Hvad vi (bl.a.) kan forvente af fremtidens F1

Nye ejere, nye tider. Med Liberty Media som nye ejere af Formel 1 må fans verden over indstille sig på, at der kommer nye boller på suppen. Velsmagende boller, tyder det på.

Fly by på Monza. . Copyright Ferrari Media

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 9/9 2016 klokken 11:09

Få timer efter offentliggørelsen af købet af CVC Capital Partners kontrollerende aktiepost i Formel 1, fremsendte køberen, Liberty Media, en liste over de vigtigste fokusområder for de kommende år, hvor filmselskabet 21st Century Fox’ næstformand Chase Carey bliver ny formand for Formel 1 og Bernie Ecclestone fortsætter som CEO i selskabet.

Under overskriften "Big Opportunity på Formula One", fremhæver Liberty "mulighed for at udvikle sporten til gavn for alle interessenter (fans, teams, partnere, aktionærer)", før de indsnævrer det til fem udvalgte områder:

  • Øget fokus på fremme og markedsføring af F1 som sport og brand.

  • Øge distribution af indhold, især i digital form.

  • Etablering af en bredere vifte af kommercielle partnere, herunder sponsorer.

  • Udvidelse af løbskalenderen.

  • Udnyttelse af Liberty Medias ekspertise indenfor live events og indtjening på digitale platforme.


  • Vi får bl.a. flere løb på kalenderen. Her er det starten på det italienske grand prix 2016.
    Copyright Ferrari Media


    Selv om de nye ejere er amerikanere, erkender Carey, at vigtigheden af sportens rødder i det europæiske marked i forhold til de kontinenter, som den for nylig har vovet sig ind på.

    "Med hensyn til udvikling af markeder, er det klart at nye markeder er muligheder for en global sport, og vi er begejstrede for tanken om at udvide sporten yderligere til steder som Amerika og Asien," sagde Carey i en videokonference i går.

    "Men jeg vil gerne gøre det helt klart, at de etablerede markeder – Formel 1’s hjemmebase og grundlag i Europa – er af afgørende betydning. Vi ønsker at bygge på dette solide fundament, og vi ønsker at drage fordel af det globale fodaftryk, som denne sport har sat og fokusere på det."

    Carey mener også, at F1 nødt til at have en langsigtet strategi i forhold til andre vigtige markeder.

    "På længere sigt er markeder som USA og de vigtigste asiatiske markeder gode muligheder for at udvikle sig. Det kommer vi dog ikke til at gøre natten over.”

    "Men der er et stort publikum derude. Hvis vi når de fans, der anvender digitale platforme og nogle af den type af enheder, som endnu ikke er udnyttet aggressivt, kan vi opbygge en helt ny generation af fans på steder, der historisk set har været en vigtig en del af Formel 1’s fanbase," lød det fra Carey.

    OM SKRIBENTEN

    Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

    RELATEREDE NYHEDER

    Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
    Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


    « Vettel ligger ikke på den lade side Perez bliver hvor han er »