Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 6/10 2017 klokken 04:10
Den første frie træning, var ret begivenhedsrig med mange omgange til de fleste, hvilket betyder at vi allerede nu, fik første praj om formen for de forskellige kørere.
Det var imponerende at se, hvor hurtige de nye Formel 1 racere er på japanske bane, hvor der er mange små retningsskifte.
Den første time, var banen helt tør og optimal, mens den sidste halve time, hvor de hurtigste tider faktisk blev sat, var præget af let regn.
Netop den lette regn, var en af grundene til at der blev testet igennem i starten af denne session.
Unge Carlos Sainz Jr. viste, at den store mængde af grip og downforce, som 2017 racerne giver, ikke er nok til at kompensere for en lidt for hård kontakt med en curb, hvilket sendte ham voldsomt i dæk-barrieren.
Uheldet udløste rødt flag.
Således sikrede han også, at mekanikerne ikke skulle komme til at kede sig, inden den anden træning.
Sainz slap uskadt fra uheldet, hvor telemetri viste at hans kontakt med muren, gav ham en påvirkning på 11 G.
I fronten af feltet, var det Sebastian Vettel der satte dagsordnen, med Hamilton rimelig tæt på, efterfulgt af Ricciardo.
Så tre hold fremme i top tre, lover godt for weekenden, spørgsmålet er bare, om det så er det rigtige billede.
Hos HAAS var det Grosjean der var den hurtigste af de to, men da Kevin var ude nogle omgange senere, hvor der var lidt mere fugt på banen, kan vi ikke ligge så meget i netop det, men at de placerede sig som nummer 9 og 11, lover godt for weekenden.
Træningen sluttede 5 minutter før tid, da det begyndte at regne for alvor, hvilket ingen havde lyst til at udfordre.
Der er 90 % chance for regn i den anden træning, mens det varsles at løbet bliver tørt.
Det betyder også, at data for netop denne træning, kan vise sig meget vigtig for løbet.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)