Konklusioner fra Suzuka

Hamilton frikender Max Verstappen, mens Nico Rosberg viste alle, at han var toppen af poppen. Et lille subjektivt bud på, hvad vi har lært fra weekenden på Suzuka.

Suzuka Japans Grand Prix 2012 . Copyright Mercedes AMG

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 10/10 2016 klokken 20:10

Max Verstappen går lige til grænsen
Den unge hollænder demonstrerer gang på gang, at han formår at hamre pedalen ud gennem gulvet af sin racer, når det handler om at køre hurtigt. Han demonstrerede næsten noget nær det samme med den anden pedal, da han i GP'et udbremsede Hamilton, der - på noget nær samme reaktionstid som Usain Bolt har i startblokken - lige nøjagtig fik undveget manøvren og i stedet måtte skære genvej. Mercedes beskrev efterfølgende hændelsen som værende uberegnelig, og The Flying Dutchman blev da også efterfølgende kaldt til kammeratlig samtale med Charlie Whiting, der vistnok fik belært Verstappen om et eller andet - om han overholder fremover bliver spændende at se. Hamilton var senere ude på sociale medier og slå fast, at han intet har imod Verstappen, der giver fansene det, som de jo i virkeligheden gerne vil have. Og det har indtil videre givet ham én sejr og fem podieplaceringer i en meget kort karriere.

Man kunne fristes til at sige, at F1-kørere jo gerne skulle være de bedste i verden, og at den slags efterfølgende kommentarer om uberegnelighed og deslignende nok nærmere hører hjemme på en parkeringsplads, hvor der kæmpes i alt for store biler om de smalle parkeringsbåse.

Max Verstappen.
Copyright Red Bull Contentpool


Hamilton kæmpede sig tilbage, men ikke tæt nok på
Baseret på første omgang, så havde Hamilton sikkert været ganske lykkelig, hvis nogle havde tilbudt ham et podium. På det nærmeste kørt helt ned under asfalten i starten - og med både Ferrari og Red Bull foran sig - tegnede det til en lang eftermiddag forude for briten. Men takket være Mercedes teamets skakspillere, kunne Hamilton efter første pit-stop runde se sig selv på fjerdepladsen, hvor den efterfølgende klassiske "Hammer Time" og endnu en taktisk genistreg fra teamet gjorde det muligt for ham strategisk at overhale Sebastian Vettel, hvis Ferrari team blegnede noget så eftertrykkeligt.

Havde det ikke været for Verstappens beregnelighed i chikanen, så kunne det have været en andenplads for Hamilton, men man må ærligt erkende, at havde Ferrari kunne matche Mercedes' skakspilleri, så havde det måske kun rakt til en fjerdeplads.

Og det havde alt andet været endnu værre for Hamilton, der nu er 33 point efter sin tyske kollega. Malaysia viste tydeligt, at et enkelt pålidelighedsproblem kan være nok til at flippe mønten en halv omgang, så det pludselig er Rosbergs ansigt, der er at finde i modsætning til, hvad man har været vant til de seneste år.

Det efterlader os med to mulige scenarier: Rosberg har råd til at udgå én gang og slutte på andenpladsen efter Hamilton over de næste to løb, og han vil stadig have føringen med ét enkelt point.
Eller sagt på en anden måde: Hamilton kan vinde de resterende løb med Rosberg lige i gearkassen, og Hamilton ville stadig ikke kunne genvinde sin titel.

For at sætte det lidt i perspektiv, hvor god Rosberg rent faktisk har været, så scorede han samlet 317 point i 2014. I 2015 var det tal øget til 332, og tyskeren har efter weekenden indsat 313 af den slags på kontoen i Schweiz, eller hvor de nu gør af dem, hvilket bliver slået eftertrykkeligt efter denne sæson - måske endda med en verdensmestertitel.

Og nå ja, så blev Mercedes konstruktørmestre efter denne weekend. Det siger alligevel også noget om, hvilke kørere og materiel, de er i besiddelse af, selvom at det kan gå i stykker.

Hele Mercedes-teamet samlet.
Copyright Mercedes AMG


Hülkenberg er god til citater, men så heller ikke mere
For nogle er Nico Hülkenberg måske "a nearly man", enddog de seneste rygter gerne vil sende ham i retning af Kevin's gule HT-bus. Ikke desto mindre var hans præstation på Suzuka ikke en præstation, der vil gå over i historien hos de tyske fans. Således blev han slået af en velkørende Sergio Perez - men ikke desto mindre formåede Hülken at køre en ottendeplads hjem og satte begge Williams biler til vægs - men så blev det heller ikke til mere. Ikke godt, ikke dårligt.
Det eneste sted, hvor tyskeren virkelig skinnede, var da han under sin overhaling af Bottas i Williams raceren gjalede "See you later" (Ses senere red.) ud over radioen. Det var god underholdning, men denne tysker blev altså engang spået til at køre med om titler, som han dog også har vundet én af. Bare ikke i Formel 1.

Sergio Perez og Nico Hülkenberg.
Copyright Sahara Force India


Hvad i alverden sker der med Sebastian Vettel?
Forud for Grand Prixet var Ferrari's chef, Maurizio Arrivabene, lettere ukarakteristisk, ude og gøre klart, at Sebastian Vettel skal gøre sig fortjent til sit sæde hos Ferrari, hvis han vil forlænge sin kontrakt.

Vettel blev senere spottet i paddocken i samtale med sine gamle kammerater hos Red Bull, enddog at der ikke er nogen symbolik i dette, men det bekræfter i hvert fald et eller andet sted, at tyskeren langt fra er tilfreds med tingenes tilstand, og at der nok også er gang i diverse snakke rundt omkring på Ferrari's fabrik i Maranello. I øjeblikket er Kimi Raikkonen egentlig det eneste lyspunkt hos den stejlende hingst.

Hvad der derimod er tydeligt, er at Vettel er igang med at ligne en af de sure mænd, der prydede Ekstra Bladet en årgang, der konstant åbnede munden for at skælde ud på alt og alle. Vettel har tilsyneladende fundet sit område, som er de manglende, eller de er der jo faktisk, blå flag, og de kørere, som af gode grunde ikke sidder i en ligeså god bil, og nogle gange får verdensmesteren i nakken. Det duer bare ikke for en mand, der trods alt er blevet verdensmester fire gange, men sådan har han ikke kørt længe. At han så samtidig på det nærmeste bliver undermineret af sit hold gør dog, at sympatien ikke forsvinder helt.

Sebastian Vettel.
Copyright Ferrari Media

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Japans GP: Hot or not Japans GP: Dagen derpå »