Lille straf til Rosberg (opdateret)

Nico Rosberg bliver straffet grundet brud på radioreglerne, men straffen er ikke så stor.

Ungarns GP 2015 . Copyright Daimler Benz

Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 10/7 2016 klokken 19:07

Lewis Hamilton vandt som bekendt det britiske grand prix tidligere i dag foran Nico Rosberg og Max Verstappen, eller gjorde han nu også det? Under løbet blev Mercedes nødt til at hjælpe tyskeren med at holde hans bil kørende, hvilket nogen mente var et direkte brud på de radioregler der er i Formel 1. Derfor kom der da også en melding på skærmen omkring, at episoden ville blive undersøgt og at Nico Rosberg muligvis ville blive straffet efter løbet. Nu er dommen kommet og den tyske Mercedes-kører bliver straffet, men straffen er ikke så stor som først ventet.

Nico Rosberg
Copyright Mercedes AMG


FIA har nemlig besluttet at give Nico Rosberg en straf på 10 sekunder, hvilket gør at han slutter som nummer tre, mens Max Verstappen slutter som nummer to.

"Efter at have set på sagen har løbets stewards besluttet at teamet gav køreren meldinger som ligger inden for paragraf 014-16 i det tekniske regulativ. Teamet gik dog et skridt for langt, da man gav køreren information omkring, hvordan han skulle køre bilen, hvilket er imod paragraf 27.1 i det sportslige regulativ," lyder meldingen fra FIA.

Nico Rosberg
Copyright Mercedes AMG


Den straf betyder at Rosbergs forspring ned til Lewis Hamilton nu er helt nede på et point, men det er faktisk billigt sluppet. Flere medier har nemlig spekuleret i at bruddet på radioreglerne kunne have endt med en diskvalifikation, da tyskeren højest sandsynligt var udgået, hvis han ikke havde modtaget hjælp fra teamet, omkring hvordan han skulle køre bilen. Så mon ikke Nico Rosberg er skuffet, men også lidt lettet lige nu.

Opdatering

Mercedes har appelleret dommen, men den gælder ind til det modsatte er meldt ud.

Mercedes har droppet appellen.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T34:55.831 3 25
2. 3. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1T35:04.081 3 18
3. 2. Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T35:12.742 3 15
4. 4. Daniel Ricciardo Oracle Red Bull Racing
P
1T35:22.042 3 12
5. 5. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1T36:05.574 3 10
9. 11. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
P
1T36:27.485 3 2
11. 12. Felipe Massa Williams Racing
P
51 omg. 3 0
12. 17. Jenson Button McLaren Formula 1 Team
P
51 omg. 3 0
13. 9. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
P
51 omg. 3 0
14. 6. Valtteri Bottas Williams Racing
P
51 omg. 3 0
16. 14. Esteban Guiterrez Moneygram Haas F1 Team
P
51 omg. 3 0
DNF / Ikke-fuldførte
20. 13. Romain Grosjean Moneygram Haas F1 Team
P
17 omg. 3 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« In-season test: Hvem skal teste hvornår Englands GP: Hot or not »