Vores mål har hele tiden været, at vi fra og med 2018 skal være i en position, hvor vi kan kæmpe med på lige fod med de andre. Vi har nogenlunde styr på, hvor de er, så det er ikke urealistisk at sige vi er samme sted som dem, fra 2018," lyder det fra Taffin.
Daniel Ricciardo og Max Verstappen.
Copyright Red Bull Contentpool
Renault havde en meget svær sæson som motorleverandør i 2015, hvor der var meget kritik af dem fra Red Bulls side. I sidste sæson blev det så en del bedre, hvilket betød at Red Bull kunne drille Mercedes ved flere lejligheder og endda snuppe et par sejre. Noget af grunden til det var dog, at Red Bull som altid havde et godt chassis, hvilket betød at Renault fabriksteam ikke kunne leverer de samme resultater. Derfor mangler motoren forsat en del power, men det kan man åbenbart forvente den får i 2018.